לא רק רווחים: שוק העסקים החברתיים בישראל תופס תאוצה

בישראל אין כמעט הכרה ממשלתית בעסקים חברתיים - עסקים בעלי תרומה חברתית והשפעה על אוכלוסיות שונות ■ מיהם הארגונים שבכל זאת תומכים בהם ומסייעים להם לצמוח?

צוות 360, חממה לעסקים חברתיים/  צילום: גאל עמר
צוות 360, חממה לעסקים חברתיים/ צילום: גאל עמר

 

עסקים חברתיים, ארגונים בעלי שורת רווח כלכלית וחברתית, תופסים בשנים האחרונות תאוצה, והופכים להיות חלק מעולם העסקים. בישראל ובמקומות נוספים בעולם, עולם העסקים הנו חלק בלתי נפרד מהחברה, ובכך גוברת הציפייה שלעסקים רבים תהיה גם תרומה חברתית והשפעה על אוכלוסיות שונות. מלבד קרן "יוזמה" שהוקמה על-ידי הביטוח הלאומי, ומנוהלת על-ידי הקרנות החברתיות IVN ודואליס, בישראל- בניגוד למדינות אחרות בעולם - נכון להיום אין כמעט הכרה ממשלתית בעסקים חברתיים, דבר שמביא עסקים אלו אל "עמק המוות". אולם בזכות ארגונים ועמותות בתחום העסקים החברתיים - הם לא לבד.

בשנים האחרונות מספרם של העסקים החברתיים בעולם נמצא במגמת עלייה מתמדת. על פי נתונים שנאספו על-ידי "מינגה - הזירה לעסקים חברתיים", בבריטניה, שנחשבת חוד החנית בתחום העסקים החברתיים בעולם, ישנם היום כ-70,000 עסקים חברתיים, שמהווים כ-7% מכלל העסקים הקטנים במדינה, המחזור העסקי שלהם מסתכם ב-24 מיליארד ליש"ט בשנה, והם מעסיקים קרוב למיליון איש. מגמת האצה זו החלה בשנת 2005 שבה יושמה הרפורמה הממשלתית לעידוד עסקים מסוג זה, ואחריה קמו 11,000 עסקים חברתיים בבריטניה, המאוגדים כ-CIC) Community Interest Company), צורת התאגדות ייחודית לעסק חברתי.

בישראל, לעומת זאת, אין עדיין מחקרים מקיפים שמאפשרים לקבל אומדן מקצועי על כמות העסקים החברתיים ונתוני ההשפעה שלהם על השוק. שחקנים בתחום המתפתח מעריכים את מספרם בישראל במאות אחדות (פחות מאלף), ומרביתם הם עמותות המנסות לפתח לעצמן מנועי צמיחה עסקיים, אך הן מוגבלות על-ידי רשם העמותות בהכנסות שאותן הן יכולות להניב ביחס לפעילות הכוללת של העמותה. אחד הקשיים הגדולים הניצבים בפני עסקים אלו בישראל הוא היעדר כמעט מוחלט של תמיכה ממשלתית, ויתרה מזאת - בארץ לא התפתחו כלל כלים ממשלתיים לתמיכה בעסקים חברתיים.

על אף הקושי הרב העומד בפני עסקים אלו, בישראל קיימת מגמת תמיכה במיזמים בעלי אופי עסקי-חברתי. ביניהם הקמה של חממות פיתוח לעסקים חברתיים, כגון "360 - החממה לעסקים חברתיים" שהוקמה לאחרונה ונמצאת במחזור הפיתוח הראשון, חממת "טופז" וארגונים התומכים בעסקים חברתיים- דוגמת "פרזנטנס ישראל" ו"מינגה - הזירה לעסקים חברתיים", שפעילה בתחום ההכשרות, היזמות וההקמה של עסקים מסוג זה. כל אלו ועוד מהווים תשתית משמעותית וקרקע לשוק העסקים החברתיים, שמבקשים למצוא את מקומם בחברה ובכלכלה הישראלית, זאת על אף הקושי הרב.