בזק תפסיק לגבות דמי אחזקה לטלפונים ישנים "זמיר" ו"עפרוני"

כפי שנחשף ב"גלובס", בזק נהנית מהכנסה של עשרות מיליוני שקלים מהמכשירים הללו ■ משרד התקשורת פועל לביטול התקנות המאפשרות לחברה לגבות דמי אחזקה

טלפונים מדגם זמיר / צילום: "טבעת-זרם"
טלפונים מדגם זמיר / צילום: "טבעת-זרם"

משרד התקשורת נערך להפסקת החיוב של לקוחות בזק בגין דמי אחזקה של טלפונים מדגם "זמיר" ו"עפרוני". בסוף השבוע נחשף ב"גלובס" כי למרות הפרסומים והביקורת על בזק סביב המשך גביית דמי האחזקה על הטלפונים לאורך שנים ארוכות, החברה ממשיכה לגבותם מעשרות אלפי לקוחות שכבר אין ברשותם את הטלפונים הללו, והם כלל אינם מודעים לכך.

על-פי הפרסום ב"גלובס", בזק גובה 3.69 שקלים בחודש (כולל מע"מ) מעשרות אלפי לקוחות שבעבר רכשו טלפונים מדגמים אלה - ובכך נהנית מהכנסה של עשרות מיליוני שקלים. מיותר לציין כי הטלפונים האלה כבר כמעט ואינם בשימוש, וספק אם היו לקוחות שבאו בשנים האחרונות לבקש לתקן אותם.

לדברי המשרד, הבדיקה החלה עוד לפני הפרסום ב"גלובס". בזק כבר פנתה למשרד התקשורת בבקשה לבטל את התקנות המחייבות אותה בגביית דמי האחזקה, והמשרד כבר פועל בעניין.

ביטול הגבייה מחויב בביטול תקנות, מאחר שהאישור לגבייה במקור ניתן על-ידי משרד התקשורת - שהוא גם הגורם היחיד שרשאי לבטל את החיוב. ההערכות הן כי ביטול התשלומים יחול בשבועות הקרובים.

נגד בזק הוגשה תביעה ייצוגית על-ידי משרד עו"ד סיבק עציון בגין גביית דמי אחזקה מטלפונים מדגם "טלכל".

ח"כ איתן כבל: "להפסיק את החזירות המשודרגת של בזק"

ח"כ איתן כבל, יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, הודיע בעקבות חשיפת "גלובס" על המשך גביית דמי האחזקה על הטלפונים "זמיר" ו"עפרוני" של בזק, כי בכוונתו לזמן דיון של הוועדה. כבל אמר "את החזירות המשודרגת הזאת יש להפסיק, ולאלתר".

לדברי כבל, "לתומי סברתי כי השערורייה הזו כבר הסתיימה לפני כמה שנים. מתברר שממש לא. בכוונתי לתבוע מחברת בזק לקבל לאלתר את מספר הלקוחות שהם ממשיכים לגבות מהם את דמי האחזקה עבור 'עפרוני' ו'זמיר' ב-10 השנים האחרונות. לאחר שנקבל את כל הנתונים האלה, אחליט על דרך הפעולה.

"בכל מקרה, בימים אלה, בעקבות דמי האחזקה של 'עפרוני' ו'זמיר' שגיליתי לפני 7 שנים, הנחתי את הצעת החוק של חיוב פירוט השורה שנקראת דמי שימוש קבועים. בימים אלה עברה הצעת החוק בקריאה טרומית, והיא תידון בשבועיים הקרובים בוועדת הכלכלה להכנתה לקריאה ראשונה. לאחר שנקבל את כל החומרים, בכוונתי לקיים דיון בעניין בוועדת הכלכלה".