דיון סוער בכנסת בעניין חברות כוח אדם: "יותר גרוע מזנות"

היקף הפעילות של חברות כוח אדם נחשף במסגרת דיון של ועדת העבודה והרווחה, בו השתתפו עשרות מנופאים שהתלוננו על התופעה ■ נציג התאחדות בוני הארץ: "חברות כוח האדם הן רעה חולה"

אלי אלאלוף / צילום: יונתן בלום
אלי אלאלוף / צילום: יונתן בלום

יו"ר ועדת העבודה והרווחה של הכנסת, ח"כ אלי אלאלוף (כולנו), "גילה" היום (ד') במהלך דיון בוועדה את אחת הבעיות הבולטות בשוק העבודה הישראלי עליה מתריעים מזה שלושה עשורים: היקף הפעילות של חברות כוח אדם והשימוש שהמעסיקים עושים בהן. זה קרה כש"אולם נגב" בכנסת התמלא בעשרות מנופאים, חלק מקבוצה של 240 מנופאים שהועסקו בענף הבנייה והתפטרו באופן קולקטיבי במחאה על תנאי העסקתם והיעדר בטיחות מינימלית בסביבת עבודתם.

המנופאים התריעו על כך שהם מועסקים באמצעות חברות כוח אדם בלי שום מחויבות מצד חברות הבנייה, מה שעורר את הרהוריו של היו"ר אלאלוף שביקש מראש מנהל האכיפה וההסדרה במשרד העבודה, יפה סולימני, הסברים. "חברת כוח אדם זו חברה שיכולה להעסיק עובדים בכל התחומים בלי ידע מיוחד", הבהירה סולימני. "מה, חברת כוח אדם יכולה להעסיק כל אחד, אפילו רופא כירורג?", התפלא אלאלוף, שנענה: "כן, זה החוק". המנופאים שישבו בקהל, יחד עם נציגים של ארגוני עובדים, קראו לעבר חברי הוועדה: "בוקר טוב לאדוני".

נציג התאחדות בוני הארץ שהשתתף בדיון הפתיע כשאמר כי "חברות כוח האדם הן רעה חולה", אולם במקום להתחייב להעסיק את המנופאים באופן ישיר בחברות הבנייה כפי שדרשו העובדים וחברי הכנסת, הוא הציע כי המדינה תעניק רישיון מיוחד להעסקת מנופאים בידי קבלני שירותים - בדומה לקבלני ניקיון או אבטחה. בצורה הזו, העסקת המנופאים בידי חברה חיצונית לאחר 9 חודשי עבודה לא תיחשב עוד עבירה, שכן קבלני שירותים מוחרגים מסעיף הקליטה בחוק חברות כוח אדם. אסף אדיב, נציג ארגון העובדים "מען", אמר על כך: "לשנות את השם של חברת כוח אדם ל'חברת מפעילי מנוף' זה כמו להכשיר את הזנות. אנחנו צריכים להוציא מחוץ לחוק את החברות האלה". ח"כ אילן גילאון (מרצ) הוסיף בעניין: "זה יותר גרוע מזנות, זו ספסרות".

נציגי משרד העבודה חשפו בדיון כי 22 מתוך 50 חברות שמעסיקות מנופאים בענף הבנייה מצויות כיום תחת חקירה של אגף האכיפה וההסדרה. על כל אתרי הבנייה בארץ, כ-13 אלף, אחראים 18 פקחי בטיחות בלבד. רועי ויינשטיין, נציג המנופאים, הודיע כי המנופאים יהפכו מעתה ל"ציידים" שיתריעו על כל בעיית בטיחות, בלי לחשוש עוד מהאיומים של מנהלי העבודה להביא לפיטוריהם. ח"כ מאיר כהן (יש עתיד) אמר על כך: "במדינה מתוקנת אתם לא צריכים להיות ציידים ומשרד העבודה לא צריך להתבסס על 'שטינקרים'. מה שצריך זה 100 פקחים עם רכבים צמודים שיגיעו לשטח ויעשו את העבודה".

ח"כ כהן מתח ביקורת גם על ההסתדרות הכללית, שלא עושה מספיק לדבריו בשביל לדאוג לתנאי העבודה והבטיחות של המנופאים. בתגובה האשים יו"ר איגוד עובדי הבניין בהסתדרות, יצחק מויאל, דווקא את המנופאים. "כשהתחלנו את המו"מ ביקשו ממני נציגי המנופאים להביא להם שכר של 25 אלף שקל ברוטו בחודש. בואו תגידו לי איך לעשות את זה!", אמר מויאל. "רק בחודשים האחרונים המנופאים ירדו מהעץ הזה או מהדרישה להרוויח כמו סיני שעובד 330 שעות. אני לא מסוגל להביא להם שכר כזה. אם הם יורדים מזה, יהיה להם הסכם קיבוצי עם פנסיה מהיום הראשון ועוד. אני יכל מחר בבוקר להגיע עם נציגי המעסיקים להסכם. אני אשכנע אותם", הוא הוסיף. מה שמויאל לא אמר הוא שההסתדרות ידעה היטב להשיג רמות שכר גבוהות מאוד עבור מנופאים בנמל, הרבה בזכות הכוח הארגוני ולא רק באמצעות "שכנוע". גם המנופאים שישבו באולם טענו כי הם מצפים מההסתדרות להכריז על סכסוך עבודה בענף ולצאת למאבק ארגוני.