עמלות הסליקה: ויזה העלתה עמלות בעשרות מיליוני שקלים

לאחר מכירת ויזה אירופה לויזה אינק, העלתה ויזה את העמלות לחברות כרטיסי האשראי - שיגלגלו, לפחות חלק ממנה, ללקוחות ■ הערכות: חברות האשראי ינפיקו יותר כרטיסי מאסטרקארד ■ מדריך סליקה באינטרנט

למרות המאמצים להגדיל את התחרות בתחום הסליקה ולהביא לירידת מחירים, ייתכן שבתי העסק יספגו בחודשים הקרובים דווקא העלאה של עמלות. בתחילת השנה העלתה ויזה העולמית חלק לא מבוטל מהעמלות לחברות כרטיסי האשראי - הן בצד הנפקת הכרטיס והן בצד הסליקה. בענף כרטיסי האשראי מעריכים כי ההעלאה, שמגיעה במקרים מסוימים לעשרות אחוזים, תביא לכך שהיקף התשלומים שישלמו החברות לוויזה יגדל לפחות בעשרות מיליוני שקלים בשנה, ויש המעריכים כי הסכום אף יגיע לכ-100 מיליון שקל.

נכון לעכשיו סופגות חברות כרטיסי האשראי את העלייה, אולם סביר כי בתקופה הקרובה הן יגלגלו לפחות חלק ממנה הלאה אל הלקוחות הפרטיים ובתי העסק. "יש סיגמנטים מסוימים שהעלייה של ויזה שוחקת לחלוטין את הרווח שלנו", אומר בכיר בענף.

מדוע בכלל ויזה מעלה מחירים? לצורך כך צריך לחזור שנה אחרונה. בשנה שעברה השלימה ויזה אינק את הליך רכישת מניות ויזה אירופה בעסקת ענק של יותר מ-20 מיליארד דולר, וזאת לצורך הגברת הסינגריה והרווחיות של הקבוצה. עד אז פעלה ויזה אירופה כמעין איגוד שיתופי, שבו בעלי המניות היו מוסדות פיננסים שעבדו עם החברה, ובהם גם בנקים וחברות כרטיסי האשראי בישראל.

ויזה רכשה את המניות מידי החברים בארגון ובהם הגופים בישראל. עסקה זו הניבה לבנקים ולחברות כרטיסי האשראי בישראל רווחים של מאות מיליוני שקלים. בכאל וישראכרט עובדי החברות אף קיבלו מענקים בעקבות העסקה המוערכים בכ-30 מיליון שקל.

אלא שאין ארוחות חינם. זמן קצר לאחר השלמת העסקה, הודיעה ויזה למדינות החברות בוויזה אירופה ובן גם ישראל כמובן, כי היא משנה את מבנה העמלות שהיא גובה. בשלב הראשון הופסקה תוכנית ההחזרים (Rebates) לחברים, והחל מחודש ינואר בוצעה סדרה של העלאות עמלות הן בצד הנפקת הכרטיס והן בצד הסליקה. מלבד עלייה בעמלות הסליקה והעמלות בגין השימוש בכרטיס, בוצעו העלאות במקומות נוספים, כגון העמלות הנגבות מרכישות של תיירים בבתי עסק בישראל.

בענף מסבירים כי למעשה ויזה אינק השיתה על החברות בישראל את שיטת ההתחשבנות הנהוגה בארה"ב, מה שמקטין את דרגות החופש בקביעת תנאים מול ויזה, ומביא לעלייה בעמלות.

עם זאת, חברות כרטיסי האשראי בישראל לא מקבלות בהכנעה את העלאת המחירים והן מקיימות בימים אלה מגעים עם ויזה לשיפור ההסכמים, ולקבלת פיצוי, כמו למשל קיזוזים שונים במקום העלאת המחירים.

ויזה היא אמנם שחקן חזק מאוד ומרכזי בעולם כרטיסי האשראי, והחברות בישראל לא יוכלו להרשות לעצמן שלא לעבוד עימה. עם זאת, הן יכולות לאיים כי יעבדו יותר מול מאסטרקארד על חשבון ויזה בהנפקת כרטיסים חדשים, ובכך יצליחו ללחוץ על ויזה לשפר מולם תנאים ולהקטין את הגידול בתשלומים. אולם בשורה התחתונה, גם אם החברות יצליחו לשפר עמדות, העלאה מסוימת הם בוודאות יספגו.

כעת עולה השאלה מה יעשו חברות כרטיסי האשראי על העלייה הצפויה בעמלות. אם היה מדובר בעולם כרטיסי האשראי של לפני 3 שנים, סביר כי כמעט באופן מיידי הן היו מגלגלות את מלוא השינוי אל הלקוחות. אלא שכיום מדובר בנושא רגיש במיוחד.

נזכיר כי מחר צפויה לאשר הכנסת את חוק ועדת שטרום, שכולל את הפרדת חברות כרטיסי האשראי מהבנקים הגדולים. בישורת האחרונה של דיוני הכנסת הלכו וגברו הקולות גם לטיפול בנושא עמלות הסליקה שגובות חברות כרטיסי האשראי מבתי העסק, ואכן הוכנסו לחוק סעיפים במטרה להגביר את התחרות בתחום.

לכן בתקופה זו יהיה זה רגיש ובעייתי לחברות כרטיסי האשראי לבצע העלאת מחירים. יחד עם זאת, בענף מעריכים כי לא תהיה ברירה, וכי לפחות חלק מהעלייה תגולגל הלאה. נציין כי סוגיה זו משפיעה בעיקר על לאומי קארד וכאל, שחלק ניכר מהפעילות שלהן הוא מול ויזה, בעוד שבישראכרט מרבית הפעילות היא מול מאסטרקארד.

מצד שני מכיוון שלאומי קארד וכאל הן לקוח גדול ומרכזי של ויזה בישראל, סביר כי הן יצליחו יותר ללחוץ על ויזה למתן את עליות המחירים.

מוויזה נמסר: "כעסק גלובלי משולב, ויזה מביאה את היכולות, המומחיות והמשאבים שלה, כדי להמשיך ולהביא ערך ללקוחותיה, לבתי העסק ולגופים הפיננסים".

מכאל נמסר: "כפי שציינו בדוח הכספי של החברה, אכן חל עדכון בעלות התשלומים לוויזה אינק כבר באוקטובר 2016, עם זאת כאל מתוך ראייה צרכנית לא גלגלה את תוספת עלות התשלומים על לקוחותיה". מישראכרט ולאומי קארד לא נמסרה תגובה.