טיב טעם תשלם 235 א' ש' על אי-סימון ופערים למחיר בקופה

ביהמ"ש דחה את ערעור הרשת כנגד חיובה לשלם עיצום כספי בסך 235 אלף שקל, שהוטל עליה מכוח חוק הגנת הצרכן בגין הפרות שונות - ובכללן אי-סימון מחירים על מוצרים והטעיה במחיר 

סניף טיב טעם / צילום: לם וליץ סטודיו
סניף טיב טעם / צילום: לם וליץ סטודיו

רשת טיב טעם תשלם 235 אלף שקל עקב אי-סימון מוצרים ופערים בין המחיר המסומן למחיר בקופה.

בית משפט השלום בתל-אביב קיבל היום (ב') את עמדת פרקליטות מחוז מרכז (אזרחי), שייצגה את הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, ודחה את ערעורה של חברת טיב טעם כנגד חיובה לשלם עיצום כספי בסך 235 אלף שקל. העיצום הוטל על החברה מכוח חוק הגנת הצרכן בגין הפרות שונות - ובכללן אי-סימון מחירים על מוצרים והטעיה במחיר.

הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן הודיעה לטיב טעם בחודש אפריל 2015 על כוונתה להטיל עיצום כספי בגין הפרה שהתקיימה בסניפי ראשלון-לציון מזרח, ראשון-לציון מערב וחולון. הטלת העיצומים הייתה בגין הפרות של אי-סימון מחיר על גבי מוצרים שונים וכן הפרות בגין פערי מחיר בין המחיר המסומן על המוצר לבין המחיר בקופה.

במסגרת הודעת הרשות צוין כי העיצום כלל תוספת של 50% בגין ביצוע ההפרות בנסיבות מחמירות, וכי הרשות חילקה את המוצרים הנמכרים ברשתות הקמעונאיות ל-12 קטגוריות שנקבעו על-ידי הלמ"ס, והוטל עיצום אחד בכל סניף בגין פערי מחיר על גבי מוצרים בעלי אותו מק"ט.

ביולי 2015 הגישה החברה טיעון מטעמה לרשות, במסגרתו טענה, בין היתר, כי נקטה פעולות לצורך הבטחת סימון המחירים, כי מדובר ביישום ראשון של הליכים אכיפה מנהלית נגדה, וכי יש להטיל עיצום אחד בגין מספר הפרות הנובעות ממסכת עובדתית אחת, לצד טענות נוספות.

הרשות קיבלה את טענות החברה בחלקן, וביום 20.9.15 נקבע, בין היתר, כי סכום העיצום יופחת מסך של 618 אלף שקל לסך של 235,000 שקל, וכי אין לחייב את החברה בעיצום מוגדל בגין הפרה בנסיבות מחמירות. החברה הגישה ערעור על החלטת הרשות לדחות חלק מטענותיה לבית משפט השלום.

בית משפט השלום בתל-אביב קיבל בהחלטתו את עמדת המדינה, ולצד הקביעה כי תקיפת החלטות הרשות תהיה על יסוד השיקולים המנהליים לתקיפת שיקול-הדעת המינהלי, נקבע כי אין עסקינן בעבירה אחת רבת-פריטים כטענת המערערת, אלא במספר הפרות המהוות כל אחת עבירה המצדיקה הטלת עיצום.

בעניין זה קבע בית המשפט כי "במסגרת ביקוריה מצאה המשיבה בסניפי המערערת מספר רב של מוצרים במגוון מק"טים אשר לא היה עליהם מחיר, וכן עשרות מוצרים במק"טים שונים בהם נמצא כי מחירם בקופה גבוה מהמחיר שהוצג עליהם.

"גם אם אניח כי יש לבחון את המקרה בהתאם לעקרונות המשפט הפלילי - וסבורני כי אין כך הדבר בענייננו - סבורני כי לא ניתן להתייחס לכלל פעולות המערערת על סניפיה השונים כאל מעשה אחד אשר נבע מאותה מחשבה וכוונה, פרשנות אשר אף אינה מתיישבת עם המדיניות המשפטית, אשר סבורני כי יש לנהוג בהפרות מעין אלה בהתאם לאינטרס הציבור, כי אכן העיצום הכספי יהווה הרתעה כלכלית אפקטיבית. בנוסף פרשנות כזו תוביל לאפליה בין בעלי חנות אחת לבין בעלי רשת חנויות.

"קבלת פרשנות המערערת כי יש לראות בכל המוצרים על גביהם לא הוצג מחיר בכל הסניפים כמעשה אחד אינו מתיישב עם תכלית החוק כמפורט לעיל, שכן למעשה אפקט ההרתעה מאבד מכוחו, ובכך נגרע התמריץ הכלכלי השלילי, כשייתכן כי המפר משיקוליו יחליט כי מבחינה כלכלית משתלם יותר לספוג עיצום אחד ולהמשיך בביצוע ההפרות במספר הסניפים". 

בנוסף קיבל בית המשפט את שיטות צמצום ההפרות שנוקטת הרשות, שיטת הקטגוריות ושיטת המק"טים, וקבע כי הן סבירות, הגיוניות ומידתיות, ואין להתערב בשיקולי הממונה בקביעתן. 

בית המשפט אף הוסיף כי "שוכנעתי כי המשיבה פעלה בהתאם לשיקולי הגינות, סבירות ומידתיות, בהתאם לתכלית החוק לסמכותה ובכפוף לעקרונות ולאמות-המידה הנדרשות ממנה, ועל כן אין על בית המשפט להתערב בהחלטתה".

טיב טעם אף חויבה בהוצאות ההליך בגובה 10,000 שקל. המדינה יוצגה בידי עו"ד אלעד אסרף מפרקליטות מחוז מרכז (אזרחי).