סלים מרגיע את מקסיקו: "טראמפ אינו מחסל, הוא אדם של מו"מ"

המיליארדר המקסיקני שיבח במסיבת עיתונאים את ארצו על האחדות שהיא מפגינה בתמיכתה בנשיא מקסיקו על כך שביטל את הפגישה שנקבעה עם טראמפ

קרלוס סלים / צלם: רויטרס
קרלוס סלים / צלם: רויטרס

ביום שלפני יום הולדתו ה-77 אמר המיליארדר המקסיקני קרלוס סלים כי הוא לא חוגג את יום הולדתו אלא את האחדות של ארצו. אתמול (שישי) הגיע האיש הרביעי בעושרו בעולם לפי פורבס למסיבת עיתונאים בבניין שממנו הוא מנהל את האימפריה שלו, כשבידיו ניירות עם הערות בכתב יד וספר שבו מסומנים כמה עמודים, שכותרתו: "גדולה שוב: כיצד לתקן את אמריקה הנכה" מאת דונלד טראמפ, התיישב לצד שני בניו וחתנו ופתח בנאום נלהב שהוביל לשיח נרחב על התפתחות כלכלית. 

סלים שיבח את ארצו על הסולידריות שהיא מפגינה בעת שהמדינה מריעה לנשיאה, אנריקה פניה נייטו, על כך שביטל פגישה שנקבעה עם נשיא ארה"ב טראמפ.

הנשיא המקסיקני החליט שלא להיפגש עם טראמפ לאחר שהנשיא האמריקאי צייץ, "אם מקסיקו מסרבת לשלם עבור החומה הנחוצה כל כך, אז מוטב יהיה לבטל את הפגישה שנקבעה". 

הפעם האחרונה שסלים נפגש עם טראמפ הייתה באחוזה של הנשיא בפלורידה. סלים לווה על-ידי חתנו ודוברו. לדבריו האווירה הייתה ידידותית מאוד. "יש לו הערכה רבה למקסיקו והוא מבים את החשיבות של שכנה יציבה ושל פעילות כלכלית נוספת. קיים אינטרס שהדברים יעבדו כמו שצריך, אולם הוא דיבר על הבעייתיות של הגירעון המסחרי".

סלים למד את פעולותיו ודבריו של טראמפ. הוא לא סיים לקרוא את ספרו של הנשיא, אולם הוא רושם לעצמו הערות. הוא דחק באחרים לקרוא את הספר כדי להבין את המנהיג האמריקאי החדש. לאחר מכן ציטט ישירות מהספר כדי להסביר מדוע עקרונות הממשל אינם תמיד פוליטקלי קורקט. לפי סלים האסטרטגיה של טראמפ היא לגרום שוק ופרובוקציה, אולם בסופו של דבר לדברי סלים, טראמפ אינו מחסל אלא אדם שנושא ונותן.

לדברי סלים טראמפ מנסה לחולל תמורה בארה"ב וזו יכולה להיות הזדמנות עבור מקסיקו, הכלכלה שלה ועובדיה. "מה שטראמפ מסמן עבורנו זו הזדמנות גדולה, ועלינו לערוך את ההתאמות הדרושות", אמר. סלים אינו סבור שהמקסיקנים ישלמו עבור החומה בסופו של דבר, במיוחד אם תוכניתו של טראמפ היא לעשות זאת באמצעות מיסוי סחורות שנכנסות לארה"ב. "המסים ישולמו, לא על-ידי מקסיקו, אלא על-ידי אלו שמייבאים ואלו שישתמשו בסחורות".  

סלים מאמין שיחסיה של מקסיקו עם שותפות הסחר שלה חזקים ובעלי פוטנציאל צמיחה, במיוחד אסיה. 
מסחר וחומה אינם סיבה להתרגז, הוא אומר. הם סיבה לנהל מו"מ. סלים לא סיפק עצה לטראמפ או לפניה נייטו, אולם נתן עצה קטנה בכל הנוגע לניהול מו"מ. "טוויטר אינה הדרך לשאת ולתת. אני שמח שיש לנו האפשרות לשוחח בטלפון". בעוד שטראמפ ופניה נייטו הם משתמשי טוויטר נלהבים, למיליארדר סלים אין כלל חשבון טוויטר.