כישלון מהדהד בת"א: עלייה בשימוש במכוניות, קיפאון באופניים

בסקר הדו-שנתי של העירייה נמצאו נתונים מאכזבים על מהפכת התחבורה שמובילה תל-אביב ■ גם כמות הנסיעות בתחבורה ציבורית יורדת, אם כי שיעור ההולכים ברגל לעבודה עולה

רוכבי אופניים בתל אביב / צילום: מירב מורן
רוכבי אופניים בתל אביב / צילום: מירב מורן

תוצאות סקר שהגיעו לידי "גלובס" מגלות כי חרף ההשקעה הגדולה של עיריית תל-אביב-יפו בניסיון לחבור למגמה העולמית לצמצום השימוש במכוניות בערים, היא נכשלת ביישום המדיניות בתחומה. ל"גלובס" נודע שלא רק שהעירייה אינה מצליחה לצמצם את היקף השימוש בכלי רכב ממונעים בקרב תושביה, שיעור התל-אביבים המצהירים כי מכונית היא כלי הרכב העיקרי שלהם עלה ב-3% בשנתיים האחרונות.

העלייה בשימוש במכוניות התגלתה בסקר "פיצול נסיעות" השוואתי שהכין המרכז למחקר כלכלי וחברתי של עיריית תל-אביב-יפו, ונחשף בו עוד נתון מאכזב: השימוש באופניים ככלי רכב שגרתי, שבעשור האחרון צמח בעיר מדי שנה באופן משמעותי, קפא על שמריו ונותר כמו לפני שנתיים: חמישית מהתושבים משתמשים בו כאמצעי ניידות לצרכים שונים, ורק כמחציתם משתמשים בו ככלי התחבורה העיקרי באופן יומיומי.

בקרב תושבי תל-אביב נרשמה עליה של 7% בשיעור ההולכים ברגל לעיסוקם העיקרי בהשוואה לשיעורם לפני שנתיים, אך למעשה הנתון מצביע רק על חזרה למצב הולכי הרגל ב-2007, אז קרוב לרבע מתושבי העיר (23%) הצהירו כי הם הולכים ברגל, נתון זה הידרדר בסקרי השנים הקודמות ל-16%.

למרות שהליכה נחשבת לניידות שמגיעה בד-בבד עם תחבורה ציבורית, נרשמה השנה ירידה מסוימת בשיעור המשתמשים בתחבורה ציבורית לצרכי הגעה לעבודה, לימודים או שירות צבאי. נתוני השימוש בתחבורה הציבורית בולטים לרעה על רקע מגמה הפוכה בכל המדינה. השימוש בתחבורה ציבורית בישראל עלה בשנה החולפת בשיעור 7%, אך בקרב תושבי תל-אביב הוא ירד.

למרות עבודות הרכבת הקלה

הממצא המתגלה בסקר מפתיע בעיקר בשל העבודות על הקמת הרכבת הקלה שהחלו לפני שנה וחצי. התחזית היתה ששינוי הסדרי התנועה ידחוף ויעודד מעבר לתחבורה מתקדמת ונטישה של המכוניות הפרטיות. הדבר לא קרה, חרף הקושי, הפקקים, ויוקר המחייה - התל-אביבים דבקים במכוניות.

אדריכל ערן קפלן מחברת א.צ.י.ך, היועצת לתכנון תחבורה בעיריות בישראל, אומר כי הסבר אפשרי למצב הוא מדיניות החניה הסלחנית, אשר אינה מונעת חניה על מדרכות, חסימת זכויות דרך להולכי רגל ומאפשרת לכל בניין בעיר להפוך את קומת הקרקע שלו לחניון מאולתר שהכניסה אליו היא דרך המדרכה. "אם אפשר לחנות כל מקום, למה לא לקחת את המכונית לכל מקום?", שואל קפלן רטורית.

בחודש שעבר דווח על ירידה משמעותית בהיקף האכיפה של עבירות תנועה בתל-אביב, וכפועל יוצא ירידה בהכנסות העירייה מקנסות וגרירות כלי רכב שנתפסו בחניות אסורות.

