סיכום הרייטינג ב-2016: רשת סוגרת את הפער מול קשת

טלוויזיית הפריים-טיים הישראלית נחלשה ב-2016, והמירוץ למיליון (צופים) הפך השנה קשה יותר ■ בקרב בין הזכייניות: אחרי שנים רשת מצליחה לסגור את הפער מול קשת ולהקדים אותה בהפרש קטן ■ ערוץ 10 מסיים שנה עם פחות רייטינג ויותר יציבות פיננסית

פער של 0.2% - זה נתון המפתח בכל הנוגע לסיכום הרייטינג של 2016 בערוצי הטלוויזיה המסחרית. בקרב על התוכנית הנצפית ביותר השנה, שתסתיים בסוף השבוע, זוכה בהפרש הזה "האח הגדול" של זכיינית ערוץ 2 קשת, שארבעת פרקיה ששודרו עד כה השיגו רייטינג ממוצע של 33.8%, לעומת 33.6% לעונה האחרונה של "הישרדות" של רשת.

לעומת זאת, בקרב על ממוצע הרייטינג הכולל במהלך השנה, התמונה מתהפכת, ודווקא רשת היא זאת שמציגה נתון גבוה יותר, עם ממוצע פריים-טיים (21:00 עד 23:00) של 21.6% מול 21.4% בלבד לקשת.

ואפשר לסבך את התמונה עוד אם רוצים: כשמסתכלים על נתוני הצפייה לא לפי בתי-האב אלא לפי פריטים באוכלוסייה, מגלים כי התוכנית הנצפית ביותר הייתה דווקא "הישרדות" עם 998 אלף צופים בכלל האוכלוסייה, ואחריה העונה הקודמת של "האח הגדול", ששודרה בתחילת השנה.

מנגד, לפי הפרמטר הזה מי שצברה במהלך השנה צופים רבים יותר בשעות הפריים-טיים היא דווקא קשת עם 594 אלף צופים בערב ממוצע, מול 589 אלף צופים לרשת.

שברירי האחוזים והמספרים הללו, שהמאבק סביבם יכול לחלץ מהתעשייה לא מעט אמוציות, הם באופן טבעי פחות רלוונטיים לצופה הממוצע, ואפילו למפרסמים שלכאורה למען הסכומים שהם מעבירים לזכייניות מתחולל כל המאבק הזה. אבל הנה מגמה שנראה שיש לה משמעות רבה יותר: אמנם מוקדם עדיין לקבוע זאת סופית, ולעומת המצב ברוב מדינות העולם ישראל היא עדיין גן עדן לשידורי ברודקאסט, אבל נראה כי טלוויזיית הפריים-טיים בישראל הולכת ונחלשת.

סך הצפייה בשני ערוצי הברודקאסט בפריים-טיים עמד במהלך 2016 על 29.2% - ירידה של כ-5% לעומת 2015 והנתון הנמוך ביותר ב-5 השנים האחרונות לפחות. ב-2016 אין גם תוכנית שהצליחה להגיע לנתון של יותר ממיליון צופים בפרק ממוצע, שוב בניגוד לשנים האחרונות.

האם אחרי שנים החל הצופה הישראלי לאבד עניין בתוכניות הריאליטי הגדולות? האם השינויים הטכנולוגיים שמפרקים את הצפייה הלינארית והמשפחתית בטלוויזיה מתחילים לתת את אותותיהם?

כדי לתת לכך תשובה מהימנה לא מספיק כמובן להתבסס על שנה אחת, אבל נראה כי אין כמעט מחלוקת על כך שהמציאות שעמה עומדים להתמודד בעתיד הקרוב קשת, רשת וערוץ 10 תהיה מורכבת מאי-פעם. זאת, כשברקע ממשיך לרחף מעל שלושתן האיום הגדול באמת: פיצולו של ערוץ 2 בסוף 2017 וכניסה למציאות בלתי אפשרית מבחינה כלכלית - שכרגע איש אינו רוצה בה - של 3 ערוצים שמשדרים 7 ימים בשבוע. 

