"קטסטרופה תחבורתית": מושב אביחיל מתנגד לבנייה בנתניה

תוכנית הבנייה קודמה בותמ"ל ותכלול יותר מ-1,000 יח"ד בבניינים בגובה של עד 30 קומות ■ "הבנייה המתוכננת מנוגדת לאופי הכפרי קהילתי של האזור כולו"

נתניה / צילום: תמר מצפי
נתניה / צילום: תמר מצפי

האם שוב אנו בפתחו של תוכנית מגורים מאסיבית שתאושר במהירות ותפגע ביכולת התושבים בסביבה להתנגד לה: מושב אביחיל, הצמוד לנתניה, הגיש לוועדה לקידום מתחמים מועדפים לדיור (ותמ"ל) התנגדות לתוכנית עין התכלת בצפון נתניה (תמ"ל 1010), המייעדת שטח של כ-81 דונם להקמת שכונת מגורים חדשה של מגדלים בגובה של עד 30 קומות, הכוללת 1,093 יחידות דיור, מתוכן 412 יחידות לדיור מוגן, וכן פיתוח תיירותי.

יחזקאל סיבק, נציג מושב אביחיל במועצה האזורית עמק חפר, מספר כי "ההתנגדות נובעת מהעובדה שהבנייה המתוכננת מנוגדת לאופי הכפרי קהילתי של האזור כולו, הן בחלק שנמצא בתחומי המועצה האזורית והן בחלק שנמצא בתוך העיר נתניה". לדבריו, "הפרויקט מתעלם מההשלכות התחבורתיות והוא מייצר קטסטרופה תחבורתית ידועה מראש באזור כולו".

בהתנגדות, שהוגשה על יד עו"ד לירון רז ממשרד חגי שבתאי, שפירא, נטען כי הקרקע כוללת שטחים חקלאיים וכן שטחים ערכיים בעלי רגישות סביבתית אקולוגית גבוהה ביותר. בשטח הצמוד למושב מצוי גן לאומי אביחיל, וכן נאמר כי התוכנית נשענת בין היתר על רחובות קטנטנים וצרים בתוך שכונת עין התכלת ותעמיס עליה באופן קיצוני.

על הקמת הוועדה למתחמים מועדפים לדיור הוחלט בשנת 2014, ומטרתה היא אישור תוכניות נרחבות למגורים בלוח זמנים הדוק, כחלק מההתמודדות עם משבר הדיור.

תושבי אביחיל אינם היחידים המתנגדים לתוכנית. לתוכנית זאת מתנגדים למעשה כל תושבי עמק חפר וכן תושבים מתוך נתניה עצמה. מושב חבצלת השרון כבר הגיש התנגדות לותמ"ל בעניין. עוד נציין כי במסגרת הותמ"ל צפויה להתקדם תוכנית לכ-5,000 יח"ד בשטחים סמוכים, הנמצאים מוניצפלית בתחומי עמק חפר ויועברו לשיפוטה של נתניה.

לדברי התושבים במקום, הם הציגו אלטרנטיבה לתוכניות הבנייה בותמ"ל שתכלול כשליש מיחידות הדיור המוצעות, בבנייה מרקמית בבניינים בני 4-5 קומות.

מעיריית נתניה נמסר כי "תוכנית הותמ"ל 1010 היא תוכנית עין התכלת שבשטח נתניה. התנגדות אביחיל הוצגה כבר מספר פעמים בדיונים קודמים. עיקר ההתנגדות כפי שהיא מנוסחת מתייחסת לכביש העובר במרכז השכונה שהוא חלק ממה שקרוי "כביש עוקף חבצלת" ומתוכנן לעבור מצפון לאביחיל ובתוך הגן הלאומי (שלא הוכרז מעולם). הנושא בוודאי יעלה שוב בדיון שיתקיים בוועדה הקרובה, במסגרתו נמסור גם את התייחסותינו". 

מהותמ"ל נמסר בתגובה: "מאחר שמדובר בהתנגדות תלויה ועומדת, לא נוכל להתייחס אליה בשלב זה. נציין שככל ההתנגדויות שהוגשו לתכנית, גם זו תשמע, תדון ותתקבל לגביה החלטה במסגרת הוועדה".