"יזם נדל"ן חייב תכונות מעבר לאלה המאפיינות קבלן מסורתי"

יעקב אטרקצ'י ישמש כמנהל האקדמי של קורס יזמות נדל"ן במרכז גלובס לנדל"ן ■ בראיון עמו הוא מסביר כי הקורס נחוץ לכל מי שמתעתד לעסוק בנדל"ן ולמעוניינים להתמקצע בתחום: "נשלב חומר עיוני עם מה שקורה היום בשטח ונספק כלים להצליח בעולם הנדל"ן המודרני"

ליעקב אטרקצ'י, בעליה ומנכ"לה של חברת אאורה, יש הרבה מה להגיד על תחום הנדל"ן בישראל. כאחד מהיזמים הבולטים בשוק בשנים האחרונות, הוא מספר כי חלה תמורה משמעותית בכל האספקטים של הענף. זו הסיבה לדבריו, להולדתו של קורס יזמות נדל"ן במרכז גלובס לנדל"ן, אשר אטרקצ'י ישמש בו כמנהל אקדמי. בקורס, ילמדו החניכים מה נדרש כיום משחקנים בשוק על מנת להצליח בענף הנדל"ן כיזמים. "בנינו את הקורס בצורה כזו שיספק לתלמידים את כל המרכיבים עימם יוכלו להפוך ליזמים טובים ומקצועיים יותר, בייחוד עבור אלה המעוניינים להתמקצע ולהיחשף לפרקטיקה של הענף", הוא אומר.

אטרק'צי מסביר על השוני בין הקורס אותו יוביל לבין קורסים אקדמיים טהורים: "יש ערך להשכלה אקדמית מסורתית, אבל עם כל הכבוד מרצים באוניברסיטה טרם מכרו דירות ולכן הכוונה שלנו היא לשלב חומר עיוני עם מה שקורה היום בשטח ולספק למשתתפי הקורס כלים עימם יוכלו להצליח בעולם הדינמי של הנדל"ן המודרני".

"שחקן בתחום הנדל"ן חייב שיהיו לו תכונות מעבר לאלה המאפיינות קבלן מסורתי של פעם", הוא ממשיך, "אם בעבר קבלן היה רוכש קרקע מהמנהל, בונה עליה ומוכר הלאה, היום הכל הרבה יותר מסובך ומורכב". אטרקצ'י מסביר: "היזם של היום החליף את הקבלן של פעם, וחובה עליו להכיר את כל האספקטים הכרוכים בייזום פרויקט: איתור הקרקע, תכנון נכון ורישוי זריז, מימון הרכישה ומערכת היחסים אל מול הגורם המלווה וכן הכרת נושא הערבויות על בוריו, ההתקשרות אל מול קבלני הביצוע וקבלני המשנה, הפיקוח על העבודה, אופן שיווק הפרויקט, נושא המיסוי ועוד אלמנטים. כל אחד מנושאים אלה ורבים אחרים הוא קריטי להצלחת הפרויקט. די אם אחד מהם יתקע על מנת להכשיל אותו, לכן חובה על היזמים בתחום להתמקצע לעומק".

בנוסף לשיעורים שיועברו על ידי טובי המומחים בארץ בנושאי מיסוי, מימון, פיקוח, ביצוע, אחד הדגשים עליהם יתעכבו המרצים בקורס הוא היכולת לראות את הנולד ולאתר מגמות בשוק עוד טרם הן קורות. אטרקצ'י נותן דוגמה: "באאורה, הבנו כבר לפני 6-7 שנים כי יש להתמקד גם באזורים שאף אחד לא רצה להיכנס אליהם. כך למשל, לפני כשלוש שנים היה מכרז מנהל על קרקע באור עקיבא שזכינו בו, אמרו לי שאני מתאבד והנה כיום זהו אחד הפרויקטים הריווחיים שלנו". בנוסף, מלבד אופן איתור העסקאות, יילמד גם נושא תפירת העסקה הנכונה ויינתנו דוגמאות לעסקאות מורכבות כגון סוגי עסקאות קומבינציה, בהם היו מעורבים מרצי הקורס.

גם התחדשות עירונית

אחד האלמנטים שנוספו למשוואת הנדל"ן הוא מערכת היחסים אל מול הרוכש והדייר, הדבר נכון במיוחד בעסקאות התחדשות עירונית, שגם בהן יעסוק הקורס. עליהן אומר אטרקצ'י כי "זוהי דוגמה מובהקת ליזמות אקטיבית, כזו הדורשת מהיזם, הבנה מעמיקה בסוגיות נדל"ניות שהזכרנו כאן, אך במקביל גם גישה בינאישית מתקדמת, מעט אינטימית ופסיכולוגיסטית".

לדברי אטרקצ'י, ההתחדשות עירונית היא סוג של WIN-WIN. בישראל יש צורך במתן פתרונות כוללים לשוק שנובע בעיקרו מבעיה מבורכת של קצב גידול האוכלוסייה, שהוא דרמטי וחריג בהשוואה לשאר מדינות העולם. לאור המחסור בקרקעות, ההתחדשות העירונית מספקת פתרונות דיור מודרניים לצד מבני ציבור ונכסים לרווחת התושבים, כאלה המעלים את שווי הנכסיהם ואת איכות חייהם. פתרון זה שונה לדוגמה מכלי אחר בו משתמשת הממשלה - מחיר למשתכן - שלדעתי אינו נכון, שכן בסופו של דבר מוצר זול נבנה באופן זול ויוצר שיכונים מודרניים שרק יחזירו אותנו אחורה".

"נדל"ן למגורים מעולם לא היה בכותרות כפי שהוא היום", מסכם אטרקצ'י. "בשנים האחרונות הנושא מעניין את הציבור ואם בעבר הוא נחשב לעיסוק אפור ולתחום לואו טקי, הרי שכיום הנדל"ן הפך לאטרקטיבי. השקעות בנדל"ן הפכו לנחלתן של חלק ניכר מתושבי הארץ, שהבינו כי מדובר באפיק מעניין, ולכן קיים צורך ללמד את העוסקים בתחום כיצד לפעול נכון, וכך נעשה בקורס".

להרשמה והגשת מועמדות לקורס יזמות בנדל"ן לחץ כאן