טראמפ: אם המודיעין הדליף את מסמך הזימה – זה כתם עליו

טראמפ: "אני מוקף תמיד בשומרי ראש. אני אומר לפמליה שלי - היו זהירים בחדרי מלון, לא רק ברוסיה, ייתכן שיהיו בהם מצלמות במקומות מוזרים. היו זהירים, אחרת אתם רואים טלוויזיה"

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

במסיבת העיתונאים הראשונה שלו מאז שנבחר, אמר הערב נשיא ארה"ב המיועד, דונלד טראמפ, כי אם סוכנויות המודיעין האמריקאיות אכן הדליפו מידע שלפיו הוא צולם בחשאי במצבים מביכים בעת ביקור ברוסיה - הדלפה כזו תהיה כתם גדול על סוכנויות אלה. הוא הגדיר את פרסום המידע הזה בכמה אמצעי תקשורת בארה"ב כ"חרפה".

אנליסטים אמרו, בעקבות מסיבת העיתונאים, שרמיזת טראמפ שהמודיעין האמריקאי נושא למעשה באחריות להדלפה מצביעה על נכונותו לנהל מאבק מתמשך, "ראש בראש", נגד CIA וסוכנויות ביון אחרות במהלך נשיאותו. פרשן החוץ הוותיק של "וושינגטון פוסט", דייוויד איגניישס, אמר כי לא שמע מעולם התבטאויות נשיאותיות צורמניות כאלה על המודיעין האמריקאי, שאמור להיות כלי שרת בידי כל נשיא.

ברקע מסיבת העיתונאים: השערוריה שפרצה בעקבות הדלפת מסמך של סוכנויות מודיעין אמריקאיות, שלפיו נמצא בידי רוסיה מידע שחושף את טראמפ לסכנת סחיטה. לפי תצלום של המסמך שפורסם באתר BuzzFeed, צולם הנשיא המיועד במצבים מיניים מביכים בחדר במלון ריץ קרלטון במוסקבה. המסמך אף מתעד פגישות של שלוחי טראמפ כביכול עם נציגים רוסיים.

הטענות במסמך מבוססות על מידע שמסר איש מודיעין בריטי לשעבר ובשלב זה טרם הצליחו שירותי המודיעין האמריקאי לאמתו. בכל זאת, בגלל נפיצות המידע, החליטו השירותים לצרף את המסמך כנספח לממצאיהם על פריצות רוסיה למחשבי המפלגה הדמוקרטית, שהוגשו לטראמפ ולנשיא המכהן, ברק אובמה.

יש טענות, מצד חוגי טראמפ, שהמודיעין בארה"ב החליט לנקום בו בעקבות ההתקפות של הנשיא הנבחר על CIA וסוכנויות מודיעיניות אחרות בשבועות שחלפו. טראמפ הגיב על ההדלפה בזעם עוד לפני מסיבת העיתונאים. בכמה ציוצים הוא אמר שמדובר ב"חדשות בדויות" וב"ציד מכשפות" ושאל "האם אנו נמצאים בגרמניה הנאצית"? רוסיה הכחישה את תוכן המסמך.

מסיבת העיתונאים הייתה אמורה להתמקד במאמצי טראמפ להימנע מניגודי אינטרסים בתקופת כהונתו, אך בעקבות ההדלפה הוסט הדגש למסמך המודיעיני.

הנשיא המיועד מתח ביקורת על BuzzFeed ותיאר את האתר כ"ערימת זבל כושלת", שכבר עתה חשה את תוצאות החלטתה, ועל CNN בגין דחיפת הסיפור לראש סדר היום הציבורי. כאשר כתב CNN ביקש להציג שאלה במסיבת העיתונאים, דחה אותו טראמפ בבוז ואמר: "אתם תחנה של חדשות בדויות".

 

"אני חייב להודות לאמצעי תקשורת רבים על החלטתם להימנע מפרסום המסמך לאחר שבחנו אותו והגיעו למסקנה שמדובר בשטויות", אמר טראמפ. "ייתכן שהוא פורסם ע"י סוכנויות המודיעין - מי יודע - ואם אכן כך, זה יהיה כתם אדיר על הרקורד שלהן, מפני שדבר כזה לא היה צריך להיכתב, הוא לא היה צריך להתקיים בכלל ובוודאי לא היה צריך לתת לו פומבי". הוא חזר על טענתו המצויצת שדבר כזה היה קורה רק בגרמניה הנאצית. "זו בושה וכלימה", הוא אמר. "אנשים חולים כתבו את הזבל הזה".

"כאשר אני עוזב את ארה"ב אני נוהג בזהירות רבה ביותר", הוסיף טראמפ. "אני מוקף תמיד בשומרי ראש. אני אומר לאנשי הפמליה שלי, 'היו זהירים בחדרי מלון, לא רק ברוסיה, כי ייתכן שיהיו בהם מצלמות זעירות במקומות המוזרים ביותר. היו זהירים יותר, אחרת תראו את עצמכם יוום אחד בחדשות הערב בטלוויזיה'".

