מנכ"ל כיטוב פארמה נעצר בחשד לדיווח מטעה על תוצאות ניסוי

לפי החשד, בחודשים דצמבר 2015-מארס 2016 כללה החברה פרטים מטעים בדיווחים הנוגעים למסקנות ועדה שמונתה לבחון את תוצאות הניסוי בתרופה לטיפול משולב בלחץ דם וכאב ■ המנכ"ל יצחק ישראל שוחרר בתנאים מגבילים

מנכ"ל חברת כיטוב פארמה החזקות, יצחק ישראל, נעצר הערב (ב') על-ידי רשות ניירות ערך בחשד לתרמית בניירות ערך, בגין דיווח מטעה שפרסם בנוגע לתוצאות ניסוי קליני בתרופת הדגל של החברה לטיפול משולב בלחץ דם וכאב. הוא שוחרר בתנאים מגבילים.

חברת כיטוב פארמה  , שנסחרה עד סגירת המסחר הערב בתל-אביב ובוול סטריט לפי שווי שוק של כ-90 מיליון שקל, עוסקת במחקר ופיתוח של תרופות באמצעות החברה-הבת, כיטוב פרמסוטיקלס. יצחק ישראל משמש כמנכ"ל, דירקטור ובעל מניות בחברה ומהווה איש פנים בחברה.

על-פי החשד, בחודשים דצמבר 2015-מארס 2016 כללה החברה פרטים מטעים בדיווחים מיידיים ותקופתיים, הנוגעים למסקנות ועדה חיצונית שמונתה לבחון את תוצאות הניסוי שערכה בתרופה של החברה.

עוד עלה החשד כי ישראל פעל ביולי 2016 לביצוע הנפקת ניירות ערך של החברה בנאסד"ק, תוך הכללת פרטים מטעים בתשקיף.

לחץ הדם ירד, המניה זינקה

באוגוסט אשתקד דיווחה חברת כיטוב כי קיבלה ממשרד הפטנטים האמריקאי אישור פטנט לתרופת הדגל שלה, KIT-302, וכי היא מגישה במקביל בקשה לאישור מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) כתרופה חדשה. הפטנט שאושר מעניק לתרופה KIT-302 בלעדיות בשוק בארה"ב עד 22 במאי 2029.

התרופה של כיטוב היא שילוב בין שתי תרופות קיימות בשוק - תרופה נגד כאב ותרופה להורדת לחץ דם. הרציונל למוצר הוא שלעתים קרובות אנשים שנוטלים תרופות להורדת כאב, סובלים מעלייה בלחץ דם, אך מזניחים את נטילת התרופות מורידות לחץ הדם שאמורות לסתור את התופעה הזו. כאשר התרופה להורדת לחץ דם משולבת בתוך התרופה לכאב, אין אפשרות להזניח זאת.

בניסוי קליני של החברה שנועד להראות כי המוצר המשולב שלה אכן אינו מעלה משמעותית את לחץ הדם, התקבלו תוצאות נוספות, מהן עלה, לטענת החברה, כי המוצר שלה אפילו מוריד את לחץ הדם יותר מהתרופה הקלאסית להורדת לחץ דם המשולבת בו.

דיווחים אלה, וזינוק ערך המניה בעקבותיהם, היוו את הרקע לחקירת רשות ניירות ערך. על-פי ממצאי החקירה, ב-24 בספטמבר 2015 דיווחה כיטוב כי לקראת השלמת גיוס הנבדקים לניסוי קליני שלב 3 בתרופה לטיפול בלחץ דם ובכאב, מינה הדירקטוריון ועדה חיצונית בלתי תלויה לבחינת תוצאות הניסוי וניתוחן. לפי הדיווח, הוועדה כללה, בין היתר, מומחה מתחום הרפואה ומומחה מתחום הסטטיסטיקה.

לפי החשד, החברה פרסמה דוח כספי לשנת 2015, כמו גם מספר דיווחים מיידיים, לרבות פעילותה של החברה להנפקתה בנאסד"ק ביולי 2016, בהם היא כללה פרטים מטעים בעניין מסקנות הוועדה החיצונית שמונתה לבחון את תוצאות הניסוי - וכל זאת, לפי החשד, בידיעתו של המנכ"ל יצחק ישראל.

על רקע זאת, ישראל חשוד בעבירות של הכללת פרטים מטעים בתשקיף החברה, הכללת פרטים מטעים בדוחות מידיים ותקופתיים, עבירות תרמית בניירות ערך, קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות ומירמה והפרת אמונים בתאגיד.

"אין כלום כי לא היה כלום"

בדיון בבית המשפט שנערך הערב, לבקשת רשות ניירות ערך הוטלו על ישראל תנאים מגבילים, ובהם איסור יצירת קשר עם המעורבים בפרשה, הפקדת דרכון ואיסור יציאה מן הארץ וכן הפקדת ערבות בסך 400 אלף שקל להבטחת התייצבותו לחקירה.

"במהלך החקירה התגלו ממצאים המחזקים את החשדות בנוגע למעורבותו של החשוד בביצוע העבירות", נכתב בבקשת שחרורו של ישראל ממעצר. "לאור חומרת העבירות, היקפן והסנקציה החמורה הקבועה בגינן, מתקיים במקרה דנן חשש כבד להימלטות מאימת הדין, אי-התייצבות להליכי חקירה ומשפט ושיבוש הליכי חקירה".

בדיון הסכימו באי-כוחו של ישראל, עורכי הדין זוהר לנדא ומורן ביקל, לתנאים המגבילים, וטענו כי "נראה כי אין כלום, כי לא היה כלום".

עוד טען עו"ד לנדא כי מכיוון שהחברה עוסקת בפיתוח התרופות שלה בימים אלה, נוכחותו של ישראל נדרשת בארה"ב, והוא אמור להשתתף שם בפגישה כבר ביום ראשון הקרוב, ולכן יש לבטל באופן זמני צו איסור היציאה מן הארץ.

בתגובה מסר בא-כוחה של רשות ניירות ערך, עו"ד שחם שביט, כי "הסיכוי שהמנכ"ל יצא בהסכמה שלנו לחו"ל הוא סיכוי נמוך ביותר, אך העניין יישקל".

לדבריו, "מדובר ברף הגבוה של עבירות הדיווח. דיווח מטעה ששוויו בשוק, הן כלפי החשוד והן כלפי המשקיעים, הוא רב, יש לו משמעותיות כלכליות נרחבות, ולכן אני דוחה מכל וכל את האמירה של החברה ש'אין כלום, כי לא היה כלום'".