חוק המואזין אושר בוועדת השרים; יובא להצבעה במליאה

נוסח הפשרה שהוצע התקבל בוועדה, שתחזור לדון בהצעה לאחר אישור חוק בקריאה טרומית בכנסת ■ אחד מיוזמי הצעת החוק, ח"כ רוברט אילטוב: "לא מחפשים לפגוע בדת, מחפשים איכות חיים נורמלית לכל תושבי ישראל"

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה היום (א') את נוסח הפשרה של חוק המואזין עליו חתומים ח"כ מוטי יוגב (הבית היהודי) וח"כ דוד ביטן (הליכוד). הנוסח מציע להחמיר את הענישה ומטיל קנס מינימום של 5,000 שקלים על בתי תפילה, בעיקר מסגדים, שיכרזו בשעות האסורות בחוק, ומגביל את הכריזה שלהם בין השעות 23:00 ל-7:00, זאת כדי להחריג את צופרי השבת. במסגרת הפשרה הוחלט כי אחרי אישור החוק בקריאה טרומית במליאת הכנסת, הוא יחזור לדיון נוסף בוועדת שרים. ההערכה היא כי הצעה זו תוצמד לבסוף להצעתו של ח"כ רוברט אילטוב (ישראל ביתנו) עם נוסח מוסכם על כלל הגורמים בקואליציה.

ח"כ אילטוב, שהציע בעבר לאסור באופן מוחלט שימוש במערכות כריזה בבתי תפילה, התייחס לאישור נוסח הפשרה: "אני לא מתכוון לרכך את חוק המואזין. הודעתי לכל סיעות הבית, כולל לאלה שמתנגדים, כולל סיעות מהאופוזיציה שאנחנו מוכנים לבחון את כל הסוגיות, אנחנו לא מחפשים לפגוע בדת, אנחנו מחפשים איכות חיים נורמלית ובריאה לכל תושבי מדינת ישראל", אמר. עוד הוסיף ח"כ אילטוב כי:" לא ייתכן שנפגע בהליכי החקיקה של הקואליציה, החוק על סדר יומה של הכנסת, הודעתי ליו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן שאני לא מתכוון לחכות ללא סוף. או שנגיע להסכמות בזמן הקרוב עם הקואליציה או שהחוק יעלה".

בעבר התנגדו במשטרה לחוק ופורסמה חוות דעת לפיה יש מענה אכיפתי במסגרת תקנות הרעש הקיימות. לא נכון מזווית המשטרה לייצר הליכי חקיקה או בניית כלים חדשים שיעבירו מסר של מיקוד האכיפה בתחום זה", נכתב במסמך שהוצג בשבועות האחרונים בדיונים על תקנות הרעש שהתקיימו במשרד להגנת הסביבה והמשרד לביטחון פנים.

מחוות הדעת עלה כי במשטרה חוששים שחקיקה הצהרתית ואכיפה אגרסיבית עשויים להוביל להקצנת עמדות במגזר הערבי, ותקשה על יישום תכנית ההתעצמות של המשטרה לשיפור האכיפה והביטחון האישי במגזר, שאושרה בממשלה. "נושא הטיפול במסגדים נתפס רגיש ביותר במגזר הערבי. נקבע שלא מטפלים בו בכף רחבה כאחד הנושאים הראשונים שאותם יפגוש המגזר הערבי, בעיקר לאור העובדה שיש נושאים דרמטיים שמקשים על החדירה למגזר הערבי, כמו למשל הריסות בתים, בהם יש החלטה לאומית להגביר אכיפה", נכתב.
בחודשים האחרונים, על רקע קידום חוק המואזין השנוי במחלוקת, נפוצו קריאות רבות של מנהיגי דת בכירים לקדם הבנות בנושא הרעש מהמסגדים בדרך של הידברות ולא בכפייה, בראשן של הרב הראשי לישראל דוד לאו, שכינה את החוק "מיותר". נשיא המדינה ראובן ריבלין אירח לפני כמה חודשים מפגש בין מנהיגי דת יהודים ומוסלמים שקראו לבלום את החוק ולטפל במפגעי הרעש בדרך של הידברות. ריבלין אף פנה ליו"ר "כולנו" שר האוצר משה כחלון בבקשה שיאפשר לחברי סיעתו חופש הצבעה בנושא, אך כחלון סירב.