כץ: השמיים הפתוחים - המהפכה הצרכנית הכי משמעותית בישראל

במסיבת עיתונאים הבוקר דיבר שר התחבורה על הגברת התחרות והעמקת הסכם השמיים הפתוחים עם מתן אפשרות לחברות תעופה זרות לבצע טיסות פנים לאילת ולהקים בסיסי פעילות בארץ

ועידת הנדל"ן - ישראל כץ, שר התחבורה / צילום: תמר מצפי
ועידת הנדל"ן - ישראל כץ, שר התחבורה / צילום: תמר מצפי

5 שנים אחרי שנחתם הסכם השמיים הפתוחים, כינס היום (ג') שר התחבורה ישראל כץ מסיבת עיתונאים, ובה הוא מפרט על שורת מהלכים שצפויים לפעול לטובת ציבור הטסים תוך דגש על העמקת התחרות, גם בקווי הטיסה הפנים-ארציים, כלומר טיסות לאילת שתופעלנה על -ידי חברות תעופה זרות, עידוד חברות תעופה נוספות להעמקת הפעילות בישראל בזווית של הקמת בסיסי פעילות בנמלי התעופה בישראל - סנונית ראשונה תהיה ככל הנראה בסיס שיאושר לחברת הלואו קוסט ריאנאייר שלאחרונה הכריזה על הפעלת קו טיסה ראשון מנתב"ג (אחרי שהיא פועלת מזה שנתיים בטיסות לאילת).

המשמעות היא שמחודש מארס תפעיל חברת הלואו קוסט האירית טיסות ישירות לפאפוס בקפריסין, במחירים הזולים האופיינים לחברה (מ-39 אירו לכיוון). הציפייה של הצרכנים היא כי תהיה זו סנונית ראשונה של יעד אליו תפעיל חברת ריאנאייר טיסות מישראל.

עד כה, במסגרת הסכם השמיים הפתוחים, סוכם כי ב-5 השנים הראשונות להסכם לא תתאפשר הקמת בסיסים בישראל - כעת כאמור הסעיף הזה מותר, וכץ מעודד אותו, כאשר במקביל, במטרה לעודד חברות תעופה זרות לטוס לישראל, יוענק פטור של 3 שנים מתשלום אגרות בנמלי התעופה רמון ובחיפה (האגרה לטרמינל 1 ממנו יוצאות חברות הלואו קוסט עומדת על 11 דולר, וגובה האגרה לטרמינל 3 היא 24 דולר). 

"ככל שניתן לבטל אגרות לשנים הקרובות כפי שעשינו בחיפה - אני בעד. ראש עיריית חיפה רצה לסגור את השדה, אבל אני בגישה שערים גדולות צריכות שדה. חבל שתל-אביב לא תחזיק בשדה משלה. כיום מחיפה ממריאות טיסות לקפריסין, כשבקרוב תופעלנה טיסות לרומניה". 

"השמיים הפתוחים הם המהפכה הצרכנית הגדולה ביותר שהתרחשה בישראל בשנים האחרונות, מבחינה כלכלית, מבחינת חברתית ובכל בחינה אחרת", אמר כץ, ובכך אולי הוא רומז כי מדובר במהפכה משמעותית יותר ממהפכת הסלולר שתפסה יותר את הכותרות.

"אני שמח שהחברות הישראליות עמדו באתגר התחרותי שהצבנו בפניהן. אל-על נמצאת בתנופה, ישראייר הכפילה כמעט את היקפה ואת מספר העובדים שלה, וגם הפעילות של ארקיע בסימן גידול. החברות הישראליות העלו בפניי את סוגיית הביטחון כגורם בעייתי בתחרותיות, ואני התחייבתי במסגרת השמיים הפתוחים שהנושא הזה לא יהווה בעיה בתחרות, משום שהמדינה תכסה כמעט 100% מעלות הביטחון שלא תהיה מגבלה להגביר את התחרות. אנחנו נוודא את המימון ואת ההכוונה מקצועית כדי לא לפגוע ביכולת לתחרות. אני לוקח על עצמי מול האוצר ומול שירותי הביטחון לפעול שלא תהיה שום מגבלה על פעילות חברות ישראליות בהיבט הזה". 

כץ נועד היום עם בכירים ברש"ת ובנתב"ג במטרה להפוך את ההסכם ל"הסכם פתוח מלא", תוך שהוא מדגיש שתי נקודות שיאפשרו זאת: הראשונה כאמור היא הקמת בסיסי פעילות של חברות זרות בישראל, והשנייה המוגדרת כ"חופש השישי" שמטרתה לאפשר טיסות המשך לחברות תעופה זרות שיוכלו להמשיך מנתב"ג לאילת - מהלך כזה יוכל להגביר את מצב התיירות בעיר הקיט הדרומית, אלא שמידת האטרקטיביות שלו תהיה נתונה גם למחירי הלינה בבתי המלון בעיר, שהם כידוע ברמה גבוהה מדי.

התחרות, כך מקווה כץ, תוריד את מחירי טיסות הפנים לאילת, שבאופן אירוני יקרות היום יותר מטיסות לחו"ל במקרים מסוימים (כ-750 שקל לטיסות הלוך ושוב, כ-180 דולר). כץ התייחס לאל-על שוויתרה על הקו בטיסות פנים לאילת (אחרי שנאבקתי עבורה לאשר זאת), מה שלדבריו הוריד בשעתו את המחירים והוביל להשבחת המטוסים בקווים של המתחרות, אלא ש"משיקוליה החליטה אל על להפסיק את הקו, וזה פגע בתחרות, והמחירים עלו". 