רשת: מישירה מבט מול קשת

לראשונה זה יותר מעשור רשת מצליחה לסיים את השנה כשהרייטינג שלה בשעות הפריים-טיים גבוה מזה של המתחרה קשת. כפי שציינו בפתיח, מדובר אמנם בפער קטן, ובכל זאת קשה להפריז בחשיבות המורלית של הנתון הזה עבור הזכיינית רשת, שבמשך שנים ארוכות דידתה אחרי האחות המוצלחת יותר קשת, שאיתה היא חולקת את הבית שנקרא אפיק 22.

בניגוד לקשת ולערוץ 10, רשת גם לא מציגה השנה ירידה בנתוניה בהשוואה ל-2015, אלא היא שומרת על יציבות - עלייה קלה של 3% ברייטינג וירידה בשיעור דומה לפי הפרמטר של צפיית פרטים.

ההישג הבולט של רשת במהלך השנה הוא ההעברה של "הישרדות" לשורותיה, שבעונה הראשונה שלה בערוץ 2 הציגה נתונים יפים והייתה במרחק נגיעה מתואר התוכנית הנצפית של השנה. ההעברה הזאת גם ממחישה היטב את האסטרטגיה של הזכיינית: שליטה במותגי-העל של פורמטי הריאליטי העולמיים, הודות לבעלת המניות אנדמול - ומהשנה הבאה לארסנל הזה תצטרף גם "האח הגדול".

לפחות השנה, האסטרטגיה הזאת עזרה לרשת להיצמד לקשת, אבל היא כמובן לא נטולת בעיות. התוכניות הללו, שמכונות כאן מגה-ריאליטי, יקרות מאוד להפקה, וגם אם הן מספקות את היוקרה של כיבוש טבלאות הרייטינג, הן לא תמיד מספקות את הסחורה בפן הפיננסי. כדי שפרק בעלות הפקה של יותר ממיליון שקל יהיה כלכלי הוא זקוק לשוק פרסום בריא ולנתח גדול מעוגת הצפייה, וזו בעיה שעומדת להחריף אם אכן נגיע בסוף 2017 למצב שבו יש 3 גופים שמשדרים 7 ימים בשבוע, ואולי גם תאגיד שידור ציבורי חדש.

קשת: אסטרטגיה שאפתנית

איך שלא הופכים את הנתונים, זו הייתה שנה פחות מוצלחת מבחינת קשת. השנה האחרונה שבה היא הציגה נתון דומה מבחינת ממוצע הצפייה בפריים-טיים הייתה 2010 - 21.8% לעומת 21.4% ב-2016 - ולפחות בחלק מהמקרים נראה כי "מגע הקסם" שאפיין בעבר את הזכיינית איים להתפוגג (ע"ע "המשימה: אמזונס"). 

ובכל זאת, בקשת, כך נראה, יש הסברים לא רעים למצב. ראשית, בפן המיידי והנקודתי חלק מרכזי מאובדן נקודות הרייטינג של הזכיינית השנה נוגע למה שקרה בשנים האחרונות לצפייה ביום שישי. שינויים דמוגרפיים ואחרים שחלו בהרכב צופי ערוץ 2 הוביל לכך שבשנים האחרונות, בניגוד לעבר, הערב הזה הפך להיות משקולת כבדה על מי שמשדר בו, ובמהלך כמעט כל 2016 זו הייתה קשת.

אולם גם בפן האסטרטגי ייתכן כי קשת שילמה השנה מחיר על מהלך שייטיב איתה בטווח הארוך. בחברה השיקו מספר דו-ספרתי של תוכניות חדשות, במטרה ליצור "נכסי תוכן" מקוריים במגוון ז'אנרים שיישארו בבעלותה.

