נאסר על אשת אליעזר פישמן לעשות כל שינוי בנכסיה בארץ ובחו"ל

השופט איתן אורנשטיין, הדן בתיק פשיטת הרגל של פישמן, הוציא היום צו איסור דיספוזיציה לרעייתו טובה, האוסר עליה לשנות בעלות או רישום של נכסיה ■ ההליכים הקשורים לאשתו לא ייערכו מאחורי דלתיים סגורות

אליעזר וטובה פישמן בבית המשפט  / צילום:  שלומי יוסף
אליעזר וטובה פישמן בבית המשפט / צילום: שלומי יוסף

נשיא בית המשפט המחוזי בתל-אביב, איתן אורנשטיין, הוציא היום (א') צו זמני האוסר על טובה פישמן, אשתו של איש העסקים פושט הרגל אליעזר פישמן, או מי מטעמה לעשות כל שינוי בבעלות או רישום (איסור דיספוזיציה) על נכסיה בארץ ובחו"ל.

השופט הבהיר כי הצו חל על נכסי נדל"ן, מיטלטלין וכספים, אך אין בכך כדי למנוע ממנה למשוך כספים הדרושים למחייתה ולמחיית בעלה.

בכך קיבל השופט את עמדת המנהל המיוחד לנכסי פישמן, עו"ד יוסי בנקל, ודחה את עמדתו של פישמן המצוי בפשיטת רגל בגין חובות-עתק של כ-4 מיליארד שקל.

לפי ההחלטה, "לא ניתן לשלול קיומו של שיתוף בנכסים שרשומים רק על שם טובה פישמן לאור חזקת השיתוף, וטובה פישמן לא סתרה את הנטען במיוחד עת שבחרה שלא לתת תצהיר מטעמה והסתפקה בתצהירו של החייב (אליעזר. ח',מ'), שאינו יכול להוות תחליף מספק, לא כל שכן אף לא ניתן הסבר לכך".

לדברי השופט, הדבר נכון גם לעניין השיתוף בחובות של הזוג פישמן ובמיוחד בחוב לרשויות המס, שנטען כי הוא משותף לשניהם.

בנוסף, אורנשטיין דחה את בקשתו של פישמן כי ההליכים הקשורים לאשתו ינוהלו מאחורי דלתיים סגורות.

בשבוע שעבר ביקש בא-כוחו של פישמן, עו"ד שלום גולדבלט, מהשופט לחסות את החלק בתיק שנוגע לטובה פישמן, בנימוק שמדובר בדיון בעניינים שהם בגדר ענייני משפחה.

ואולם, השופט הגיע לידי מסקנה כי אין מקום לחרוג מעיקרון פומביות הדיון במקרה זה. לדברי השופט, "הליכי פשיטת רגל כלל יש לקיים בדלתיים פתוחות, בהינתן המעמד של הנושים כבעלי דין שזכאים לפומביות הדיון, לא כל שכן שהוראות תקנות פשיטת הרגל מורות על דיון בדלתיים פתוחות".

אורנשטיין לא הסתפק בכך ומנה סיבות נוספות לכך שהדיון יתקיים בדלתיים פתוחות. לדבריו, "אין עסקינן ב'ענייני משפחה'... הסכסוך במקרה זה אינו בין בני משפחה אלא בין הנושים לבין פישמן, אין בבקשה משום פגיעה בפרטיות שהיא התכלית לאיסור הפרסום שבחוק בתי המשפט. כמו גם שעסקינן במעשה עשוי מבחינת הפרסום שכבר נעשה לגבי הבקשה ותוכנה".

השופט הוסיף וכתב כי מדובר בפשיטת רגל בהיקף אדירה שמצריכה לימוד ניכר על-ידי בעל התפקיד (עו"ד בנקל), שנדרש גם למעורבות בהליכי המימוש של נכסי פישמן בהליכים מקבילים, דבר שמכביד על העומס שבו הוא מצוי.

"המנהל המיוחד הבהיר לבית המשפט את החשיבות שבהבטחת הנכסים של טובה פישמן, שלטעמו יש לחייב (אליעזר) זכויות בהן, והחשש שמא יעשו בהם עסקאות כך שיגרם נזק בלתי הפיך".

עוד ציין השופט כי בקשתו של עו"ד בנקל מושתת בין היתר על טענתו כי רישום חלק מהנכסים על שמה של טובה פישמן היה למראית-עין בלבד, ולמעשה גם לאליעזר פישמן יש זכויות בנכסים אלה.

לבסוף, פסק אורנשטיין כי ככל שטובה פישמן תהיה מעוניינת בביצוע עסקה במי מנכסיה, יהיה עליה להגיש בקשה לבית המשפט, וזו תישקל לגופה.