"לא בושה להגיד שצריך להביא אוכלוסייה יהודית לגליל"

ראש עיריית כרמיאל: "אני שמח מאוד על כל מי שמחליט לעזוב את מרכז הארץ ועובר לגליל. בעיניי זה חבל הארץ הכי יפה במדינה"

בשבוע שעבר השיקה ממשלת ישראל את התוכנית לקידום הצפון בישראל והקצתה לכך 15 מיליארד שקל שינותבו בעיקר לחיזוק התשתיות, החינוך והבריאות. ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיע לטקס החגיגי במעלות וקרא לצעירים לרכוש עכשיו דירה בצפון. אבל פערי ההישגים בחינוך והפערים באיכות שירותי הבריאות בין המרכז לפריפריה בישראל הם מהגבוהים שבמדינות המפותחות. והדרום מרוויח בין היתר מריכוז בסיסי צה"ל בנגב - תמריץ עצום שהצפון לא יהנה ממנו.

- אתה מסכים עם דבריו של נתניהו כי מי שירכוש עכשיו דירה בצפון ירוויח?

עדי אלדר, ראש עיריית כרמיאל ולשעבר יו"ר מרכז השלטון המקומי: "אני שמח מאוד על כל מי שמחליט לעזוב את מרכז הארץ ועובר לגליל. בעיניי זה חבל הארץ הכי יפה במדינה: בנוף שלו, באוויר שלו ובתושבים שלו. בכרמיאל לכמעט כל דירה יש נוף מיוחד, האוויר נקי, ללא עשן של מכוניות ותעשייה כמו במקומות אחרים.

"כשראש הממשלה אומר לקנות דירות בגליל הוא בטח יודע שאנו נמצאים בתנופת בנייה אדירה של אלפי יחידות דיור בגליל. בכרמיאל יצאנו לדרך לבניית 3,000 יח"ד מהן 1,000 במחיר למשתכן. בהמשך תיבנה שכונה עם 8,000 יח"ד נוספות לעיר. יהיה כאן היצע גדול של מגורים איכותיים וטובים".

- ההצהרה של נתניהו בעצם אומרת שהצפון קצת תקוע לעומת הדרום שזינק משמעותית בשנים האחרונות.

"אנחנו אף פעם לא היינו תקועים. העיר גדלה לאורך השנים, אבל התנופה תהיה ב-2017-2018. מדובר לא רק בקפיצה של מספר הדירות, אלא בתוכנית מאד רחבה, כולל עידוד של עסקים ומפעלים, בתי חולים שירחיבו את הפעילות ויקבלו ציוד יותר חדיש.

"אבל כמובן שהמבחן יהיה בביצוע. אנחנו לא הולכים לישון עכשיו. נעקוב אחרי הביצוע".

- הדוחות האחרונים מצביעים על רמה נמוכה של בריאות, חינוך, תשתיות ועוד בפריפריה. מהו הדבר הקשה ביותר מבחינתך?

"תחום הבריאות. מספר המיטות בבית החולים בנהריה הוא הנמוך ביותר ביחס לתושב. זה כואב לי הכי הרבה".

- למרות זאת, מחיר דירה חדשה בת 4 חדרים בכרמיאל עומד על 1.28 מיליון שקל, מחיר דירה דומה בפרויקט מחיר למשתכן הוא כ-880 אלף שקל. במחירים כאלו, לא עדיף לקנות דירת 3 חדרים ישנה בהרצליה?

"אני גדלתי בהרצליה, ואני לא מחליף את כרמיאל בשום עיר אחרת בארץ. בעוד כחצי שנה תגיע רכבת לכרמיאל, והמרחק בינינו לתל-אביב מאוד יתקצר - שעה ועשרים לתל-אביב. מתוכננות שתי רכבות כל שעה - אחת ישירה ואחת עם החלפה כנראה בקריות".

- במקום לאחד רשויות בצפון, ההתנהלות היא להנהיג אשכולות - למה בעצם?

"אשכול זה פדרציה של רשויות שקרובות אחת לשניה ואיחוד לא תמיד מתאים. אשכולות הם דבר מבורך. בכרמיאל הקמנו אשכול והוא מתחיל להיות פעיל בתחום איכות הסביבה. שלושתנו - אלי מלכה ממועצה אזורית הגולן, שלמה בוחבוט ממעלות ואנוכי - הובלנו את המהלך של האשכולות בצפון ואנו עומדים בראש שלושת האשכולות. אנחנו שומרים על עצמאות מוניצפלית ועושים שיתופים. לא חייבים איחודים".

- אחד הדברים שפוגעים בצפון היא העובדה שאין שם מטרופולין חזק כמו באר שבע בדרום.

"אני מקווה שכרמיאל תהיה המטרופולין של הגליל. אנחנו ממוקמים בצומת כבישים, רכבת מגיעה, יש לנו פוטנציאל מצוין".

- מה עמדתך ביחס לאמירה הישנה שצריך "לייהד את הגליל"?

"בעיניי לא צריך להגיד את זה. צריך לומר אכלוס הגליל, אבל זו לא בושה להגיד שצריך להביא אוכלוסייה יהודית לגליל. אנחנו לא באים לנשל אף אחד ורוצים לחזק את הערים שלנו עם אוכלוסייה יהודית. זה טבעי לגמרי."

- במרבית הערים היהודיות בצפון מתחזק גרעין של אוכלוסייה ערבית, אתה לא חושש מהמתיחות שזה יוצר?

"אצלי בעיר אני לא מרגיש שום מתיחות. אנחנו עובדים עם הערבים. הם קונים אצלנו, אנחנו אצלם, מכבדים אחד את השני. יש שת"פ יפה בין ראשי רשויות בגליל ולא רואה שום בעיה".