בג"ץ יקבע: אי.די.בי תקבל כ-85 מ' ש' או תיפרד מכ-70 מיליון?

האם אי.די.בי תידרש למצוא פתרון מהיר לגירעון של 30 מיליון שקל? ■ דיון נוסף התקיים בבג"ץ השבוע בעתירת החברה נגד המפקחת על הביטוח, בעקבות סירובה לאשר שיעבוד מניות כלל ביטוח לטובת מחזיקי האג"ח מסדרה י"א

אדוארדו אלשטיין / צילום: רוני שיצר
אדוארדו אלשטיין / צילום: רוני שיצר

דיון נוסף התנהל בבג"ץ שלשום (ג') בעתירה שהגישה חברת אי.די.בי פתוח כנגד המפקחת על הביטוח, שוק ההון וחיסכון במשרד האוצר, דורית סלינגר, בעקבות סירובה להעניק לאי.די.בי אישור לשעבד לטובת מחזיקי האג"ח שלה (סדרה י"א) מניות של החברה-הבת כלל ביטוח.

החלטה בעתירה תתקבל כנראה במהלך השבועות הקרובים, והיא שתקבע האם אי.די.בי תקבל לידיה באופן מעשי כ-85 מיליון שקל שגויסו כנגד הנפקת איגרות החוב מסדרה י"א, או שתידרש לפרוע מיידית לפחות כ-80% מהסדרה, בתוספת ריבית ועמלת פירעון מוקדם (אם לא את כולה), כלומר להיפרד כבר עתה מלפחות כ-70 מיליון שקל. מכאן, שלהחלטה זו תהיה כנראה השפעה מהותית על תזמון גיוס המזומנים הבא של חברת ההחזקות שבשליטת אדוארדו אלשטיין.

אי.די.בי הייתה אמורה לסיים את שנת 2016 עם כ-200 מיליון שקל בקופה, לאחר שגייסה בדצמבר 383 מיליון שקל בהנפקת סדרת אג"ח י"ב, ובמקביל פרעה חובות והשקיעה כ-93 מיליון שקל במימוש אופציות של החברה-הבת, דיסקונט השקעות. ברבעון הראשון של 2017 נדרשת אי.די.בי לפרוע כ-156 מיליון שקל לנושיה, מתוכם כ-85 מיליון שקל לבנק הפועלים וכ-54 מיליון שקל למנורה מבטחים, שאמורים להיפרע בחודש מארס.

לפי שעה, אמורה אי.די.בי לסיים את הרבעון הראשון עם יתרת מזומנים חיובית של 35-40 מיליון שקל, לקראת המשך השנה בה תידרש לפרוע חובות נוספים בהיקף של כ-656 מיליון שקל. עם זאת, החלטה של בג"ץ נגדה תאלץ את אי.די.בי למצוא פתרון מהיר לגירעון שייווצר בהיקף של כ-30 מיליון שקל. אחת הדרכים לכך תוכל להיות שיעבוד מניות נוספות של דסק"ש לטובת מחזיקי אג"ח י"ב והרחבת הסדרה בכ-100 מיליון שקל, וזאת לאחר שמניות אלה ישתחררו משיעבוד בעת פירעון החוב למנורה.

אילו מניות יבטיחו את החוב למנורה

לאי.די.בי חוב של כ-2.7 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח ועוד כ-525 מיליון שקל לשני בנקים ולשני גופים מוסדיים. אחד מהם הוא מנורה מבטחים, שהחוב כלפיה בסך 151 מיליון שקל עתיד להיפרע כאמור במארס הקרוב (שליש מהסכום) ובמארס 2018 (היתרה).

החוב למנורה מבטחים מובטח כיום בשיעבוד על 2.2 מיליון מניות כלל ביטוח (כ-4% מהחברה) בשווי של כ-110 מיליון שקל, ועל 18.3 מיליון מניות של דסק"ש (כ-15% מהחברה) בשווי 237 מיליון שקל. חוב זה הוא בעקיפין גם הסיבה למחלוקת בין סלינגר לאי.די.בי, שעומדת להכרעה בבג"ץ.

אי.די.בי מחזיקה ב-55% ממניות כלל ביטוח, כאשר 4% מהן משועבדות למנורה. יתרת המניות מוגדרת כגרעין שליטה ונמצאת בידיו של הנאמן משה טרי, לאחר שמצבה הרעוע של אי.די.בי מנע ממנה לקבל היתר שליטה בחברת הביטוח. אי.די.בי נלחמת כיום בבית המשפט המחוזי בדרישתה של המפקחת סלינגר כי הנאמן טרי יתחיל במכירת מניות השליטה בשוק, על-פי מתווה מוסכם מראש, כשבמקביל ביקשה החברה לשעבד 19% מהון המניות של כלל לטובת מחזיקי אג"ח י"א.

