ביה"ד לעבודה: הלימודים בבתיה"ס ובגנים יתחדשו ב-09:00

(עדכון) - שופטי בינ"ד הארצי נענו לדרישת משרדי החינוך והאוצר ומנעו את שביתת האזהרה של ההסתדרות שתוכננה בגנים, בבתי הספר היסודיים ובחטיבות הביניים ■ הרקע לעיצומים: אי-תשלום שכר לאלפי עובדי ההוראה עקב רפורמת "אופק חדש"

תלמידים בית הספר / צילום: תמר מצפי
תלמידים בית הספר / צילום: תמר מצפי

בית הדין הארצי לעבודה בתל אביב נענה הבוקר (ג'), בשעה 08:30, להוצאת צו מניעה לשביתת האזהרה שעליה הכריזה הסתדרות המורים, ובמסגרתה עמדו להתחיל את הלימודים בגנים, בבתי הספר היסודיים ובחטיבות הביניים בשעה 11:00, והלימודים החלו ב-9:00. את הבקשה להוצאת הצו הגישו משרד החינוך והאוצר, ואליהם הצטרף פורום ועדי ההורים היישוביים. שופטי בית הדין היו אמורים להכריע בסוגיה כשעה לפני פתיחת שערי מוסדות החינוך.

בשביתה לא היו אמורים להשתתף המורים במוסדות החינוך המיוחד, שם התקיימו הלימודים כרגיל. גם בבתי הספר התיכוניים, המיוצגים בידי ארגון המורים, החלו הלימודים כסדרם.

מהסתדרות המורים נמסר כי היא "מכבדת את החלטת בית הדין וקוראת לציבור המורים לשוב לעבודה בשעה 9:00. למרבה הצער בית הדין לא נתן דעתו בהחלטה למצבם הקשה של אלפי עובדי הוראה הנפגעים בשכרם בעקבות יישום לקוי וטעויות חוזרות ונשנות של רפורמת אופק חדש באופן המותיר ציבור רב של מורים ללא שכר בסוף החודש".

עוד נמסר כי "הסתדרות המורים הייתה נכונה להגיע לפשרה על פי המלצת בית הדין המאפשרת מתן מענה מידי למורים בתשלום מקדמות מידיות למורים שנפגעו בשכרם, לרבות פתרון בעיית הסדרי הנסיעה. ואולם, עמדתו הנוקשה של מנכ"ל משרד האוצר להשאיר בידיו את הסמכות להמשיך בקיזוז ובניכוי של שכר גם לאחר חודש הבדיקה, שללה כל אפשרות להגיע להסכמות".

משרד האוצר בירך הבוקר על החלטת בית הדין לעבודה. "השביתה במערכת החינוך הייתה מביאה לפגיעה במאות אלפי הורים וילדים בישראל. הגב' יפה בן דוד פעלה בחוסר תום לב בהעלותה לראשונה בפני מנכ"ל משרד האוצר את הנושאים שהיוו כביכול את עילת השביתה רק ביום ראשון בלילה, בעוד שלפני שלושה חודשים בלבד נחתם הסכם קיבוצי בו התחייבה הסתדרות המורים לשקט תעשייתי עד לסוף חודש יוני 2018. במהלך הפגישה שנערכה בראשות מנכ"ל משרד האוצר ומנכ"לית משרד החינוך , סירבה מזכ"לית הסתדרות המורים לפתרונות אשר הוצעו על ידי מנכ"ל משרד האוצר לפנים משורת הדין והחליטה להעדיף את האינטרס האישי של קידום שמה ומעמדה על פני טובתם של הורי, מורי ותלמידי ישראל", נמסר.

ההכרזה על השביתה הגיעה כצעד מחאה על אי-תשלום שכר מלא לאלפי עובדי הוראה. לדברי מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דוד, השביתה היא תגובה להשלכותיה של רפורמת "אופק חדש". "אלפי עובדי הוראה נפגעו באופן קשה מיישום לקוי של משרד החינוך בנושא המרות השכר ברפורמת 'אופק חדש' ומיישום לקוי של הבנות בין ההסתדרות הכללית לבין משרד האוצר", אמרה אתמול. "נציגי האוצר לא דנו עם הסתדרות המורים על רפורמה כלשהי בנושא החזר הוצאות נסיעה, ובוודאי שהם מנועים להפחית בשכרם ובהחזר הוצאות נסיעה של עובדי ההוראה מבלי לקיים שיח עם הסתדרות המורים".

בימים האחרונים נערכו ניסיונות נוספים למנוע את השביתה. שלשום בשעות הערב נפגשו בן דוד וגורמים נוספים מהסתדרות המורים עם בכירים במשרד החינוך והאוצר. בן דוד דרשה ביטול רטרואקטיבי של קיזוזי השכר בעקבות המרת השכר המוטעית וביטול קיצוץ החזרי הנסיעות ומקדמות שכר לעובדי הוראה שקוזז שכרם. "לאחר שעות רבות חלה התקדמות במו"מ, אך לא מספקת", נמסר בהצהרה מההסתדרות.

בהודעת פורום ועדי ההורים היישוביים על הצטרפות לבקשת צו המניעה לשביתה נכתב בין היתר כי לידיעתם, "נערכה פגישה אחת אצל מנכ"ל משרד האוצר וטרם מוצה השיח. עצם ההכרזה על סכסוך עבודה אינו מקנה אוטומטית זכות לשביתה שכן משרד החינוך הודיע שהוא בודק ומחויב לפתור את בעיית אי-העברת הפרשי השכר. המשרד הצהיר כי הוא מחויב לפעול כדי שלא יישנו מקרים כאלה, ולפיכך יש לתת לו הזדמנות לתקן זאת. השימוש בנשק השביתה לא מידתי ולא יעיל".

בהצהרה משותפת של משרדי האוצר והחינוך לאחר הפגישה לפני יומיים נמסר: "אנו רואים בחומרה רבה את ההחלטה של מזכ"לית הסתדרות המורים להשבית את הלימודים. מדובר בהחלטה כוחנית, שרירותית ופזיזה. מצער לראות שהתלמידים, ההורים, המורים והמערכת משלמים את המחיר במרוץ שלה לראשות הסתדרות המורים במאי הקרוב ומשמשים בידיה כלי שרת. כך לא בונים יחסי עבודה המבוססים על אמון ושיתוף פעולה. בכוונתנו למצות את הכלים אשר עומדים לרשותנו".

יו״ר סיעת מרצ, אילן גילאון, מביע הבוקר תמיכה בשביתת המורים שנאסרה ע״י ביה״ד לעבודה: ״אין צודק וראוי יותר ממאבק של אנשים על לחמם ושכרם שנמנע מהם, ולא על-ידי מעסיק פרטי אלא על-ידי המדינה עצמה.

״לא מתקבל על הדעת שמורים, מי שאמונים על חינוך ילדי ישראל, שמשתכרים שכר נמוך ממילא ועובדים במקצוע שוחק ובעל אחריות כבדת משקל, לא יקבלו את שכרם. העובדה שמלין השכר הוא משרד החינוך חמורה שבעתיים, ועל-כן גרועה בעיני החלטת ביה״ד לעבודה לאסור את שביתתם. אני קורא למורים להמשיך במאבקם הצודק ולמשרד החינוך לשלם את משכורתם באופן מיידי.״
״אנו, ההורים והסבים, צריכים להיות הראשונים לתמוך במורים גם אם הצעדים שהם נוקטים במאבקם גורמים לנו לאי-נוחות מסויימת. איזה חינוך יש בכך שאדם מנוצל עומד יום-יום בפני ילדינו?״, הוסיף גילאון.