גורם פלסטיני בכיר: טראמפ עצר את הסיוע שהבטיח אובמה

הגורם אמר כי הממשל החדש בארה"ב הודיע לראש הממשלה חמדאללה כי בשלב זה לא יועברו 221 מיליון הדולר שהבטיח הנשיא היוצא בשעותיו האחרונות בבית הלבן

המלון של דונלד טראמפ בווישנגטון די.סי / צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב
המלון של דונלד טראמפ בווישנגטון די.סי / צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב

ארצות-הברית הודיעה לרשות הפלסטינית כי היא לא תקבל בשלב זה את חבילת הסיוע בסך 221 מיליון הדולר שממשל ברק אובמה החליט להעביר בשעותיו האחרונות בבית הלבן - כך אמר היום (ד') גורם פלסטיני בכיר. הגורם הבכיר הוסיף כי אתמול קיבל ראש הממשלה הפלסטיני רמי חמדאללה מסר מהצד האמריקאי כי הסכום הנדיב לא יעבור בקרוב לידי הרשות.

הגורם הוסיף כי במהלך השנה החולפת קיבלה הרשות סיוע בסך 250 מיליון דולר מהממשל האמריקאי, בהם 180 שהועברו באמצעות הסוכנות האמריקאית המטפלת בפרויקטים שונים של תשתיות, מים וחשמל בשטחי הרשות. 25 מיליון דולר נוספים הועברו לבתי חולים בגדה המערבית ו-45 מיליון דולר הועברו לישראל כדי לשלם על הדלק שהרשות הפלסטינית קונה ממנה.

היחסים בין הממשל החדש בוושינגטון לרמאללה עומדים במבחן בעקבות הבטחות הבחירות של טראמפ ולפיהן יעביר את השגרירות האמריקאית בישראל מתל אביב לירושלים. עם זאת, בימים האחרונים ניסו בבית הלבן להדוף את הנושא והבהירו כי הדיונים נמצאים רק בחיתוליהם. האפשרות שהשגרירות תעבור לירושלים עוררה זעם רב בקרב הפלסטינים ומדינות ערב, וגורמים שונים אף הבטיחו להבעיר את השטח אם מהלך זה יצא אל הפועל.

הבוקר אמר אחמד מג'דלאני, מראשי אש"ף ומקורבו של יו"ר הרשות אבו מאזן, כי העברת השגרירות אינה עומדת בראש סדר העדיפויות של הממשל האמריקאי. הוא הבהיר כי לא ידוע לו על מסרים מוושינגטון שלפיהם הנושא הוקפא, ברקע דיווח בעיתון "א-שרק אל-אווסט", היוצא לאור בלונדון, כי הממשל החדש העביר לפלסטינים הודעה לפיה התכנית הוקפאה במטרה לקדם תהליך שלום אזורי.

הדיווח התבסס על גורם פלסטיני, שהוסיף כי להודעה האמריקאית קדמו הבהרות, בין היתר, מצד חברות מועצת הביטחון של האו"ם והאיחוד האירופי, על כך שצעד שכזה יסכן את תהליך השלום ויהיה מנוגד להחלטות האו"ם ולמאמצים בינלאומיים נוספים בנוגע לסכסוך הישראלי-פלסטיני.

עוד דווח כי גורמים בכירים באיחוד האירופי עדכנו השבוע את השר לשיתוף פעולה אזורי, צחי הנגבי, כי גם אם וושינגטון תעביר את השגרירות לירושלים, מדינותיהם לא ילכו בעקבותיה, ויותירו את שגרירויות מדינותיהם באזור תל אביב. לדברי הנגבי, שעודכן במהלך מפגש בבריסל, "ברור כי מדינות אירופה מעוניינות בהצגה פומבית של חילוקי הדעות שלהן עם ממשלו החדש של הנשיא דונלד טראמפ".