קרן העודפים של הביטוח הלאומי תחל להידלדל החל מ-2026

הדוח האקטוארי של המוסד לביטוח לאומי שהוגש היום מזהיר: בשל העלייה בתוחלת החיים יאזלו כספי הקרן בשנת 2045 ■ בקרן העודפים נצברו כ-185 מיליארד שקל נכון לסוף 2016

קרן העודפים של המוסד לביטוח לאומי תתרוקן בשנת 2045, כך קובע הדוח האקטוארי של המוסד לשנים 2013-2016 שהוגש היום (ה'). הקרן צפויה להתחיל להתכווץ כבר ב-2026 בקצב הולך וגובר, שיקשה על המוסד לממן את הגירעון השוטף בפעילותו. ללא הקרן תידרש הממשלה להגדיל בעשרות מיליארדי שקלים את התמיכה במוסד מתקציבה, או להקטין בצורה דרמטית את היקפי הקצבאות המשולמים. הגדלת השתתפות המדינה בקרן שנקבעה בחוק ההסדרים של 2016-2015 - מצליחה רק לדחות ב-7 שנים את מועד התרוקנותה הסופי.

על מנת להתמודד עם המשבר הצפוי ממליצים עורכי הדוח לממשלה לפעול באחת או יותר מהדרכים הבאות: הגדלת הכנסות הביטוח הלאומי בדרך של העלאת דמי הביטוח הלאומי; העלאת תקרת השכר לגביית דמי הביטוח או הגדלת השתתפות המדינה בהכנסות הביטוח. הדרך השנייה היא הגדלת ההשקעה במניעת תאונות עבודה ותאונות דרכים; והדרך השלישית - הבעייתית יותר מבחינה חברתית - היא צמצום הקצבאות והזכויות הסוציאליות של המבוטחים ובראשן העלאת גיל הפרישה לגמלאות (למשל, על-ידי הצמדתו לתוחלת החיים).

בקרן העודפים של המוסד לביטוח לאומי נצברו כ-185 מיליארד שקל נכון לסוף 2016. כספי הקרן מושקעים באגרות חוב מיועדות שמנפיק לביטוח הלאומי משרד האוצר - מחציתם אג"ח בריבית קבועה של 5.58% צמודה למדד ל-20 שנה, והיתר באג"ח בריבית משתנה.

בשנת 2016 שילם הביטוח הלאומי קצבאות בהיקף כולל של 64.1 מיליארד שקל וגבה דמי ביטוח משכירים, עצמאים ומעסיקים בהיקף של כ-40 מיליארד שקל. הודות לתמיכת האוצר מתקציב המדינה (כ-25 מיליארד שקל) והריבית על כספי הקרן (כ-7.5 מיליארד) הגיעו הכנסות המוסד ליותר מ-72 מיליארד שקל ואפשרו לו לסיים את השנה בעודף של כ-7.5 מיליארד שקל - שהופנה לקרן העודפים. אלא שהמצב צפוי להתהפך כתוצאה מתהליך הזדקנות אוכלוסיית המדינה - תהליך שנגרם עקב התארכות תוחלת החיים מצד אחד וקיטון בשיעורי הילודה מצד שני.

להערכת מומחי הביטוח הלאומי צפויה אוכלוסיית הקשישים במדינה לגדול בהדרגה בעשורים הקרובים עד שבשנת 2064 יהיו בישראל פחות משלושה מבוגרים בגילאי העבודה (21-65) על כל גמלאי בגיל 65 ומעלה - כאשר היום היחס (המכונה יחס התלות) עומד על גמלאי אחד לכל חמישה מבוגרים בגילאי עבודה.

התחזית האקטוארית של המוסד נוקבת בשנת 2026 כמועד שבו צפויות הוצאות הביטוח הלאומי להשתוות להכנסותיו, וזאת בהנחה כי לא יוכנסו שינויים מהותיים למבנה ההכנסות וההוצאות. החל מ-2027 ייווצר גירעון שוטף בפעילות המוסד - גירעון שירוקן בהדרגה את קרן העודפים - עד שזו תתרוקן לחלוטין ב-2045. באותה שנה צפויות הוצאות המוסד לקצבאות להגיע ל-150 מיליארד שקל, ויהיו גבוהות בלא פחות מ-27 מיליארד שקל מסך ההכנסות הצפויות באותה שנה מכל המקורות.

מאזן הביטוח הלאומי
 מאזן הביטוח הלאומי