משפטן אמריקאי: כך תאיין ארה"ב החלטת מועבי"ט על ההתנחלויות

הסנאט ובית הנבחרים יקבלו היום שתי הצהרות שמגנות את החלטה 2234 ■ בין הדרכים לאיון ההחלטה: הכרזה שההתנחלויות אינן בלתי חוקיות ולהעביר את השגרירות למשכן הקונסוליה האמריקאית במזרח ירושלים

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

הקונגרס ה-115 של ארה"ב מתכנס היום (ג') בראשונה וכל אחד משני בתיו ידון - וכנראה יקבל - יוזמה להצהרה שמוקיעה בחריפות את החלטת מועצת הביטחון 2234. החלטה זו מגנה את ההתנחלויות הישראליות בגדה המערבית ומדגישה שהן בלתי-חוקיות וחוסמות את הדרך לפתרון של שתי מדינות לשני עמים. העובדה שיוזמות אלה כלולות בסדר היום של מושב פתיחת הקונגרס החדש מצביעה על החשיבות הגדולה שמייחסים המחוקקים ליחסי ישראל - ארה"ב.

הסנאטור הרפובליקאי ג'רי מוראן, מקנזאס, יציג במליאת הסנאט נוסח הצהרה של "תחושת הסנאט" לגבי החלטת מועבי"ט, וציר בית-הנבחרים דניס רוס, מפלורידה, יציג במליאת הבית נוסח הצהרה מקבילה של "תחושת בית-הנבחרים". הצהרות שמסווגות כ"תחושת הסנאט" (או "תחושת בית-הנבחרים") אינן הצעות חוק. הן אינן מובאות לאישורו של הנשיא, ואין להן כל שיניים. במילים אחרות - אי אפשר לאכוף אותן. חשיבותן טמונה במסר שלהן ובעובדה שהמסר הזה יוצא מנבחרי האומה האמריקאית.

מוראן אמר, כי החלטת ממשל אובמה להימנע בהצבעה במועצת הביטחון על ההחלטה - הימנעות שאיפשרה את קבלת ההחלטה - היתה "אחת משורה של החלטות שגויות שקיבל הממשל היוצא במגעיו עם בעלת הברית החזקה ביותר שלנו במזה"ת".

"הממשל הנכנס יצטרך לעבוד שעות נוספות כדי לתקן את הנזקים שהנשיא אובמה גרם", נאמר בהודעה של הסנאטור. "ההחלטה שאציג תיתן ביטוי לתחושת הסנאט שאנו ניצבים לימין ישראל ומסתייגים מהחלטת מועצת הביטחון".

הציר רוס אמר: "במקום להתייצב יחד עם בעלת הברית הקרובה ביותר שלנו ולהטיל וטו על הצעת ההחלטה המסוכנת הזו, ארה"ב, בהנהגתו של הנשיא אובמה, ניתצה את התחייבותה החזקה והממוסדת לישראל".

כל המחוקקים הרפובליקאים, בשני הבתים, צפויים לתמוך בהחלטות האלה, אך כמה מחוקקים דמוקרטים כנראה יצטרפו אליהם. למעשה, ככל הידוע תמכו עד עתה בהימנעות האמריקאית רק שלושה מחוקקים דמוקרטים: הסנאטורים דאיין פיינסטין ופטריק ליהי, וציר בית-הנבחרים ג'ון יארמות. יחד עם זאת, אין לדעת כמה מחוקקים דמוקרטים יצביעו בפועל עם הרפובליקאים באווירה הרעילה ששוררת עתה בקונגרס.

"וושינגטון פוסט" פרסם אתמול מאמר אורח של יוג'ין קונטרוביץ', פרופסור בבית-הספר למשפטים של אוניברסיטת נורתווסטרן, שמונה חמישה צעדים שלדעתו יאפשרו לממשל הנכנס של דונלד טראמפ לאיין את החלטה 2234 של מועבי"ט. קונטרוביץ', שמרצה מדי פעם גם במוסדות אקדמיים בישראל, פרסם בעבר מאמרי תמיכה בהתנחלויות והוא חבר בפורום "קהלת" הישראלי.

 

קונטרוביץ' טוען, כי ארה"ב היתה מעוניינת לאפשר את קבלת ההחלטה במעבי"ט כדי לסנדל את מדיניות החוץ של ממשל טראמפ. הנשיא הנכנס לא יוכל לשנות את ההחלטה, אך הוא והקונגרס יוכלו לנקוט צעדים כדי לאיין את הרעיונות שגלומים בה וכך ליצור מציאות אחרת מזו שהחלטה 2234 מנסה לקדם, כותב המשפטן. הוא מעלה חמישה צעדים כאלה:

■ ארה"ב חייבת להכריז במפורש שההתנחלויות הישראליות אינן מפרות את החוק הבינלאומי. המועצה אינה בית-מחוקקים ואינה בית-משפט. היא אינה יכולה ליצור חקיקה בינלאומית. ובעוד שהחלטה 2234 אינה מחייבת, היא תורמת ליצירת דעה לגלית גלובלית ולפיכך חייבת ארה"ב להכריז במפורש שההתנחלויות אינן בלתי חוקיות.

■ ארה"ב חייבת להעביר את שגרירותה לא סתם לירושלים אלא למקמה בקונסוליה האמריקאית הנוכחית בשכונת ארנונה. "הקונסוליה נמצאת כמה מאות מטרים מעבר לקו הדמיוני שאו"ם אוסר על יהודים לחצותו ", כותב קונטרוביץ'. "העברת השגרירות למקום זה תיתן את הביטוי המוחשי ביותר לכוונת ארה"ב לדחות שיבה לגבולות 67. היא גם תממש את הסעיף במצע המפלגה הרפבוליקאית שקורא להעביר את השגרירות לירושלים 'בלתי חצויה'. המיקום הזה גם יעלה בקנה אחד עם חוק השגרירות בירושלים 1995, שקובע שיש להעביר את השגרירות לירושלים 'המאוחדת', לרבות חלקים שאוחדו לתוכה ב-1967".
ארה"ב חייבת להבהיר שכל חוקיה וכל אמנותיה שישימים לישראל חלים במלואם על כל האזורים שנתונים לשיפוט האזרחי הישראלי.

■ הקונגרס חייב לקבל מחדש - ובמהרה - כמה חוקים נגד החרם שהתקבלו בקונגרס הקודם. החוקים החדשים צריכים לציין במפורש שהם חלים גם על חרמים שמיושמים על השטחים שנמצאים עתה בשליטת ישראל. הפסקת המימון לאו"ם היא אופציה, אך דרך נוספת היא היא מדיניות אמריקאית של הטלת וטו על כל הצעת החלטת במועצת הביטחון שאינה חיונית לביטחון הלאומי של ארה"ב. מדיניות כזו פשוט תבלום את תפקודה על מועצת הביטחון.