בגלל הודעות ספאם: סטודיו C ישלמו לתובעת 4,500 שקל פיצוי

אישה תבעה את רשת סטודיו C אחרי שקיבלה ממנה 9 הודעות פרסומיות בניגוד לחוק ■ ביהמ"ש לתביעות קטנות אישר את ההסכמה בין הצדדים בהתאם לפיצוי האמור

יש לכם הודעה / צילום: שחר שדרין / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
יש לכם הודעה / צילום: שחר שדרין / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

שלחו הודעות ספאם ויפצו: רשת סטודיו C תשלם 4,500 שקל לאישה שתבעה את הרשת אחרי שקיבלה 9 הודעות פרסומיות בניגוד לחוק - כך קבע בית המשפט לתביעות קטנות ברחובות, שלמעשה אישר הסכמה בין הצדדים בהתאם לפיצוי האמור.

הבסיס לתביעה משקף סיטואציה שכיחה למדי בקרב צרכנים הפונים להתעניין במוצר או בשירות כלשהו, ולאחר מכן הם מתחילים לקבל הודעות פרסומיות, לרוב בהודעות טקסט לסלולרי - מבלי שאישרו את קבלתם כפי שקובע החוק. רובנו כידוע מתעלמים מהתופעה, אבל יש מי שמחליט לתבוע.

התובעת התעניינה בהרשמה לסטודיו C בשנת 2014, אולם לבסוף לא רכשה מנוי - מה שלא מנע מהנתבעת לשגר אליה הודעות טקסט ממספרים שונים.

להגנתה טענה סטודיו C כי כל מתעניינת שפונה לסטודיו נשאלת אם תרצה לקבל הודעות שיווקיות, ועמדתה מסומנת בפנייה, וכי כך הם פעלו במקרה זה.

עוד טענו ברשת כי התובעת לא ביקשה להסיר את ההודעות - כאשר אז היו מסירים את שמה ב"אופן מיידי".

יודגש כי אי-הסרת שמכם, או לפחות ניסיונות כאלה שניתן להציגם, פועלים לכאורה לרעת הצרכן בהליך משפטי בנושא. הכוונה היא שגם אם לא אישרתם קבלת פרסומים - בית המשפט יצפה לראות פעולה אקטיבית מצד הצרכן לנסות להפסיק את קבלת הפרסומים לפני שהוא רץ לתבוע את בית העסק.

לפיכך הציעה השופטת אושרית הובר-היימן לצדדים להגיע להסכמה על הפיצוי. הסכום אליו הגיעו הצדדים משקף מחצית מהפיצוי המרבי שקובע החוק, 1,000 שקל לכל הודעה. יודגש כי התובעת תקבל את הסכום מבלי שסטודיו C תודה בטענות שהועלו בדיון.

עידו לוין - מייסד שותף ומנכ"ל Spamoff, סטארט-אפ המסייע בהגשת תביעות נגד עסקים המפרים את החוק שבו נעזרה התובעת במקרה הזה - מסר כי "שליחת הודעות שיווקיות בהודעות היא אמצעי פרסום זול ופשוט, שיש לו שיעורי חשיפה גבוהים, אך מאידך הוא מטריד מאוד וחודר לפרטיות שלנו. לא מספיק אנשים מודעים לכך שהם יכולים לתבוע, או שהם אינם מתפנים לעסוק בנושא. המטרה שלנו היא לעצור את תופעת הספאם, ואנו מאמינים שבכוח חוק הספאם והרתעת בתי המשפט באמצעות פסיקת פיצויים מוגדלים, נוכל להרתיע את המשתמשים בכלי זה באופן המנוגד לחוק".

יצוין כי Spamoff גובה דמי טיפול של 20% מגובה הפיצוי (כאשר אם לא נקבע פיצוי, לא נגבים דמי טיפול), אולם היא מציע שירות שמקל על צרכנים שמתעצלים לתבוע ובעיקר מתקשים להשיג את שם בית העסק השולח את ההודעה. החברה גם מנסחת את כתב התביעה, מגישה אותו ומעדכנת את התובעים בהתפתחויות.