האסטרטגיה הזאת אמורה לשרת את הזכיינית לקראת מעבר אפשרי לשידור של 7 ימים בשבוע כבר בסוף 2017, אבל היא נובעת גם מהשינויים הטכנולוגיים והחברתיים שעמם מתמודדים הברודקאסטרים בכל העולם. בעידן שבו מעמדה של הטלוויזיה הלינארית הולך ונשחק, המלך הופך להיות בעל הזכויות על התוכן. בקשת - שקצרה בעבר הצלחות נאות עם סדרות ופורמטים שפותחו על-ידה - שואפים להגיע למעמד כזה, גם באמצעות קשת אינטרנשיונל שהולכת וגדלה.

כמובן, יחד עם האסטרטגיה השאפתנית ומעוררת ההערכה, מגיעים גם סיכונים גדולים יותר. אם יותר מדי פורמטים ותוכניות חדשות לא יעלו יפה, קשת תשלם על כך מחיר - ועוד בתקופה קריטית במיוחד בשוק הטלוויזיה המקומי.

ערוץ 10: עונה פיננסית

ערוץ 10 משלים שנה שבה הוא עסק בהתאמת לוח השידורים שלו למצבו הפיננסי ולמצב שוק הפרסום. הערוץ שהכניס את השוק הישראלי לעידן המגה-ריאליטי עם "הישרדות" ב-2008, ושינה את כללי המשחק בו מבחינת עלויות הפריים-הטיים, נאלץ להיות הראשון שפורש מהמשחק הזה ומתכנס למודל כלכלי סולידי יותר. 

בפועל, מבחינת מה שקיבלו הצופים, זה אומר שבערוץ לא היססו לשלב גם שידורים חוזרים בלב הפריים-טיים, בהתאם למצבו של שוק הפרסום.

ובכל זאת, ערוץ 10 נהנה מחודש אחד של עדנה במהלך שידורי היורו בקיץ. מול משחקי הכדורגל ששודרו אצל הזכיינית רשת, הציב הערוץ תוכניות כמו "גיבורים" ו"החרדיות" של אמנון לוי, ואלה הפכו לתוכניות הנצפות ביותר שלו במהלך השנה, עם רייטינג של 15-16% ויותר מ-400 אלף צופים לפרק. לשם השוואה - הרף לכניסה ל-20 התוכניות הנצפות של 2016 עמד על 21.5%.

הלב של ערוץ 10 מוסיף להיות חברת החדשות שלו, וגולת הכותרת השנה מבחינת החברה היה המעבר של אילה חסון להגשת מהדורת שישי של חדשות 10. המעבר של חסון הביא עמו לעלייה נאה ברייטינג של התוכנית, והיא מסיימת את השנה בממוצע של 7.6% - עלייה של 17% לעומת 2015 ונתון שיא לערוץ במשבצת שסבלה אצלו לאורך השנים מרייטינג נמוך במיוחד.

עם זאת, ולמרות שבועות שבהם הפערים בין התוכנית של חסון לבין "אולפן שישי" בערוץ 2 היו קטנים יחסית, עם סיום השנה מתברר כי גם המהדורה הוותיקה לא נפגעה, והיא מציגה רייטינג ממוצע של 15%, לעומת 14.9% אשתקד.

ומה קורה במהדורה המרכזית? עם היחלשות הפריים-טיים, גם המהדרות המרכזיות הולכות ונחלשות, וגם כאן יש לכך גם הסברים נקודתיים - כמו הגבלת המהדורות לשעה על-ידי הרשות השנייה - וגם השפעות של מגמות טכנולוגיות ושינויים התנהגותיים.

בערוץ 10 יכולים להתנחם בכך שהמהדורה שלהם נחלשת מעט פחות ומסיימת את השנה בירידה של כ-5%, לנתון ממוצע של 10.3%. המהדורה המרכזית של חדשות 2 מציגה בסיום 2016 רייטינג כפול של 20.6%, שמהווה ירידה של כ-7.5%. 

הצפייה בפריים טיים
 הצפייה בפריים טיים

רייטינג 2016
 רייטינג 2016