דרמר לטראמפ ב-2014: "רציתי להיות השוליה שלך"

"פוליטיקו" מנבא על השבחה משמעותית במעמדו של שגריר ישראל בוושינגטון בתקופת טראמפ, לאחר שנים רבות במדבר הפוליטי בנשיאות אובמה ■ גורמים רפובליקאים מפליגים בשבחו של דרמר; פקידים בממשל אובמה: הוא היה כישלון ■ דיפלומט ישראלי: דרמר מעולם לא חש כאישיות בלתי רצויה

בנימין נתניהו ברק אובמה / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו ברק אובמה / צילום: רויטרס

לאחר שנים רבות במדבר הפוליטי בוושינגטון בתקופת נשיאותו של ברק אובמה, צפויה השבחה משמעותית במעמדו של שגריר ישראל בוושינגטון, רון דרמר, בנשיאותו המתקרבת של דונלד טראמפ. כך מנבא האתר רב ההשפעה "פוליטיקו" בכתבה ארוכה, שבוחנת בקפידה את האיבה שחשו כלפיו פקידים בממשל הנוכחי לעומת היחסים החמים שמתפתחים בינו לבין אנשי מפתח בממשל הנכנס.

מאז שהגיע לוושינגטון בספטמבר 2013, התייחסו פקידי ממשל אובמה אל דרמר באי-אמון, אומר "פוליטיקו". הם אפילו לא סבלו אותו באופן אישי. "איש מריר", הגדיר אותו בכיר בממשל הנוכחי. לדברי האתר, בתקופה של מתיחות קשה לפני שנתיים, דנו פקידי ממשל אובמה, חצי ברצינות, באפשרות לשלול ממנו את כתב האמנה הדיפלומטי שלו ולשלוח אותו הביתה.

הביקורות של פקידי ממשל אובמה על דרמר החריפו בימיו האחרונים של הממשל. "התפקיד של כל שגריר הוא לקדם את האג'נדה של ארצו עם הממשלה המארחת, ואם זה אכן התפקיד המרכזי של השגריר, אזי - על פי כל קנה מידה - דרמר נכשל כישלון מחפיר", אמר פקיד בממשל הנוכחי. "הטקטיקות שלו וסגנונו לא שרתו את ממשלת ישראל או את העם בישראל".

ופקיד ממשל אחר אמר: "יש הסכמה רחבה שרון הוא אולי השגריר הישראלי החד-צדדי ביותר (לטובת המפלגה הרפובליקאית) שכיהן פה בעידן העכשווי". הוא הזהיר, שהתנהלות השיח הציבורי בארה"ב על ישראל לאורך קווי שסע מפלגתיים בין דמוקרטים לרפובליקאים מהווה סכנה לביטחון ישראל.

אבל עתה עומד דרמר להיות אח"מ באגף המערבי של הבית הלבן, מעמד שיאפשר לבוס שלו, בנימין נתניהו, גישה סולידית לממשל החדש, טוען "פוליטיקו". דרמר כבר נפגש עם טראמפ לאחר שנבחר לנשיא, תיאם גישות עם צוותו ואפילו סיפק כיסוי פוליטי לנשיא הנכנס: הוא הגן בפומבי על האסטרטג הראשי של טראמפ, סטיב בנון, שהתמודד עם האשמות של אנטישמיות שדבקו בו.

השגריר הדף ביקורות על בחירתו השנויה במחלוקת של דייוויד פרידמן כשגריר הבא של ארה"ב בישראל, שיבח את התחייבות ממשל טראמפ להעביר את השגרירות האמריקאית לירושלים, ייעץ לצוות טראמפ במהלך המחלוקת על הימנעות ארה"ב בהצבעה על החלטת מועצת הביטחון בגנות ההתנחלויות וצייץ שהוא "מעריך עמוקות" את התנגדות טראמפ להחלטת ממשל אובמה להימנע בהצבעה.

דרמר פגש את טראמפ כבר לפני שנתיים והעריץ את המיליארדר מניו-יורק שנים רבות קודם לכן. "פוליטיקו" מגלה, כי ב-2014 היה דרמר אורח הכבוד בארוחת ערב חגיגית שערך בית-הספר למינהל עסקים ע"ש ווארטון לבוגריו. אורח הכבוד האחר היה דונלד טראמפ, שאף הוא למד שם. דרמר הסביר לנוכחים שזה אירוע מיוחד ביותר מבחינתו, על פי טקסט של נאומו.

דרמר סיפר כי כאשר פרסם טראמפ את ספרו "אמנות העסקה", ב-1987, הוא - דרמר - היה נער. לדבריו, הוא קרא את הספר והחליט להיות יזם כמו טראמפ. הספר אפילו שכנע אותו ללמוד מינהל עסקים בווארטון. "מר טראמפ", פנה אליו דרמר, "האמת היא, שרציתי להיות השוליה שלך". דרמר מיהר להוסיף, בפתיחת המשפט הבא, "אבל ברצינות", כדי לאותת שהוא אמר את הדברים בבדיחות הדעת.

