"יזמים מנצלים את המצב של אורתם כדי להתחמק מתשלום"

מחיקה מיידית מהבורסה, הליך מואץ של גבייה מחייבים והבטחה להפוך את החברה הכושלת לאימפריה נדל"נית ■ האחים פיני ואמיר יעקובי מציגים תוכנית עבודה ■ ראיון מיוחד

פיני ואמיר יעקובי / צילום: אריק סולטן
פיני ואמיר יעקובי / צילום: אריק סולטן

פיני יעקובי, הבעלים החדש של אורתם סהר, רגיל לרכוש חברות במשבר: לאורך השנים, קבוצת החברות שבראשה הוא עומד, "י.ש האחים יעקובי" (להלן: YSB), רכשה לא מעט כאלה (בין היתר: "פיקה תשתית", "חרות" מקבוצת שיכון ובינוי, ו"אריאל וימאזור", העוסקת בבקרת תנועה וחניה). באף אחד מהמקרים, הוא מספר, לא נאלץ להתמודד עם חשיפה כמו זו שזכה לה ברכישה האחרונה. ולא בכדי: אורתם סהר נרכשה לאחר שורה של שערוריות, חשדות, האשמות, הקפאת הליכים - ומשקיע פוטנציאלי אחד גדול, ליאו נואי, שחזר בו.

ואכן, אחרי כל-כך הרבה רעש, אחד הדברים הראשונים שעשו יעקובי ושותפיו לרכישה - חנן אסייאג ורענן אלוני - זה למחוק את החברה מהמסחר. "אנחנו לא חושבים שכרגע צריך את העלויות האדירות האלה", יעקובי מסביר, אך מדגיש באותה נשימה כי הם "לא שוללים את זה שבעתיד נחזור להיות ציבוריים".

אבל גם לאחר שמסלקים את כל רעשי הרקע, הרוכשים החדשים נותרים עם מציאות מורכבת: השקעה של 75 מיליון שקל וכניסה להליך מואץ של גביית כספים מחייבים. ויש הרבה כאלה, בעיקר יזמים שמנסים, לדברי יעקובי, לנצל את המצב: "יש יזמים שהיינו ממשיכים להם את הפרויקטים, אבל הם ראו בכל ההתרחשות הזדמנות לשפר את הרווח שלהם", הוא אומר.

"הם רוצים לחלט ערבויות ומבחינתם זו הזדמנות לשפר עמדות. ואני אגיד לך יותר מזה: יש מספר לקוחות שתרמו לנפילה של אורתם סהר בכך שלא העבירו כספים על עבודות שהחברה ביצעה. אם הם היו משלמים, באותה נקודה היא לא הייתה נופלת. זה, יחד עם הרגישות שהייתה אצל הבנקים אחרי שהמשקיע שאמור היה להיכנס בסוף לא נכנס, גרם לבסוף לנפילה שלה".

- מי אלה היזמים והלקוחות שאתה מדבר עליהם?

"הם ילמדו את זה מהתביעות שנגיש בעתיד. יש לקוחות שבחרו לנהוג כך על הגב של רוכשי הדירות. הם חושבים שיצליחו להתחמק מתשלומי עבר ולחלט ערבויות. מה שכן, היו גם כאלה שפעלו לסיים עסקה בצורה שתבטיח את הבנייה האיכותית לרוכש הדירה, והיו מוכנים להוציא מהכיס כדי להבטיח עמידה בזמנים ואיכות. הם עשו את זה אף על-פי שלא הכירו אותנו, כי הם ראו לנגד עיניהם את טובת הרוכשים".

בינתיים, חלק מהיזמים ומהלקוחות של אורתם סהר לא נשארו חייבים: ביום שני השבוע פנו לבית המשפט המחוזי בתל-אביב חברת נאות חריש, חברת אקרו נדל"ן וגינדי החזקות, בבקשה לקיים דיון דחוף כדי להציג את המצב העגום, לטענתם, של הפרויקטים שחברת אורתם הייתה אמורה לבצע וטרם חזרה לביצוע.

