עתירה רביעית נגד מס דירה שלישית: מפלה את תושבי הפריפריה

משקיעים מדרום הארץ טוענים כי יש לבטל את תחולת החוק על מי שכבר רכש נכס לפני אישור החוק, וכי הוא מפלה את מי שרכש דירה בפריפריה לעומת רוכשי הדירות במרכז

רחוב: פיק”א 36 , דירת 5 חדרים בראשון לציון / צילום: איל יצהר
רחוב: פיק”א 36 , דירת 5 חדרים בראשון לציון / צילום: איל יצהר

עוד עתירה נגד חוק מיסוי דירה שלישית הוגשה לבית המשפט. מדובר בעתירה הרביעית שמוגשת לבג"ץ בנוגע לחוק החדש, אחרי עתירה אחת שהוגשה על-ידי נציגי האופוזיציה ושתי עתירות נוספות שהוגשו על-ידי בעלי דירות להשקעה.

בעוד העתירה הנוכחית, שהוגשה ביום חמישי האחרון, דומה במובנים רבים לעתירות הקודמות, היא גם מעלה נושא חדש לדיון - והוא טענה לאפליה וקיפוח של תושבי הפריפריה אל מול מרכז הארץ. העתירה הוגשה בידי עו"ד אלישע כהן ממשרד עורכי הדין כהן ערב ושות'.

מגישי העתירה, קבוצת בעלי עסקים מהדרום הטוענים כי השקיעו את כל כספם ברכישת דירות להשכרה בנגב כתחליף לקרן הפנסיה שמעולם לא הייתה להם, פנו לפני מספר חודשים לשר האוצר ליו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, בבקשה לבטל את הליכי החקיקה.

כעת, במסגרת העתירה שהוגשה לאחר אישור החוק, טוענים העותרים כי יש לבטל את תחולת החוק על מי שכבר רכש נכס לפני אישור החוק, וכי הוא מפלה את מי שרכש דירה בפריפריה.

העותרים מבקשים מבג"ץ להוציא צו על-תנאי ולחייב את המדינה והנוגעים בדבר להתייחס לנימוקי העתירה.

"מדוע לא יבוטל 'פרק י"ב: מס ריבוי נכסים' לחוק התוכנית הכלכלית, בהיותו פוגע באופן מהותי בזכות הקניין; מפלה בעלי דירות מגורים לעומת בעלי נכסים אחרים; ובלתי סביר בעליל", כך בעתירה. "לחילופין, מדוע לא תבוטל התחולה הרטרואקטיבית של פרק י"ב לחוק ההתייעלות לגבי בעלי נכסים אשר רכשו כבר דירת מגורים שלישית והינם בעלי 3 דירות ומעלה בטרם חוקק החוק, כך שתחולת החוק לא תפגע בזכויות הקנייניות שכבר נרכשו בטרם חוקק החוק, אלא תחול רק על דירה שלישית (ומעבר לכך), אשר יירכשו לאחר מועד חקיקת החוק".

כאמור, מלבד הטיעונים שהופיעו גם בעתירות הקודמות, העוסקות בהליך האישור ובפגיעתו בבעלי דירות להשקעה, בעתירה זו נטען גם על פגיעה ספציפית בתושבי הפריפריה: "ישנה בחוק אפליה פסולה, בהיותו פוגע בזכות היסוד של העותרים לשווין, בכך שהוא מפלה בין בעלי דירות מאזורי הביקוש לעומת בעלי דירות מאזורי הפריפריה", כך בעתירה. "אופן חישוב המס שעל כל בעל דירה לשלם הינו מפלה, כך למשל סכום המס שיחושב לרבות 'מקדם' הפריפריה אינו ישים ומפלה בין נישום לנישום, כך למשל דירה בבאר-שבע בת 3 חדרים בקומה שלישית ללא מעלית שנבנתה ב-1960 ולא משופצת תחושב באותו שוויי של דירת 3 חדרים עם מעלית ומשופצת אשר נבנתה בשנת 2015...

"כמו כן, המיסוי של הדירות הזולות לעומת דירות יקרות מופלה בעשרות אחוזים של רווח השכירות. כך למשל בעל דירה בבאר-שבע אשר מקבל דמי שכירות בסך 1,800 שקל בחודש ובסך-הכול שנתי 21.6 אלף שקל, ישלם מס ריבוי דירות של 9,000 שקל לפי שווי דירה מוערכת בסך של כ-900 אלף שקל על-פי הנוסחה בחוק, כך שבעל הדירה ימוסה בסך של 50% מרווחיו ברוטו, בעוד שבעל דירה מאזור המרכז אשר משכיר אותה בסך של 60 אלף שקל (לדוגמת דירה בהרצליה פיתוח ברחוב שלמה המלך 21 , מפורסם ביד 2), ימוסה בסך של 18 אלף שקל".

נזכיר כי בג"ץ התייחס ל-3 העתירות שהוגשו לאחר אישור החוק וקבע כי הן יאוחדו לקראת דיון שעתיד להתקיים עד סוף פברואר 2017. לא מן הנמנע כי עתירה זו תאוחד גם היא.