היחסים החמים החזויים לדרמר עם הממשל הבא יתבססו על הרבה יותר מההערצה שחש השגריר כלפי טראמפ. הם ישקפו תקופה שבה לא יהיו שום חילוקי דעות בין בין ירושלים לוושינגטון, לפי הערכת דרמר. לא עוד לחצים כמו אלה שהפעיל אובמה על ישראל לבלום את הרחבת ההתנחלויות בגדה. לא עוד שיחות על הפשרה דיפלומטית בין ארה"ב לאיראן. לאחר שלוש שנים של מחלוקות, חלקן פומביות, בין ממשלת נתניהו לממשל אובמה, יוכל עתה דרמר לתרגל את אמנות העסקה עם האדם שממנו למד אותה, אומר "פוליטיקו".

"האינטרסים של ארה"ב מכתיבים קיום יחסי עבודה קרובים עם ישראל, ואלה גם יהיו היחסים של הנשיא טראמפ עם דרמר", אמר מאט ברוקס, מנכ"ל הקואליציה הרפובליקאית-יהודית, גוף של תורמים יהודיים למפלגה הרפובליקאית. "הממשל החדש יתייחס בכבוד לעצות שיקבל מדרמר, דיפלומט פיקח, שקול ומסור".

דרמר שמר על נייטרליות שקטה בתקופת הבחירות לנשיאות, אך הוא תקשר עם צוות טראמפ באמצעות חתנו היהודי של המיליארדר, ג'ארד קושנר, שתומך בעמדות ממשלת נתניהו, מציין "פוליטיקו".

ממשל אובמה התייחס לדרמר בזהירות כבר מתחילת כהונתו של השגריר לאור התמיכה הכמעט בלתי מוסתרת של נתניהו במיט רומני, שהתמודד מול אובמה בבחירות לנשיאות ב-2012, מוסיף האתר. פקידי הממשל אפילו בחנו אפשרות לא לאשר את כתב ההאמנה של דרמר, אך הממשל החליט, בסופו של דבר, שקשריו החזקים של דרמר עם ראש הממשלה יעשו אותו מתווך רב-ערך בין הבית הלבן לנתניהו.

מעורבתו של דרמר בהזמנת רה"מ לנאום לפני מליאות שני בתי הקונגרס במארס אשתקד נגד ההסכם עם איראן, בלי לידע את הבית הלבן, עוררה זעם בממשל אובמה. פקידי ממשל אמרו אז לכתבים, כי למעמדו הדיפלומטי של דרמר נשקפת סכנה. רישומי הבית הלבן עד ספטמבר 2016 - החודש שבו פורסם הרישום המעודכן ביותר - מראים שביקורי דרמר שם היו בלתי סדירים. הביקור המתועד האחרון של השגריר בבית הלבן, לפי רישומים אלה, היה ב-12 בינואר אשתקד, לפגישה עם ראש המטה, דניס מקדונה.

 

פקיד ישראלי עלום שם חלק על ההערכה שדרמר חש שהוא בלתי רצוי בבית הלבן. "השגריר לא חש זאת באופן אישי", אמר הפקיד ל"פוליטיקו". "כאשר הוא יצר קשר עם הבית הלבן, פקידי הממשל חזרו אליו ודנו עמו באופן מקצועי. דרמר מעולם לא חש שהוא אישיות בלתי רצויה".

בכל זאת, הפרידה בין דרמר לממשל אובמה רוויה מרירות והתקפות הדדיות. בראיונות לתקשורת האמריקאית אמר השגריר, כי החלטת הנשיא היוצא לא להטיל וטו על החלטת מועצת הביטחון היא "שערורייתית" ו"מבישה". הוא אף האשים את אובמה בכך שהוא רקח את ההצבעה מאחורי הקלעים. דרמר אף תקף אישית את בן רודס, סגן היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן, שיש לו רקע בכתיבה יוצרת, והגדיר אותו כ"מומחה לבדיות".

ופקידי הממשל היוצא לא טמנו ידם בצלחת. כאמור, אחד מהם הגדיר את כהונת דרמר כ"כישלון מחפיר" ואחר הגדירו כ"חד צדדי". אך מעריצי השגריר רואים את הדברים בצורה שונה. "קרוב לוודאי שהוא ירכוש השפעה הרבה יותר גדולה", לדברי מארק דובוביץ, מנכ"ל מכון החשיבה הימני Foundation for Defense of Democracies. "עתה יהיו לו מגעים עם בית לבן שיהיה הרבה יותר ידידותי לישראל, עם נשיא שלא יקדיש כל רגע ביום העבודה שלו למחשבה כיצד לחתור תחת השגריר ותחת ממשלתו".

ודרמר עצמו אופטימי. בראיון ל-MSNBC ב-28 בדצמבר הוא אמר: "נהיה עדים למדיניות שבה לא יהיו שום חילוקי דעות בין הממשל החדש לישראל, וזה יהיה שונה מהמדיניות שבה התנסינו בשמונה השנים שחלפו".