הוא אמר, כי על פי המסמך, אחד מעורכי הדין שלו, מייקל כהן, נפגש בפראג עם סוכני מודיעין רוסיים, אך כהן מעולם לא היה בפראג וביום שבו כביכול נפגש שם עם הרוסים, כהן קיים פגישות בקליפורניה. "מדובר בכלל במייקל כהן אחר", אמר טראמפ בלעג.

בתחילתה של מסיבת העיתונאים אמר דובר מטה טראמפ, שון ספייסר: "זה שערורייתי ובלתי אחראי שבלוג שמאלני, שגילה עוינות גלויה כלפי הנשיא הנבחר, מצא לנכון לפרסם מידע כוזב וזימתי באינטרנט כמה ימים לפני ההשבעה. אפילו על פי עדותו של עורך האתר, יש ספקות רציניים לגבי אמיתות הדיווח". ספייסר הוסיף, שהחלטת CNN ו-BuzzFeed היא ניסיון "עגום ופתטי לזכות בקליקים"

מעבר להכחשות הנמרצות של טראמפ והתקפותיו על חלק מהמדיה, החדשה העיקרית היא, שלאחר חודשים רבים שבהם הוא דחה את הדיווחים על פריצות רוסיה למחשבים בארה"ב, הודה הנשיא הנבחר שהוא מאמין שרוסיה אכן אחראית לפריצות האלה. "אני חושב שמדובר ברוסיה", הוא אמר. על השאלה מה הוא היה אומר לפוטין עכשיו, השיב טראמפ: "הוא לא היה צריך לעשות זאת. אני לא חושב שהוא יעשה זאת שוב". אך הוא הוסיף: "אני חושב שגם מדינות אחרות פרצו למחשבים שלנו... כל אחד יכול לפרוץ למחשבים בארה"ב".

יחד עם זאת, הוסיף טראמפ לגלות יחס חיובי לנשיא רוסיה. "אם פוטין מחבב את דונלד טראמפ, זה נכס", הוא אמר. "לא יודע אם אסתדר אתו - אני מקווה שכן. הרי רוסיה עוזרת לנו במאבק נגד דאעש. אם הילארי הייתה נבחרת, האם היא הייתה יותר קשוחה ממני"?

בהמשך מסיבת העיתונאים פירט טראמפ את הצעדים שינקוט כדי כדי להימנע מניגוד אינטרסים בתקופת נשיאותו. הוא הכריז שהוא עוזב את ניהול חברת האחזקות שלו ומפקיד אותה בידי שני בניו, דן ואריק. בתו, איוונקה, לא תשתתף בניהול החברה. אבל, הנשיא המיועד לא ישיל את שליטתו בחברה המשפחתית, לא ימכור את חלקו בה, אלא רק יפקיד זמנית את ניהולה בידי שני בניו.

טראמפ שכר משרד עורכי-דין כדי לבנות מערך משפטי שאמור לחצוץ בינו לבין עסקיו בתקופת כהונתו כנשיא, אך הוא הדגיש שבעצם אין הוא חייב לעשות זאת מפני שהחוק האמריקאי פוטר את נשיא ארה"ב מחובת ההימנעות מניגודי אינטרסים. "המחוקקים רצו להוריד מהנשיא את נטל ההתעסקות בפרטים קטנים כדי שהוא יוכל לנהל את המדינה ביעילות", אמר טראמפ. "לא הייתה לי בעיה לנהל את חברת טראמפ ואת ארה"ב בעת ובעונה אחת. אני היחיד שמסוגל לעשות זאת והחוק לא אוסר עלי לנהוג כך, אך החלטתי נגד. לא מעוניין".

לדבריו, "בני ינהלו את החברה ולא ידונו עמי על כך. אני מעביר להם את כל הסמכויות. אני מקווה שכתום כהונתי כנשיא, אבקש מהם דיווח ואוכל לומר להם, 'עשיתם עבודה טובה'. אם לא, אומר להם, 'אתם מפוטרים'".

עוד אמר טראמפ, כי הוא יתרום לקופת האוצר האמריקאי את כל הרווחים מתשלומים של פקידי ממשלות זרות שיתאכסנו בבתי-המלון שלו. לדבריו, הוא עושה זאת בהתנדבות כדי שתשלומים אלה לא ייראו כמתנות של גורמים זרים לנשיא, דבר שאסור בחוק.

עוד אמר הנשיא הנבחר, כי חברת טראמפ לא תעשה עסקות חדשות עם גורמים זרים בתקופת כהונתו. הוא סיפר, כי "חבר טוב" שלו מאבו דאבי אך זה הציע לו עסקה בשווי שני מיליארד דולר במדינה זו, אך הוא דחה את ההצעה.

מומחים לסוגיות אתיות אמרו הערב, כי ההסדרים שהעלה טראמפ במסיבת העיתונאים לא יצליחו למנוע את ניגודי האינטרסים שמובנים מההתנגשות הבלתי נמנעת בין הנשיאות לבין ניהול חברה עסקית. כדי לעקור משורש כל ניגוד אינטרסים פוטנציאלי, חייב טראמפ להציב את כל אחזקותיו ונכסיו בנאמנות עיוורת, שבה אין לו ולמשפחתו שום נגיעה. המומחים אמרו, שקיימת אפשרות שטראמפ יעזוב את הבית הלבן עשיר יותר מכפי שהיה בעת שהוא נכנס אליו.