לאחר מינוי בן זאב: המנכ"לית הזמנית וסמנכ"ל השיווק עוזבים

גל לנדאו-יערי, ששימשה מנכ"לית הבורסה בת"א בפועל, ויגאל ברקת, מנהל מחלקת שיווק ומכירות, "ביקשו לסיים את תפקידם בבורסה ולצאת לדרך חדשה" ■ עכשיו משתנות התחזיות: הבורסה תסיים את 2016 עם איזון במקום הפסד

איתי בן זאב / צילום: תמר מצפי
איתי בן זאב / צילום: תמר מצפי

שבוע וחצי לאחר שאיתי בן זאב נכנס לתפקיד מנכ"ל הבורסה לניירות ערך בתל-אביב, הנהלת הארגון, שנמצא במשבר מתמשך, משנה שוב את פניה. הבורסה הודיעה היום כי גל לנדאו-יערי - המשנה למנכ"ל הבורסה ומנהלת התפעול (COO), ומי ששימשה מנכ"לית בפועל מאז שהמנכ"ל הקודם, יוסי ביינארט, יצא לחופשת מחלה שבסופה פרש - ויגאל ברקת, סמנכ"ל בכיר ומנהל מחלקת שיווק ומכירות, "ביקשו לסיים את תפקידם בבורסה ולצאת לדרך חדשה".

לנדאו-יערי מונתה לתפקידה כמשנה למנכ"ל ומנהלת התפעול של הבורסה בנובמבר 2015. קודם לכן, מיולי 2014 ועד למינויה כמשנה למנכ"ל, כיהנה כחברת הנהלה ומנהלת הסיכונים הראשית של הבורסה. היא הצטרפה לבורסה ב-2013 כמנהלת היחידה לניהול סיכונים. סמנכ"ל השיווק ברקת הגיע לבורסה מבחוץ, והתחיל לכהן בתפקידו באוגוסט 2015 - כלומר, הוא מסיים את תפקידו בתוך כשנה וחצי. הוא אינו איש כספים או איש שוק ההון.

בהודעת הבורסה צוין: "הבורסה מודה לשניהם על תרומתם ומאחלת להם הצלחה בהמשך הדרך". ואולם, כפי הנראה, עזיבתם של השניים מתרחשת אגב שינויים מכוונים שמבוצעים בהנהלת הארגון השסוע, שחווה מאבק אדיר בין עובדיו המאוגדים לבין ההנהלה - וזאת במקביל לקשיים עסקיים אדירים ב"ביזנס". בן זאב קיבל מדירקטוריון הבורסה מנדט מלא להוביל שינויים, בהם גם שינויים פרסונליים, במטרה לשנות את המגמות השליליות שבהן מצוי הארגון בשנים האחרונות.

כך או כך, שני העוזבים החדשים מצטרפים לשרשרת ארוכה של עזיבות בכירים בבורסה בשנים האחרונות - מי ביוזמתו ומי שלא ביוזמתו. בשנים האחרונות פרשו מהבורסה רונן הורוביץ, מנהל מחלקת טכנולוגיות מידע ותפעול, שנטש את הבורסה בשל אופן התנהלותה, חודשים ספורים לאחר שהצטרף להנהלתה כסמנכ"ל בכיר.

קודם לכן עזבו, בין השאר, סמנכ"ל הכספים יוסי טרייסטר, סמנכ"ל מחשב יוני שמש, סמנכ"לית משפטית חגית נאמן, סמנכ"ל חברים ופיקוח יוסי לוי, סמנכ"לית מסלקות אורלי גרינפלד, סמנכ"ל מחשב אלדד הרשטיג, סמנכ"לית משאבי אנוש בטינה אלקלעי והדוברת עידית יערון. על אלה ניתן להוסיף את חילופי הדורות שהתרחשו עוד קודם לכן בבורסה, ובעיקר ההדחה של היו"ר והמנכ"לית הקודמים, סם ברונפלד ואסתר לבנון.

הבורסה ניצבת כיום בפני כמה אתגרים לא פשוטים, ובהם המאבקים בין העובדים להנהלה. בהקשר זה נציין כי המנכ"ל החדש, שנכנס לתפקידו בתחילת החודש, כבר ניסה לקיים פגישה אחת עם ראשי המחלקות בבורסה (הדרג הגבוה בארגון, שכפוף להסכם הקיבוצי), שלא צלחה - וזאת בשל הוראת ועד העובדים לבצע "אסיפת עובדים מיידית", שבאמצעותה הופסקה הפגישה. מאז טרם התקיימה פגישה נוספת.

עם זאת, אין בין המנכ"ל החדש לוועד נתק, כמו זה שאפיין את היחסים בין הוועד לבין לנדאו-יערי. המנכ"ל הקודם ביינארט פרש מתפקידו מסיבות רפואיות, וגם זאת לאחר עימות חריף במיוחד בינו לבין היו"ר אמנון נויבך.

גם ללנדאו-יערי היו יחסים עכורים במיוחד עם היו"ר נויבך, שאף פעל להדחתה. ניסיון זה לא צלח, ואף הוביל למהלך של דירקטוריון הבורסה, שקיצץ מסמכויותיו (ומשכרו) של נויבך. כעת לנדאו-יערי, שנקלעה לקשיים מול גורמים רבים בבורסה, פורשת.

עדכון תחזיות: איזון במקום הפסד

במקביל לעזיבות של מנהלים בכירים חלים בבורסה עוד כמה שינויים. בספטמבר האחרון חזתה הנהלת הבורסה, תחת ממלאת המקום לנדאו-יערי, כי הארגון יסיים את 2016 עם תוצאות חלשות במיוחד.

זאת, מכיוון שהבורסה בתל-אביב סובלת בשנים האחרונות מ"התייבשות": ירידה במחזורי המסחר, היעדר הנפקות הון של חברות חדשות ומחיקה מהמסחר של חברות ותיקות. ההנהלה העריכה אז שהבורסה תסיים את 2016 עם הרעה משמעותית בתוצאותיה העסקיות ועם הפסד בסכום של 9.75 מיליון שקל.

עכשיו, תחת המנכ"ל החדש, משנה הבורסה את תחזיותיה ומצפה כי תסיים את 2016 עם איזון - כשכל תוצאה סביב רווח קטן של מיליוני שקלים בודדים לכל היותר, או הפסד בהיקף דומה, תיחשב לסבירה. השינוי בשורה התחתונה אינו נובע משיפור בתוצאותיה העסקיות של הבורסה ברבעון הרביעי, כי אם משינויים בכמה מההנחות, לצד קיטון מסוים בהוצאות הארגון.

בן זאב (41) הגיע לבורסה מבנק לאומי, שם היה חבר הנהלה ואחראי, בין השאר, על ניהול תיק הנוסטרו בהיקף של כ-120 מיליארד שקל, ניהול המאזן של הבנק, אגף ניהול סיכונים, אגף לקוחות מוסדיים ובנקים זרים, חדרי העסקות של הבנק, אגף תפעול ניירות הערך ונגזרים, וכן על פרויקטים טכנולוגיים מורכבים. הוא שימש גם דירקטור בבורסה מטעם בנק לאומי במשך יותר משנתיים.