שמים פתוחים
 שמים פתוחים

מסלולי הנסיעה המייגעים בנתב"ג יקוצרו?  

"מזה 8 שנים שאני בתפקידי, ואני מאוד מרוצה מההחלטות שקיבלתי - משדרוג המסלולים ועד מגדל הפיקוח בנתב"ג. היו מאבקים קשים וביקורות קשות על רש"ת - חוות-דעת שקיבלתי מאותם 'מקצוענים' אמרה גם שברכבת העמק לא ייסע אף נוסע - היום זה כל-כך מוטעה, ויש לרש"ת עודפים של מיליארדים שמממנים את השדרוגים הללו. הזהירו גם שהשמיים הפתוחים יפלו על ראשנו, והוכחנו לכולם שהתקבלו החלטות טובות, והמציאות עולה על כל התחזיות. למזלנו, גם מחירי הדלק הנמוכים אפשרו מחירי טיסות נמוכים, אבל זו לא הסיבה היחידה להגברת התחרות". 

אי-אפשר להתייחס לשדרוג נתב"ג מבלי להזכיר את דרכי הגישה לרבות מסלולי הנסיעה הארוכים והמייגעים בתוך שטחי הנמל שמגיעים לכ-10 ק"מ לכיוון. בעניין זה הבטיח כץ כי "כחלק מסיכום בעל-פה עם האוצר בשילוב עם רש"ת ונתיבי ישראל - נקדם תכנון לבטל את המתווה הזה. נשקיע בזה יותר ממיליארד שקל - אבל זה שווה כל שקל. נתב"ג היא העיר העמוסה בישראל, וגם נושא התחבורה הציבורית יטופל", כך אומר כץ, כשהוא מתייחס לפתיחת הסכם הבלעדיות למוניות הדר הפועלות בשדה. "כל נושא הגישה אל ומנתב"ג יטופל בכפוף לשיקול של טובת הנוסע, ולכן את הכביש הזה שכלכלית גורם למעקף של 8 ק"מ בכיוון חייבים לבטל".

לדבריו, "אני תומך במדיניות שהיא בעד הנוסעים לפני הרווח של רש"ת. המפתח הוא תחרות, וזו המדיניות שתהיה".

עוד ציין כץ את פתיחת הקו המהיר ברכבת מנתב"ג לירושלים. "אנשים יוכלו לרכוש כרטיס טיסה משולב עם רכבת, והם יגיעו לירושלים תוך 20 דקות".

לאחרונה, נזכיר, נחתם הסכם בין תאילנד לישראל במטרה להגביר את הפעילות המסחרית והתיירותית. אמנם חברת התעופה המצוינת תאי עדיין לא הכריזה על הפעלת טיסות לתל-אביב, ונקווה שכך יהיה, אולם כץ סיפר כי ארקיע כבר ביקשה להפעיל קו לבנגקוק - קו שאל-על מבצעת בבלעדיות כיום.

לאחרונה הציג משרד התיירות מספר שיא של תיירים שנכנסו השנה לישראל, מספר המגיע ל-2.7 מיליון תיירים, אלא שכץ סבור כי המספר הזה משקף פספוס. "כשר ממשלתי אני מצר על זה שהמדינה לא קבעה יעד של 10 מיליון תיירים, זה יעד ריאלי שאפשר היה להגיע אליו בקלות. אם היו קובעים תוכנית לאומית כזו, כבר היו כאן היום מעל 10 מיליון תיירים, ושלא יספרו לי על בעיות ביטחון. אנחנו מדינה מפותחת שיודעת לתת בטחון ואת כל מה שהתיירים צריכים".

עקיצה נוספת מתייחסת לתייר הסיני - ערוץ ששר התיירות פועל בו במרץ כקבוצה צרכנית עם פוטנציאל עצום. "הנה הסינים הגיעו לכאן ובקצב גובר, ואני מגיע לביקור בבית מלון בגליל ושומע שאין מי שילווה קבוצה של סינים שמתארחת שם לסיור בגליל - זו דוגמה לכשל בתשתית תיירות. יש קשר ישיר בין התעופה, בין הישראלים שטסים הרבה יותר ובין האפשרות להתחבר לעולם ולהביא אותו אלינו".

פרויקט אחר שמבקר כץ מתייחס לקמפיין החורף של משרד התיירים להבאת תיירים לאילת, פרויקט שגדל מדי שנה ובנוי על סבסוד ומענקים לחברות התעופה המפעילות טיסות ישירות לאילת. "אני לא מאמין בסבסוד אלא בתחרות למשל דרך הקלה באגרות".

לבסוף התייחס כץ להקמת נמל התעופה ברמת-דוד. "אין כאן עניין של לכופף ידיים - אם אומרים שאי-אפשר להקים שדה בנבטים משיקולים ביטחוניים, ומאחר שחייבים שדה משלים לאור הגידול שאליו נערכת נתב"ג - זה יהיה הפתרון. דיברו על זה שהיקף תנועה של 16 מיליון נוסעים זה הגבול, ב-2017 התחזית היא ל-18.5 מיליון, ואנחנו נערכים ל-20 מיליון וליותר מזה, לכן חייבים שדה משלים. נבחן את ההיבטים הסביבתיים ואת נושא הרעש ואפעל להורדת מכשולים וביורוקרטיות. שריינו כספים מול האוצר שחלקם מתמלוגים של רש"ת, והתקווה שזה לא יקרה בטווח של 10 שנים אלא כבר בשנים הקרובות".