מחקר: כ-40% מתושבי ישראל נוהגים לערוך קניות בשבת

לפי גיאוקרטוגרפיה, הפדיון הממוצע בשבת גבוה לעומת ימי חול ב-50% ובמקומות מסוימים עד 250% ■ המשמעות: יש מרכזי קניות שאם לא ייפתחו בשבת, החנויות בהם לא יגיעו לפדיון שמצדיק את המשך פעילותן

קניות, קניון / צילום: שאטרסטוק
קניות, קניון / צילום: שאטרסטוק

על רקע היוזמות האחרונות להגביל את פתיחת מרכזי הקניות ובתי העסק בשבת, חברת גיאוקרטוגרפיה מפרסמת היום (ב') מחקר חדש, המגלה כי כ-40% מתושבי ישראל נוהגים לערוך קניות בשבת ברמה זו או אחרת, ו-22% מתושבי ישראל קונים לפחות פעם בחודש בשבת. לעומת זאת, לפי המחקר, שיעור נמוך משמעותית משטחי המסחר בארץ פתוחים בשבת. 

מהמחקר עולה עוד כי כ-35% מתושבי ישראל נוהגים לבקר לפחות מדי פעם באחד ממתחמי המסחר שפועלים בשבת בתל-אביב. כ-10% מבקרים בהם בתדירות חודשית, ועוד כרבע מבקרים בהם בתדירות נמוכה יותר. למעשה, כל מתחמי המסחר שפועלים בשבת בתל-אביב מושכים אליהם ביחד מידי חודש מאות אלפי מבקרים מכל הארץ בימי שבת. 

תדירות הקניה של ישראלים בשבת
 תדירות הקניה של ישראלים בשבת

נכון להיום יש בישראל למעלה מ-350 קניונים ומרכזי מסחר, וכאמור רק עשרות בודדות מהם פעילים בשבת. בגוש דן יש מתחמי מסחר משמעותיים שפתוחים בשבת, כמו כמו קניון שבעת הכוכבים וקניון ארנה, מתחם בילו סנטר, מתחם געש-שפיים, מתחמי הסינמה סיטי, חונים קונים בראשון-לציון, ירקונים, סטאר-סנטר ומתחם ביג באשדוד. בתל-אביב ניתנו היתרים להפעלת מסחר שאינו הסעדה בנמל תל-אביב, בנמל יפו ובמתחם התחנה.

בנוסף, ניתן להצביע על אזורים בהם פועלים מסעדות, בתי קפה ומועדונים בשבת ללא הגבלה מיוחדת בכל הארץ. במקביל, החלה תופעה נוספת של מרכזי מסחר שכונתיים (בעיקר בשכונות חדשות), שבהם חנויות שונות, בעיקר עסקי מזון, הנפתחים גם בסוף השבוע כשירות לתושבים החדשים, שהם לרוב משפחות צעירות חילוניות עם שני בני זוג עובדים. 

תדירות קנייה של ישראלים בתל אביב בשבת
 תדירות קנייה של ישראלים בתל אביב בשבת

לפי המחקר, מרכזי המסחר שפתוחים בשבת נהנים מתנועת מבקרים משמעותית ומעלייה בפדיון. העלייה בפדיון גם הובילה לעלייה בדמי השכירות של השוכרים באותם המרכזים. אולם, יש מרכזים שעבורם הפתיחה בשבת היא הגורם שמצדיק את עצם קיום המרכז, וללא פתיחת המרכז בשבת החנויות בו לא יגיעו לפדיון שמצדיק את המשך פעילותן. לרוב מדובר במרכזים בעלי מאפיינים ייחודיים כגון שטחי מסחר מצומצמים ותמהיל חנויות מוגבל, תחרות מצד מרכזים אחרים חזקים, או חנויות עם שולי רווח נמוכים כמו חנויות עודפים.

מהמחקר עולה כי הפדיון הממוצע בשבת גבוה לעומת ימי חול ב-50%, ובמקומות מסוימים - עד 250%. הפערים ברמת הפדיון נובעים מהשוני בין המתחמים השונים וממיקומם הגיאוגרפי. הפדיון במרכזים הפתוחים בשבת מהווה ברוב המקרים יותר מ-20% מסך הפדיון ובחודשים חריגים אף 40%.

המשמעות של נתונים אלה היא שחלקו היחסי של הפדיון בשבת גדול משמעותית מחלקו היחסי בעלויות התפעול, ועצם ההפעלה בשבת מייצרת ערך כלכלי גבוה לחנויות. ללא פתיחה בשבת, העסקים במתחמים רבים לא יהיו כלכליים ולא יאפשרו קיום לאורך זמן: ירידה בפדיון של עסק לרמה של שני שלישים מהפדיון עלולה להביא אותו להפסדים. 

על-פי המחקר, מרכזי הקניות הפופולריים ביותר בישראל בשבת הם בילו סנטר, קניון שבעת הכוכבים וגעש-שפיים. מתחם שרונה, מתחם התחנה ונמל תל-אביב מושכים כל אחד פחות מ-4% מתושבי ישראל בשבת, וכצפוי שיעורם גבוה יותר בקרב תושבי גוש דן גבוה יותר.

לדברי עורכת המחקר, ד"ר רינה דגני, "ההחלטה לגבי פתיחה של מסחר בשבת בישראל בכלל ובתל-אביב בפרט צריכה להתייחס גם לניתוח עלות תועלת רציונלי. עבור עסקים רבים, בעיקר במתחמי בילוי או מרכזי פאואר סנטר מחוץ למרכזי ערים, פתיחה בשבת היא קריטית, שכן ללא פדיון בשבת הם יגיעו לסגירת המתחם. תל-אביב היא עיר עולם, על כל המשתמע מכך. אנשים בוחרים לגור בה היום, בגלל שעסקים פתוחים בה בשבת - ולא למרות זאת". 

בגיאוקרטוגרפיה מציינים גם כי שבוע העבודה של הישראלים ארוך משמעותית מזה של העובדים ברוב מדינות ה-OECD. מועסקים ישראלים בני 25-54 במשרה מלאה עבדו בממוצע בשנת 2014 כ-44.8 שעות בשבוע, שהן כ-9 שעות ביום עבודה. לשם השוואה - במדינות מערב אירופה עובדים בממוצע כ-39.2 שעות שבועיות. רק במקסיקו, בטורקיה ודרום קוריאה, שעות העבודה מרובות יותר לעומת ישראל. במצב הזה, חלק גדול מהישראלים מבקשים לבצע חלק מהקניות שלהם גם בסופי שבוע - כלומר גם בשבת. 

שעות עבודה למועסק במשרה מלאה
 שעות עבודה למועסק במשרה מלאה