רפי רותם תובע את המשטרה על אלימות כלפיו במהלך מעצר

טוען לחבלות באחד המעצרים ול"טראומה קשה וצלקות נפשיות" ■ סכום התביעה - 2 מיליון שקל

רפי רותם / צלם: איל יצהר
רפי רותם / צלם: איל יצהר

רפי רותם, חושף השחיתות ברשות המסים, הגיש לבית משפט השלום בתל-אביב תביעת נזקי גוף נגד משטרת ישראל ונגד 4 שוטרים בגובה 2 מיליון שקל.

באמצעות עורכות הדין נאוה פינצ'וק אלכסנדר ומירי גרוס-הורן, רותם טוען להתנכלות של המשטרה, עיכובים ומעצרים ללא עילה ויחס משפיל של המשטרה כלפיו.

בתביעה מתייחס רותם לאחד מסדרת המעצרים על-ידי שוטרים מתחנת ירקון-צפון במחוז תל-אביב בינואר 2010. הטענה היא ל"שלילת חירותו של רותם לשווא והפרת זכויותיו בעת המעצר, כאשר רותם נכלא במקום שלא ראוי לכליאת אדם, הוכה נמרצות ונאזק באזיקים ללא כל צורך".

בעקבות פקס ששלח רותם לקצין משטרה בכיר, ובו האשים אותו באי-קידום חקירה בהקשר לתלונה של רותם על מעשי שחיתות, הוא נקרא לחקירה, נעצר ונאזק בידיו וברגליו ונחקר בחשד של העלבת עובד ציבור (רותם הורשע לאחרונה בשורה של עבירות בסעיף "העלבת עובד ציבור" בגין פניות דומות לבכירים במשטרה ובפרקליטות).

רותם אישר שהוא שלח את הפקס, ובסיום החקירה הוכנס לתא קטן, ללא שירותים או מזרן, שאיננו תא מעצר. רותם טוען כי בלילה של ה-26.1.10 נכנסו לתא 5 שוטרים - ג'קי גולן, משה כץ, איתי לאור, אנדריי פלנוב ושוטר נוסף שאת שמו אינו יודע.

לפי התביעה, "ג'קי גולן איים על רותם ואמר לו: 'אתה לא תפתח את הפה על המפקד שלנו צ'יקו אדרי'. מיד לאחר מכן קפצו על רותם, שהיה אזוק באזיקים בידיו וברגליו, חמשת השוטרים, הפשיטו אותו, היכו אותו, בעטו בידיו, נענעו וחבטו את ראשו ברצפה, וגולן אף דרך לו על הפנים - הכול תוך שרותם צועק וקורא לעזרה וללא כל התגרות מצידו. השוטר אנדריי פלנוב בלט במיוחד במכות החזקות שהפליא ברותם, ולרותם התברר בדיעבד כי מדובר במומחה לאומנויות לחימה.

"במקביל לקחו השוטרים את ארנקו של רותם, חיטטו בו, הוציאו תמונה אישית של חברתו של רותם, תוך שהם מעירים הערות גסות ופוגעניות כלפיה. רותם גילה בנוסף לאחר מכן כי 700 שקל שהיו בארנקו נעלמו. לאחר מכן הותירו השוטרים את רותם בתא המעצר ישוב על כיסא כשהוא אזוק בידיו וברגליו, ומכנסיו מופשלות. רותם הושאר בתא זה, שאינו ראוי לשהייה, כל הלילה, כשהוא חבול ופצוע".

רותם טוען כי סירב לחתום על מסמך לפיו אין לו תלונה ולא נגרם לו נזק, והודיע לחוקרים כי בכוונתו להתלונן במח"ש. לדבריו, למרות שהודיע לחוקרים על בעיית סכרת וביקש לאכול, לא ניתן לו לאכול בכל האירוע. הוא נלקח למרפאה משטרתית ומשם נשלח למיון בבית החולים וולפסון, שם טופל הדימום באפו, וידיו נחבשו. הוא הוחזר לאותו תא ושהה בו כל הלילה.

למחרת הובא רותם בפני שופט השלום דן מור, שהורה על שחרורו המיידי. השופט אמר כי "אין בתיק כל עדות שנלקחה מהמתלונן... משום מה הוא נדרש להסכים לחיפוש על גופו... כל האירוע נראה לבית המשפט מוזר וחסר הסבר".

יומיים לאחר ששוחרר מהמעצר אובחן רותם בבית החולים איכילוב כסובל מזעזוע מוח כתוצאה מחבלה חמורה, ואובחנו חבלות בידיים, באף, בראש ובצלעות. במקביל התלונן רותם במח"ש, אולם במח"ש סירבו לקבל ממנו בגד מוכתם בדם מיום המעצר, ולא נענו לדרישתו לבצע עימות עם השוטרים.

בתביעה נטען כי מח"ש לא מסרה לרותם מה עלה בגורל תלונתו למרות פניות חוזרות ונשנות, וככל הנראה התלונה נגנזה, למרות שכלל לא נחקרה.

בשנת 2016, בעקבות תלונה לשופטת בדימוס הילה גרסטל, נציבת הביקורת על מערך התביעה ומייצגי המדינה, נבדקה תלונתו של רותם על התנהגות מח"ש. הנציבה גרסטל מצאה את פנייתו של רותם מוצדקת וביקרה את היעדר המענה הענייני לרותם וגם את מכתב היידוע שקיבלה על גניזת תלונתו של רותם, שאינו מבהיר מדוע נגנזה התלונה.

רותם טוען כי האירוע המתואר בתביעה הוא חלק משורה ארוכה של מעשי התנכלות מאז חשף את השחיתות ברשות המסים. לדבריו, הוא המשיך לסבול מכאבים עזים בראשו וממגבלות בתנועת הידיים, "היה שרוי במצב נפשי קשה, והאירוע גרם לו גם לטראומה קשה וצלקות נפשיות. עד היום רותם סובל מנדודי שינה וביעותי לילה בעקבות האירוע, ואיכות חייו ותפקודו לא חזרו לתקנם... בעקבות האירוע נותרה אצלו נכות נפשית".

פרקליטות מחוז תל-אביב והשוטרים הנתבעים עדיין לא הגישו כתב הגנה.