מה צפוי לארה"ב, אירופה, השווקים המתעוררים וישראל ב-2017?

הפתעות בבחירות באירופה, מלוות בהבטחות לעתיד טוב יותר, יכולות להיות קטליזטור לשווקים האירופים, כפי שהתרחש בארה"ב ■ השווקים המתעוררים יהיו יותר אטרקטיביים

בורסת לונדון / צילום: רויטרס
בורסת לונדון / צילום: רויטרס

2016 הייתה שנה תנודתית, מאתגרת ומלאה באירועים. שלושה אירועים דרמטיים עיקריים התרחשו בה לפי סדר כרונולוגי: משבר האנרגיה, "הברקזיט" ובחירתו של דולנד טראמפ לנשיאות ארה"ב. שלושת האירועים טלטלו את השווקים, אולם תוך פרק זמן קצר השווקים התאוששו. בסיכום שנתי ביצועי שווקי המניות היו מעורבים: עליות נאות בארה"ב, יציבות באירופה וירידות בישראל, כאשר ההשפעה השלילית של מניות הפארמה נתנה את הטון.

תחזית ל-2017

ישראל: נתוני הצמיחה ושוק העבודה בישראל מצביעים על מגמה חיובית והכיוון הכלכלי נראה טוב. על פי האומדן, הצמיחה ב-2016 עלתה ב-3.8% (1.8% תוצר לנפש). הצריכה הפרטית וההשקעות בנכסים קבועים מובילים את הצמיחה במשק. לפי הערכות, בשנת 2017 המשק יצמח בעוד כ-3.5%.

ארה"ב: הכלכלה האמריקאית נהנית מהמשך התרחבות בכלכלה ומשוק עבודה חזק. מדדי המניות נמצאים ברמות שיא אשר מתודלקות מניתוב כספים עצום של משקיעים מכל העולם. עם זאת, הנשיא הנבחר של ארה"ב ייכנס לתפקיד ויצטרך לעמוד בציפיות ובהבטחותיו הכלכליות הרבות. רמת הסיכון גבוהה משום שהציפיות, כפי שנגזרות מתמחור המניות, גבוהות - ויהיה קשה להפתיע לטובה.
ללא ספק, נראה התעצמות של מלחמות כלכליות בין מדינות באמצעות כלי מיסוי, סחר ומטבעות.

אירופה: מערכות בחירות צפויות להתקיים השנה בגרמניה, צרפת והולנד. המשך גלי ההגירה, קושי בהטמעת המהגרים וערעור הביטחון האישי עשויים לחזק את הגל האנטי ממסדי והאנטי גלובליזציה. כל זאת יתמכו בהמשך תנודתיות בשווקים ובמטבע האירופי.

מנגד, פיחות האירו שיפר משמעותית את רווחיות החברות ואת מיצובן. מניות גלובליות מאירופה זולות לעומת מניות גלובליות משווקים מפותחים אחרים. כמו כן, הפתעות בבחירות מלוות בהבטחות לעתיד טוב יותר יכולות להיות קטליזטור לשווקים האירופים, כפי שהתרחש בארה"ב.

שווקים מתעוררים: עליית מחירי האנרגיה והסחורות ותמחור מניות זול הופכים את השווקים המתעוררים ליותר אטרקטיביים מבעבר. כמו כן, ביקושים אדירים לחומרי גלם עשויים להתעורר אם טראמפ יממש את תכניותיו לבנות ולחדש את התשתיות של ארה"ב.

■ הכותב הוא מנכ"ל ומנהל השקעות ראשי ברועי דוברת השקעות, המתמחה בניהול תיקים גלובליים.