אובמה: נתניהו זעם מהחלטת מועבי"ט? הוא תמיד מתמלא זעם

בראיון ל-CBS מגלה הנשיא היוצא של ארה"ב, כי הוא לא התרגש מביטויי הכעס של רה"מ על מדינוית ממשלו כלפי ישראל ■ "הימנעות ארה"ב בהצבעה במועבי"ט לא חוללה קרע ביחסים בין ארה"ב לישראל"

ברק אובמה בנימין נתניהו / צלם: בלומברג
ברק אובמה בנימין נתניהו / צלם: בלומברג

הנשיא היוצא של ארה"ב, ברק אובמה, רמז אמש (א'), כי הוא לא התרגש במיוחד מהביקורות הפומביות שהטיח בו ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בעקבות הימנעותו מהטלת וטו בהצבעת מועצת הביטחון על החלטה בגנות ההתנחלויות, או בעקבות חילוקי דעות קודמים בין וושינגטון לירושלים.

בראיון לתכנית "60 דקות" ב-CBS, נשאל אובמה: הימנעות ארה"ב באותה הצבעה חוללה משבר חמור ביחסים בין ישראל לארה"ב.

- האם היתה זו ההחלטה שלך להימנע בהצבעה?

"בסופו של דבר, כן", השיב הנשיא.

- מדוע חשבת שצריך לנהוג כך?

אובמה: "קודם כל, אינני חושב (שההימנעות) יצרה קרע משמעותי בין ארה"ב לישראל. אם אתה מתכוון לומר, שראש הממשלה נתניהו התמלא זעם (אחרי ההצבעה במועבי"ט), אז הוא התמלא זעם פעם אחר פעם במהלכה של תקופת הנשיאות שלי, על רקע העסקה (הגרעינית) עם איראן ועל רקע ההתנגדות העקבית שלנו להתנחלויות. אז זה לא חדש".

הנשיא הפורש המשיך: "למרות כל הרעש והמהומה, שיתוף הפעולה הצבאי, שיתוף הפעולה המודיעיני (בין שתי המדינות) - כל זה נמשך. הגנו (על הישראלים) בכל דרך שאפשר להעלות על הדעת. אבל אני גם מאמין, שהאינטרס הלאומי של ארה"ב והאינטרס הלאומי של ישראל ייפגעו אם ניתן לסכסוך בין הישראלים לפלסטינים להימשך. הוא עלול להחמיר וזו תהיה בעיה. (אני מאמין) שההתנחלויות תורמות לבעיה. הן אינן הסיבה היחידה למצב, אבל הן תורמות לאי יכולתנו לפתור את הבעיה".

- ואתה רצית להדגיש את הנושא?

אובמה: "לא רק שרציתי להדגיש את הנושא, אלא שאנו מתקרבים לנקודת מפנה שבה קצב (הרחבת) ההתנחלויות במהלך הנשיאות שלי נעשה כל כך משמעותי עד שיהיה קשה יותר ויותר להעלות על הדעת מדינה פלסטינית רציפה וממשית. אני חושב שיהיו לכך השלכות ארוכות טווח על השלום והביטחון באזור".

"לארה"ב יש אינטרס לגיטימי לומר למדינה ידידה, 'יש בעיה', בגלל ההשקעה שלנו באזור ומפני שאכפת לנו כל-כך מישראל", הוסיף הנשיא הפורש. "זה לא כאילו ששתקנו עד עתה. אנו אומרים זאת כבר מההתחלה. אנו אומרים זאת כבר שמונה שנים. אבל נראה ששום דבר לא מצליח לעורר תשומת לב (של הישראלים)". (סוף)