על-פי דיווח שפורסם השבוע בגלובס, לחברות יש טענות קשות נגד אורתם סהר ומשקיעיה החדשים: "הנזקים הנגרמים למזמיני העבודות מההתנהלות הבוטה, הכוחנית והמזלזלת של החברות/המשקיעים [כך במקור, ה' מ'] הם לא רק נזקים של עשרות ומאות מיליוני שקלים, כי גם אם נזקי מוניטין (כלפי לקוחות ורוכשי דירות) אשר אין לדעת אם ומתי ניתן יהיה לתקנם".

"מודעים לעבודה הקשה"

YSB היא עסק משפחתי: פיני יעקובי (53) הוא יו"ר הקבוצה, ואחיו, אמיר (49) הוא המנכ"ל. האח השלישי, הצעיר, עובד בחברה, והאם, רינה יעקובי. את החברה הקים במקור האב בבאר-שבע - אף על-פי שהמשפחה התגוררה בחיפה - והיא עסקה בעבודות חשמל. "הוא היה אבא של סופי שבוע", מספר פיני יעקובי על אביו, שהיה יוצא מדי מוצאי שבת לדרום וחוזר בחמישי בערב (האחים, אגב, מתגוררים כיום בדרום - פיני בלהבים, אמיר בעומר).

פיני למד לימודי הנדסאות במסגרת עתודה קדם צבאית, ואמיר השתלם בתחום החשמל. כשהשתחררו מהצבא, השתלבו בחברה. "התחלנו מעבודות הכי בסיסיות", אומר יעקובי, "אין כמעט משהו בחברה שאני לא יודע לעשות בידיים שלי. זה משהו שמאוד חשוב לבעלים, שיידע להעריך נכון את הנתונים שמביאים בפניו ושיהיו לו התחושות מתי הדברים לא בסדר, כדי שיהיה אפשר לטפל בהם".

עם פטירתו של האב, ב-94', הרחיבו האחים את העסק והקימו כמה חברות בת שעוסקות בטכנולוגיה התומכת בתחומי התשתית והבנייה. "חלק מהגידול היה טבעי וחלק באמצעות רכישת חברות", אומר יעקובי, "והיום אנחנו מתרכזים בארבע חזיתות: אלקטרו-מכניקה - חשמל, מיזוג, אינסטלציה; בקרה תנועה וחניה; תשתיות - שזה תחום שכולל כבישים, גשרים ומערכות תת קרקעיות; ואיכות הסביבה - יש בבעלותנו את המתקן היחיד במזרח התיכון למחזור אשפה, גרינט, שמקבל את כל ירושלים רבתי. זה משהו כמו 1,500 טון ביום. מאוד מעניין וחדשני".

וכך, מחברה עם מחזור של מיליונים בודדים בשנה, בתקופתו של האב המנוח, צמחה YSB לקבוצת חברות המונה כאלף עובדים ומחזור של 700-600 מיליון שקל בשנה. אורתם סהר, אומר יעקובי, משלימה להם את הפורטפוליו: "עסקה כזו, כמו אורתם, כבר שלוש שנים על השולחן שלנו".

- והצרות?

"היינו מודעים לעבודה הקשה שצריך לעשות, אבל ראינו הזדמנות בזה שאורתם החדשה יוצאת היום לדרך בלי המשא הכבד מאוד של בעיות תזרימיות וחובות".

 

"התנהלות לגופו של עניין"

אף על-פי שיעקובי טוען כי פיננסית, הם יכלו להרים את הנטל לבדם, העדיפו לחבור לאסייאג (בעלים של חברות העוסקות בתחום תשתיות חשמל וכיבוי אש) ולאלוני (לשעבר מנכ"ל מליבו, שנרכשה בעבר על-ידי אורתם סהר). על-פי יעקובי, הסיבה היא שהם מביאים יתרונות בתחומים שהקבוצה לא תמיד "שוחה" בהם.