סלינגר התנגדה ובהחלטת ביניים של בג"ץ מספטמבר נקבע כי אי.די.בי תהיה רשאית לשעבד עד 5% ממניות כלל ביטוח. עם זאת, באותה החלטה לא נקבע האם מדובר ב-5% שיצטרפו למניות המשועבדות לטובת מנורה מבטחים (שישוחררו כאמור רק במארס 2018), או ב-5% שבהם ייכללו כבר המניות המשועבדות (ואז מדובר על שיעבוד על עוד כ-1% בלבד). זוהי הסוגיה שעלתה השבוע לדיון בבג"ץ.

את אי.די.בי ייצגו בדיון עורכי הדין פנחס רובין וכפיר ידגר ממשרד גורניצקי ושות', ואת המפקחת ייצג עו"ד יונתן ברמן. בדיון עצמו תקפה אי.די.בי את סמכותה החוקית של המפקחת למנוע שיעבוד של עד 5% ממניות כלל ביטוח למחזיקי האג"ח, אבל ויתרה על הצעת פשרה שהייתה מסיימת את ההתדיינות בין הצדדים בכל הערכאות.

מתווה המכירה, שאמור היה להתחיל עוד אשתקד, קבע כי מדי ארבעה חודשים ימכור הנאמן טרי בשוק 5% ממניות כלל ביטוח שתחת שליטתו. באי.די.בי, שמחויבת על-פי חוק הריכוזיות למכור את השליטה בכלל ביטוח עד סוף 2019, מתנגדים בשנה האחרונה ליישום מיידי של המתווה עקב מחירן הנמוך יחסית של מניות חברות הביטוח בבורסה.

במסגרת ניסיונות הפשרה שליוו את הדיון השבוע, ביקשה אי.די.בי כי תחילת יישום המתווה תידחה בשנה (כלומר החל מ-2018), בעוד שהמפקחת הסכימה לדחייה של רבעון אחד בלבד. בשלב זה הציעו השופטים כי הם אלה שיכריעו בנושא מועד תחילת המתווה, כשבתמורה תסכים אי.די.בי לאחד את ההליך המתקיים בבית המשפט המחוזי תחת אותו פסק דין.

לאחר שבאי.די.בי בחרו שלא להיענות להצעה, נותר בידי בג"ץ לקבוע רק בסוגיית השיעבוד, והחלטה זו אמורה להתקבל עד סוף ינואר. את שאלת יישום המתווה החליטו באי.די.בי להשאיר בידי שופטת בית המשפט המחוזי בת"א רות רונן, אולי במחשבה כי בדרך זו ישיגו דחייה ארוכה יותר בהתחלת יישום המתווה מזו שהיה קובע בג"ץ בהחלטתו.

מימון של 100 מ' ד' לפעילות בווגאס

בינתיים, סיפקה השבוע אי.די.בי חדשות חיוביות בנוגע לפעילות הנדל"ן שלה בלאס וגאס, שמבוצעת בשיתוף החברה הנכדה נכסים ובנין. השתיים מחזיקות כל אחת ב-50% ממניות חברת IDBG, שעיקר פעילותה מתמקד כיום בפרויקט הטיבולי בלאס וגאס. השבוע נמסר כי בנק אמריקאי הסכים להאריך בשנתיים (עד סוף 2018) את מועד הפירעון של הלוואה בהיקף 59 מיליון דולר שהעניק למימון הקמת הפרויקט. במקביל, העניקה חברת הביטוח הישראלית הפניקס הלוואה של 41.4 מיליון דולר ל-IDBG למשך שנתיים גם כן, שתשמש למימון השלמת ההשכרה ולביצוע עבודות התאמה של שוכרים חדשים. להלוואה זו יערבו נכסים ובנין ואי.די.בי.

פרויקט הטיבולי הוא מרכז בילוי וקניות הממוקם בסמיכות לשכונת סאמרלין היוקרתית בלאס וגאס. הפרויקט, שרשום בספרי IDBG לפי שווי של כ-318 מיליון דולר, מיועד בעיקר למסחר ומשרדים, כאשר שלב א' שלו שנפתח בעבר כולל כ-34 אלף מ"ר שטחי מסחר ומשרדים.

שלב ב' שנפתח באוקטובר האחרון כולל כ-28 אלף מ"ר שטחי מסחר ומשרדים, וביניהם שוכר עוגן ומותג מוביל בארה"ב בתחום העיצוב לבית, Restoration Hardware.

בשלב א' נמצאים המשרדים בתפוסה מלאה, כאשר בחלק המסחרי עומדת התפוסה על 83%. בשלב ב' התפוסה במשרדים היא כ-33%, כשבחלק המסחרי שיעור ההשכרה נמוך יותר לפי שעה. ל-IDBG תוכנית להשביח את הנכס באמצעות השלמת השכרתו והגדלת הכנסות משכר דירה. לאחר מכן ישקלו שם אם להכניס שותף לנכס או למכור אותו במלואו, כאשר מועד הפירעון הקצר של שתי ההלוואות יכול להעיד על מסגרת הזמן שהוקצבה לכך.