האסלאם אינו ככל הדתות

בעניין זה, לא נעים לומר, לטראמפ בהחלט יש נקודה

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

כדי שלא יהיו אי-הבנות, אומר מיד שבעיניי טראמפ הוא אדם מסוכן ובלתי ראוי, שלא היה צריך להגיע אל הבית הלבן, ואני מקווה שלא יאריך בו ימים. אבל יש לי כמה השגות לגבי הביקורת עליו בנושא המוסלמי. כידוע, טראמפ חתם על צו האוסר כניסה לארה"ב מ-7 מדינות מוסלמיות, למשך 90 ימים. על כך הוא ספג ביקורת כמעט מכל כיוון.

כמו תגובת ראש ממשלת קנדה, ג'סטין טרודו, לאמור: "לאלה הבורחים מרדיפות, מלחמה וטרור, קנדה מקדמת אתכם בברכה, בלי קשר לאמונתכם".

למה בלי קשר לאמונה?

המילים הרלוונטיות הן "בלי קשר לאמונתכם". למה בלי קשר? האם כל הדתות שוות? האם האסלאם דומה לדתות האחרות? האם לא נכון שבשם האסלאם פעלו אנשי הטרור למיניהם, לעתים בברכת כוהני דת שלהם? האם דברי ההסתה הנוראים ביותר נשמעים מכיוון כנסיות או בתי כנסת - או מצריחי מסגדים ואמצעי תקשורת מוסלמיים?

הכללה היא תמיד מסוכנת ולעתים לא הוגנת, וכך גם לגבי המוסלמים. ברור שלא כולם קנאים באותה המידה, לא כולם קיצונים, ובוודאי שלא כולם טרוריסטים. אבל כולם, פרט למעטים מאוד, מאמינים. זו תופעה שאינו קיימת בדתות העיקריות האחרות, בהן הרוב הוא חילוני.

כלומר - לא הרי האסלאם כהרי דתות אחרות. זו עובדה. לומר במפורש או במרומז שכל הדתות שוות - זו עובדה אלטרנטיבית. הן לא שוות.

לכן, כאשר טראמפ עושה הבחנה בין האסלאם לבין דתות אחרות, הרי שבמקרה זה הוא פועל על סמך המציאות האמיתית - בעוד שמבקריו מדברים בשם מציאות אלטרנטיבית.

הנקודה של טראמפ

אם המוסלמים היו יוצאים בקול נגד הטרור היוצא מתוכם כפי שהם נאבקים נגד הצו הנשיאותי - לא היה צורך בצו הזה. אלא שקולם כמעט לא נשמע נגד תופעות של טרור ואלימות שמבצעים מוסלמים כאלה ואחרים, אלא אם כן הטרור פוגע בהם ישירות.

לכן נוצר הרושם שבדרך-כלל, המוסלמים ברובם תומכים במעשים אלה, או לפחות לא מתנגדים להם, בוודאי שלא באופן אקטיבי. ולכן יש לטראמפ, ולכל מדינה, סיבה לא לרצות אותם. ובעניין זה - לא נעים לומר - לטראמפ בהחלט יש נקודה.

 

הכחשת השואה

עם זאת, נראה כי ההתנגדות לאסלאם אינה רק על בסיס הטרור. עכשיו כבר ברור שזה לא רק האסלאם. כאשר נשיא ארה"ב ויועצו הראשי הם מכחישי שואה - זו סיבה לחשוש מפני אסון נוסף. תמיד אמרנו והאמנו שבארה"ב לא יוכל לקרות מה שאירע בגרמניה הנאצית. לאחר הכחשת השואה הנשיאותית, זה כבר לא כל-כך בטוח.