במסגרת הרכישה, תוותר אורתם סהר על חלק מהפרויקטים שלה וייעשה מאמץ להשיב כספים המגיעים לאורתם מצדדים שלישיים לטובת הנושים. נושי אורתם סער סופגים ברכישה תספורת של 90%, ונקבע מפתח לחלוקת הכספים שיושגו, בין הקבוצה הרוכשת לבין קופת הסדר הנושים, בנוסף למפתח לחלוקת הרווחים העתידיים.

"זו כנראה ההצעה הכי טובה לכל סוגי הנושים", אומר יעקובי, שמודה כי זו "סיטואציה לא נוחה. אנחנו מכניסים יד עמוק לכיס. מלבד זה גם אנחנו, כנושים, נפגענו כאן ב-90%. על אף זאת, בפירוק או הסדר נושים לא פורעים יותר מזה. לא הייתה הצעה טובה יותר".

- מה השאיפות שלכם לגבי אורתם סהר?

"להחזיר אותה לימי תפארתה; שתחזור להיות משמעותית בשוק הביצוע והייזום והבנייה למגורים. בטווח הקרוב, הפעילות שלה תצומצם, כי החברה תתמקד בפרויקטים הרווחיים, שבהם אנחנו מסוגלים להצעיד אותה למקום המאוד חשוב שהייתה בו. המטרה שלנו היא לבנות אורתם סהר חדשה, עם בסיס ושורשים עמוקים".

- יצא לך לדבר עם הבעלים הקודם, אמיר נחום?

"כן. אני יודע שהוא עובר תקופה קשה, גם עסקית וגם אישית. אני באמת מאמין שהוא לא חשב שיגיע לסיטואציה הזו. הוא רצה שהחברה תחזור לתלם וניסה להביא כמה שיותר כספים, גם אם זה דורש ממנו להתמודד מול אנשים שמחר אולי יצטרך את שיתוף הפעולה שלהם. אני חושב שאמיר ימצא את הדרך לחזור לקטע של יצירה. הוא לא צבר אויבים וההתנהלות שלו היא לגופו של עניין".

- הוא אמר שהחברה שרדה עד עכשיו בזכות להטוטים. היית אומר שזה המצב?

"לא נכנסתי יותר מדי להתנהלות הכספית שהייתה, אבל אני כן מבין שהחברה, בתקופה האחרונה לפני הקריסה, נשענה הרבה על אשראי ספקים וקבלני משנה, שהיא מתחה אותם מבחינת לוחות הזמנים לתשלום. היה לחץ תזרימי קשה, חלק מהלקוחות ניצלו את המצב ולא העבירו כספים בזמן ובנוסף היו ענייני החקירות - כל זה הביא לחוסר אמון של הספקים והקשה על ההתנהלות השוטפת. זה היה מין כדור שלג. אני באמת מאמין שהוא חשב שיוכל להרים חזרה את החברה, אבל זה כמו להתמודד מול צונאמי".

- הוא עשה סיבוב אצל המוסדיים, ניסה להסביר. עבר מביצוע ליזמות.

"אני חושב שהוא הלך על אסטרטגיה נכונה, לעשות יזמויות, אבל לא היה לו אוויר בשביל זה. בגדול, קבלן מבצע שנכנס ליזמות אמור להרוויח יותר, וכתוצאה מזה לתת גם את האיכות הטובה ביותר בביצוע ולא להיות נתון לגחמות של יזמים, שמחכים לסוף הפרויקט, ואז מושכים אותך עד שאתה מקבל את יתרת הכסף. אם היום תבחני כמה כספים יש בחוץ לאורתם - יש המון. ויזמים מנצלים את המצב שאורתם נקלעה אליו כדי לנסות להתחמק מתשלום חובות, או שהם מנסים לחלט ערבויות. לדעתי, הנאמנים ובתי המשפט לא צריכים לתת לזה יד".

אורתם
 אורתם

אורתם
 אורתם

אורתם
 אורתם