חברת החשמל קונה גז מתחנת דליה במחיר נמוך מממחירי תמר

תחסוך כמיליון דולר בעקבות העסקה ■ חברת החשמל: "שמחה לנצל כל הזדמנות עסקית שמוזילה את עלויות סל הדלקים של החברה"

הנה המחשה למחיר הגבוה שמשלמת חברת החשמל על הגז הטבעי לשותפות תמר: ל"גלובס" נודע כי דירקטוריון החברה אישר ביום חמישי האחרון עסקה לרכישת עודפי גז מתחנת הכוח דליה לכ-50 יום, במחיר שיניב לחברה חיסכון של לפחות מיליון דולר. מדובר בחיסכון על פערי המחירים בין הגז שרוכשת חברת החשמל, במחיר של כ-5.8 דולר ליחידת חום, לבין המחיר שמשלמת דליה, הנמוך מ-5 דולר. דליה היא תחנת הכוח הגדולה בישראל, בעלת הספק של כ-900 מגה-ואט שעה, המאפשר לספק 7% מהחשמל לכלכלה הישראלית.

החלטת דירקטוריון חברת החשמל התקבלה בעקבות השבתה של אחת משתי הטורבינות בדליה למשך כחודשיים מוקדם יותר החודש, זמן קצר לאחר החזרתה לפעולה של הטורבינה השנייה בתחנה, שגם היא הושבתה לכחודשיים. כפי שדווח ב"גלובס", על פי ההערכות, כל אחת מהטורבינות מניבה הכנסות של כ-32 מיליון שקל בחודש, כך שהשבתה לארבעה חודשים פוגעת בהכנסות בקרוב ל-130 מיליון שקל. בתוספת עלויות תיקון של כמה מיליוני דולרים לכל טורבינה, הנזקים שסופגת דליה צפויים לעלות על 150 מיליון שקל. יש לציין כי תקלות בטורבינות גז אינן נדירות, והממוצע בחברת החשמל הוא השבתה של 29 יום לכל טורבינת מחזור משולב.

הסכם הגז החדש בין חברת החשמל לדליה כולל רכש של עד 33.6 אלף יחידות חום (mmbtu) ביום למשך 50 ימים, כלומר 1.68 מיליון יחידות חום. כמות זאת מהווה קרוב ל-0.05 BCM, ובמחיר של 5.8 דולר ליחידת חום היא עולה לחברת החשמל 9.74 מיליון דולר. במחיר של 5 דולר ליחידת חום עולה כמות זאת 8.4 מיליון דולר, כלומר 1.34 מיליון דולר פחות. ככל הידוע, המחיר שמשלמת דליה לתמר נמוך מ-5 דולר ליחידת חום, כך שהחיסכון שמשיגה חברת החשמל עשוי להגיע למיליון וחצי דולר ואף יותר.

העסקה שמבצעת חברת החשמל עם דליה מתאפשרת בין השאר בגלל שכמויות הרכש שלה מתמר גבוהות משמעותית ממה שקובע מנגנון ה-take or pay, המחייב אותה על פי הערכות לרכוש כ-3.5 BCM גז בשנה. בפועל צפויה חברת החשמל לסיים את 2016 עם רכש של יותר מ-5 BCM, מה שמותיר לה מרחב גמישות. סיבה נוספת לכך שה-TOP אינו מגביל את חברת החשמל הוא מנגנון החישוב הרב-שנתי של כמויות הגז הנרכשות, המאפשר את הגמישות שכה חסרה לחברת החשמל בסוגיית המחיר. בעניין זה הביע בכמה הזדמנויות יו"ר החברה, יפתח רון-טל, את דעתו ולפיה יש לפתוח את ההסכם עוד לפני האופציה למו"מ על המחיר בשנת 2022.

בתגובה לפניית "גלובס" נמסר מחברת החשמל כי אכן החברה הגיעה להבנות עם דליה אנרגיות, והיא "שמחה לנצל כל הזדמנות עסקית אשר מוזילה את עלויות סל הדלקים של החברה". יצוין כי חברת החשמל משלמת כ-4.5 מיליארד שקל בשנה על הגז הטבעי, בעוד שאם היתה משלמת מחיר של 4 דולר כלקוח עוגן אסטרטגי, המאפשר את פיתוח המאגרים, היא היתה חוסכת 1.5 מיליארד שקל בשנה על הגז הטבעי, חיסכון שהיה מתגלגל לצרכנים. מחיר של 3 דולר ליחידת חום, שעדיין היה מניב רווח לשותפויות הגז כבר היה מניב חיסכון של 2.2 מיליארד שקל.

ח"כ יחימוביץ' על רכש הגז של חברת החשמל מתחנת הכח דליה: "העובדה שחברת החשמל קונה עודפי גז טבעי דרך מתווך במחיר נמוך מזה שהיא משלמת לספק הישיר - שותפות תמר, מעידה בפעם המי-יודע-כמה על המחיר המטורף והבלתי הגיוני שבו נמכר גז טבעי בישראל, לחברת החשמל בפרט ולתעשייה בכלל. שוב מתנפץ בפנינו האבסורד שבו אנרגיה שיכולה להיות זולה להפליא ולהשפיע עמוקות על כלכלת ישראל נמכרת במחיר מופקע ומעשירה אך ורק את שותפויות הגז, שעה שאזרחי ישראל לא רק שאינם נשכרים ממנה, אלא מממנים מכיסם עלויות אבטחה עצומות במים הכלכליים.

"איני יודעת מהי פרשת 4000 שחוקרת המשטרה, אולם אין כל ספק שפרשה 5000 חייבת להיות ההתנהלות הבלתי הגיונית בעליל של ראש הממשלה, נתניהו, בכל הקשור לאוצרות הגז של אזרחי מדינת ישראל."