טראמפ הטיל מגבלות כניסה לארה"ב - "קיצונים מוסלמים בחוץ"

הנשיא חתם על צו שלדבריו כולל "צעדי תשאול" חדשים שיסייעו להרחיק איומים ולמנוע את כניסתם לארה"ב, זאת כחלק מלקחי מתקפות 11 בספטמבר ■ כמו כן, הוא חתם על צווים הקשורים בצבא ובביטחון הלאומי

דונלד טראמפ/ צילום:רויטרס
דונלד טראמפ/ צילום:רויטרס

נשיא ארצות-הברית דונלד טראמפ חתם אמש (ו') על צו נשיאותי המטיל מגבלות על כניסת פליטים ממדינות מוסלמיות ברובן. בביקורו בפנטגון אתמול חתם טראמפ על צווים נוספים הקשורים במוכנות הצבא ובביטחון הלאומי.

"אני חותם על צו נשיאותי כדי לבנות מחדש את הצבא שלנו, לבנות תוכניות למטוסים חדשים, ספינות חדשות וכלים חדשים ללובשי המדים", אמר טראמפ במעמד החתימה, והוסיף: "אנחנו עובדים על הצעת התקציב, העוצמה הצבאית שלנו לא תוטל בספק על-ידי איש".

הנשיא הוסיף כי "שנית, אני חותם על צעדי תשאול חדשים כדי להשאיר מוסלמים קיצונים מחוץ לארצות-הברית. אנחנו לא רוצים אותם כאן. צריך לוודא שאנחנו לא מכניסים הנה את אותם איומים שהאנשים שלנו נלחמים איתם מעבר לים". לדבריו, "נכניס רק את אלה שיאהבו את אנשינו. לא נשכח את לקחי 11 בספטמבר, ולא את הגיבורים שאיבדו את חייהם בפנטגון".

במסגרת הקמפיין שלו לנשיאות, הבטיח הנשיא למנוע הגירה בלתי חוקית, לבנות חומה בגבול מקסיקו ולמנוע כניסה של מוסלמים לארצות-הברית. ביום רביעי האחרון חתם טראמפ על צווים להקמת החומה המובטחת, ואמר עם החתימה עליהם כי "אנחנו מחזירים את השליטה לגבול".

 

בכלי תקשורת בארצות-הברית דווח השבוע כי הצווים הנוספים שעליהם יחתום טראמפ יקשיחו את תנאי ההגירה הבלתי חוקית ויתמקדו בערים שבהן קיימת מדיניות של הימנעות ממעצר וגירוש מהגרים לא חוקיים. לפי נתוני הוושינגטון פוסט, ישנם 699 "מחוזות מקלט" שכאלה, שבהם הרשויות סירבו לבקשות מעצר פדרליות של מהגרים בלתי חוקיים. במהלך הקמפיין התחייב טראמפ להיאבק בתופעה זו של ערים שאינן משתפות פעולה עם בקשות פדרליות למעצר וגירוש של מהגרים בלתי חוקיים.

טראמפ תכנן מאז כניסתו לתפקיד לחתום על צו שיקשיח עוד יותר את ההגירה ומתן הוויזות לתושבי איראן, עיראק, לוב, סומליה, תימן, סודאן וסוריה. לפי הערכות, הצעד שעליו יודיע טראמפ הוא עצירה של 30 יום בהנפקת ויזות שלא למטרות הגירה מאותן המדינות. מדובר במדינות שגם כיום אין מהן הגירה או מתן ויזות בהיקף משמעותי. צעד אחר שעליו דווח הוא עצירה למשך 120 יום של הענקת מעמד פליט למבקשים מכל המדינות.

בריאיון שהעניק לתוכנית "60 דקות" כמה ימים אחרי בחירתו לנשיאות, אמר טראמפ כי בכוונתו לגרש שניים עד שלושה מיליון מהגרים לא חוקיים מארצות-הברית באופן מיידי. בתחילת הקמפיין שלו, הבטיח הנשיא ליצור "כוח גירוש" שיסלק 11 מיליון איש שהגיעו למדינה ללא מסמכים, וכעת נראה שהוא נסוג מכך.

"אנחנו הולכים להוציא מהמדינה שלנו פושעים, חברי כנופיות, סוחרי סמים, בין שניים לשלושה מיליון, אחרת נכלא אותם", אמר. "הם נמצאים כאן בניגוד לחוק". טראמפ הוסיף כי לאחר שהגבול עם מקסיקו יהיה "בטוח", ממשלו יקבע מה לעשות עם יתר המהגרים הלא חוקיים בארצות-הברית. "לפני שנעשה את הקביעה הזאת לגבי האנשים שהם מכנים נהדרים, קביעה מאוד חשובה, אנחנו הולכים להפוך את הגבול שלנו לבטוח".