תמריץ לנסיעה במכוניות

"הליברליזציה של החניה מלפני שלוש שנים שהפכה את תל-אביב לאזור חניה אחד, היא תמריץ לתושבי השכונות הצפוניות והדרומיות לנסוע ברכב למרכז ובתוך העיר", אומר דוקטור יודן רופא, מרצה בכיר לתכנון ערים באוניברסיטת בן גוריון. "אפילו אני, כתושב מרכז תל-אביב כבר מעדיף לנסוע לעבר לירקון ברכב שלי ולא באוטובוס, כי ממילא איני צריך לשלם על חניה גם שם".

תכלית סקר "פיצול הנסיעות" היא זיהוי שינויים בהרגלי נסיעה של תושבים. הסקר מבוצע בקרב מדגם מייצג של 1,500 תושבי תל-אביב, והעירייה ערכה אותו לראשונה ב-2004, שוב ב-2007 וב-2010 ומאז בכל שנתיים. הנתונים החדשים נאספו בנובמבר החולף.

הסקר הקודם, שנערך בנובמבר 2014 (שנה אחרי בחירת רון חולדאי לכהונתו הרביעית כראש עיר) הצביע על שינויים מהותיים בדפוסי התנועה ברחובות. אז נמצא כי 37% מתושבי תל-אביב מחזיקים באופניים לצורך כלשהו (12% רוכבים בהם מדי יום, 13% בין פעמיים לחמש פעמים בשבוע, ו-4% אחת לשבוע), אך שנתיים עברו, ושנה לפני ה"גונג" שיפתח את שנת הבחירות המוניציפליות הבאות, נרשם קיפאון במהפכת התחבורה שחולדאי הניע.

הנתונים מטרידים בעיקר משום שלדברי העירייה היא משקיעה עשרות מיליונים בתשתיות לאופניים וסללה ב-17 השנה האחרונות 130 ק"מ שבילים ייעודיים עבורם. "מהלך העדפת אופניים מיצה כנראה את הפוטנציאל הקל והראשוני שלו", מסביר ד"ר רופא, והוא מתכוון לכך שמי שמוכן לנסוע באופניים בתנאים הנוכחיים, כבר עושה זאת.

 

לפנות דרך על חשבון המכוניות

"אם רוצים לקדם את תנועת האופניים כתחליף למכוניות, מעכשיו ואילך הדבר חייב להיות על חשבון התשתיות של כלי הרכב. האופניים החשמליים החריפו את הקונפליקט עם הולכי הרגל, שהתשתיות של האופניים באו על חשבונם, התחילו תאונות ואיתן תנועת-נגד בקרב התושבים", אומר רופא.

אם העירייה תרצה לפנות דרך לאופניים על חשבון מכוניות, זה לא יהיה קל, כי אם בעבר נרשמה ירידה במספר המשתמשים במכוניות פרטיות ככלי הרכב העיקרי בתל-אביב, עכשיו נרשמה עליה ב-3%. האופטימיים ייחסו אותה לטעות דגימה, אולם בהינתן המגמה העולמית והציפייה לירידה לפחות ב-5% בשימוש במכוניות, קשה ליישב את הנתונים החדשים עם השאיפות המתקדמות והגלובליות של תל-אביב.

לא מודעים לתחבורה הציבורית

דוקטור רופא מסכם בנימה אופטימית: "למרות שאין השקעה משמעותית בתשתיות הולכי הרגל, תל-אביב היא עדיין סביבת הליכה בזכות המבנה האורבני שלה ועירוב השימושים אשר מאפשר להשיג הרבה שירותים בלי להיכנס לרכב".

את העלייה בשימוש במכונית הוא תולה גם בכך שתל-אביב הפכה להיות מקום אטרקטיבי למגורים ובכך שחלק ניכר ממי שגר בתל-אביב עובד מחוצה לה.

גורמים העוסקים בענף התחבורה בעיריית ת"א קבלו על כך שהסקר בדק רק את המצב ולא השקיע מאמץ באיתור התנאים שתורמים למציאות המטרידה. מלשכת הדובר נמסר כי "הנתונים נלמדים בימים אלו על ידי גורמי העירייה במטרה לתת שירות מיטבי והתייעלות התנועה בעיר לרווחת תושבי העיר והמבקרים בה".