אלקטרה צריכה מוכרת את ברי המים ב-10 מיליון שקל

הרוכשים: איש העסקים רונן אלעד ושותפים נוספים ■ העסקה מותנית באישור הממונה על ההגבלים העסקיים, שהתנגד לעסקה הקודמת שאלקטרה ניסתה לעשות - מיזוג עם מי עדן

כפי שפורסם לראשונה ב"גלובס", אלקטרה מוצרי צריכה חתמה על הסכם למכירת פעילות ברי המים שלה בכ-10 מיליון שקל, כך דיווחה היום (א') לבורסה. העסקה מותנית באישור הממונה על ההגבלים העסקיים, אך בניגוד לעסקה הקודמת שלה התנגדה הממונה - המיזוג עם מי עדן - העסקה כנראה תאושר.

בדיווח דיווחה אלקטרה כי החברה-הבת, אלקטרה צריכה , חתמה על הסכם למכירת פעילותה בתחום ברי המים, בהמשך לדיווח של החברה מ-25 בדצמבר 2016. פרטי הרוכש אינם מובאים בדיווח והוא מוגדר כ"צד שלישי בלתי קשור לחברה או לבעלי השליטה בחברה", אולם כפי שפורסם ב"גלובס" הרוכשים הם רונן אלעד, בעלי קבוצת אלעד אחזקות, ושותפים נוספים.

מתווה העסקה כפי שפורט בדיווח כולל את מלאי ברי המים, חלקי חילוף ומתכלים, זכויות וחובות על פי הסכמי לקוחות (שנחתמו או חודשו לפני 2017), זכויות וחובות על פי הסכם עם יצרן ברי המים, זכויות קניין ורישיונות והרשאה מוגבלת לשימוש במותג "אלקטרה בר" למשך 12 חודשים ממועד השלמת העסקה - המותנית באישור הממונה על ההגבלים ובהסכמת יצרן ברי המים.

החברה תשלם 9.9 מיליון שקל בפריסה ל-24 תשלומים, בנוסף לתשלום עבור המלאי הנרכש כפי שיהיה רלוונטי במועד השלמת העסקה. החברה הרוכשת תהיה זכאית לרווחים הישירים של החברה מ-1 בינואר 2017 - אם יהיו כאלה.

הסכום שבו מוכרת אלקטרה את הפעילות נמוך במחצית מהסכום שדרשה בשעתו ממי עדן, שעמד אז על 21 מיליון שקל. עסקה זו נחתמה בנובמבר 2015, אך לא אושרה מחשש לפגיעה בתחרות.

שלוש שחקניות עיקריות פועלות בענף ברי המים: שטראוס עם תמי 4, בעלת נתח השוק הגדול ביותר, מי עדן ואלקטרה בר. שחקניות אחרות מחזיקות בנתחי שוק קטנים יותר. המודל העסקי של השחקניות בענף מתבסס במידה רבה על העסקה המתמשכת מול הצרכנים שמחויבים בהחלפת סנן ונורות UV באופן קבוע - בהסכמי התקשרות ממושכים וכובלים.

אלקטרה השיקה את פעילות ברי המים שלה ב-2011 בציפייה לנגוס בנתח המשמעותי ביותר בענף, שמחזיקה תמי 4. להשקת אלקטרה בר קדמו מאבקים בין שתי החברות בטענה כי אלקטרה הפרה את פטנט המגש הנשלף של תמי 4. בכך הצליחה שטראוס לעכב את כניסת המתחרה במשך חודשים ארוכים. אלא שהתוכנית לא הבשילה לכדי פעילות החברה במציאות, וחברת ברי המים של אלקטרה נמצאת על המדף זה זמן מה.

ההחלטה למכור את אלקטרה בר היא חלק מהאסטרטגיה שמוביל מנכ"ל אלקטרה מוצרי צריכה, זאב קלימי, במטרה לצאת מפעילות שאינה בליבת החברה ולאתר מנועי צמיחה חדשים. הבולט שבהם הוא רכישת גולן טלקום בסכום של כ-350 מיליון שקל, עסקה שנחתמה לפני כחודש. פעילות אלקטרה בר גררה את החברה, עוד לפני כניסת קלימי לתפקיד, להפסדים שהגיעו לכ-60 מיליון שקל. אף שבתקופתו תחום זה הגיע לאיזון, קלימי החליט להמשיך לנסות למכור את הפעילות.

כאמור, מי שרכש את פעילות אלקטרה בר הוא איש העסקים רונן אלעד עם שותפים. עד 2009 החזיק אלעד במשך כמה שנים במועדון הכדורגל הפועל פתח תקוה, שאותו קיבל מאיש העסקים מאיר שמיר.