אדל גברה על ביונסה בטקס הגראמי - אך סוני מיוזיק ניצחה בכל מקרה

לפני שנה קולומביה רקורדס, הנמצאת בבעלות סוני, החתימה מחדש את הזמרות, והטקס אתמול הוכיח את ערכן ■ רוב סטרינגר, העומד בראש קולומביה, יחל לנהל את סוני מיוזיק באפריל

ביונסה ואדל / צילומים: רויטרס
ביונסה ואדל / צילומים: רויטרס

אדל גברה על ביונסה בטקס פרסי הגראמי אתמול (א'), בקרב בין שתיים מהנשים העוצמתיות ביותר בתעשיית המוזיקה. אבל מאחורי הקלעים המנצח הגדול הנוסף של הערב היה מנהל חברת תקליטים בשם רוב סטרינגר.

סטרינגר, 54, עומד בראש קולומביה רקורדס, חברת מוזיקה שהוקמה לפני 130 שנים, ושהפכה לביתם של ברוס ספרינגסטין ודיוויד בואי, ובשנים האחרונות גם לביתן של שתי נשים שכותבות ומבצעות שירים ושהעפילו לצמרת התחום שבו הן פועלות. החברה, הנמצאת בבעלות סוני, שחררה את כל שלושת אלבומיה של אדל בארה"ב, ועבדה עם ביונסה מאז שהייתה בשלישיית ה-R&B דסטיניז צ'יילד.

אשתקד סטרינגר החתים מחדש את אדל וביונסה בעסקות נפרדות, ואתמול בלילה הוכיחו שתי האמניות את ערכן. אדל, בריטית שנונה ששרה בלדות נוגות על מערכות יחסים שהסתיימו ועל אימהות, הביסה את ביונסה בכל 3 הקטגוריות העיקריות: שיר השנה וסינגל השנה עם "Hello" ואלבום השנה עם "25". היא זכתה בסך-הכול ב-5 פרסים. אדל היא האמן הראשון שגרף את שלושת הפרסים המובילים יותר מפעם אחת, והאישה השנייה שזכתה בפרס אלבום השנה.

ביונסה, הטקסנית הנועזת שאלבומה "Lemonade" מתעד מערכת יחסים שניצבת בפני מבחנים קשים, לקחה הביתה שני פרסים - האלבום האורבני העכשווי הטוב ביותר והקליפ הטוב ביותר. היא זכתה ביותר מועמדויות מכל אמן אחר - 9 מועמדויות ב-4 ז'אנרים.

נראה כי אפילו אדל רצתה שביונסה תנצח, והיא שיבחה את "Lemonade" בשני הנאומים שנשאה לרגל זכיותיה.

"זה לילה אדיר לסוני", אמר דיוויד בקולה, אנליסט בנילסן.

"אני לא יכולה לקלקל את זה"

הצלחתן המסחרית והאמנותית של אדל וביונסה היא הסיבה העיקרית שבגללה מקודם סטרינגר - שאחיו כיהן בעבר כמנכ"ל סוני בטוקיו - כמחליפו של דאג מוריס בתפקיד מנכ"ל החברה-האם של קולומביה, סוני מיוזיק, חברת המוזיקה השנייה בגודלה בעולם.

בתקופה שבה חברות המוזיקה מתמודדות עם מעבר הלקוחות מתקליטורים ומאייטונס לספוטיפיי ויוטיוב, יהיה סטרינגר תלוי יותר מאי-פעם בכוכבים מובילים שיופיעו ברשימת האמנים שלו, לצורך קידום החטיבה שהניבה הכנסות בסך 1.5 מיליארד דולר ברבעון האחרון.

"25" של אדל שבר את שיא המכירות תוך שבוע אחד בלבד כשהושק בנובמבר 2015, ודורג כאלבום רב-המכר ביותר של 2016, לדברי המגזין "בילבורד". ביונסה הגיעה למקום הרביעי עם אלבומה "Lemonade".

שנה לאחר שבעיות טכניות שיבשו את ביצועיה בטקס הגראמי, נתנה אדל ביצוע מדהים אתמול בלילה של הלהיט שלה, "Hello" - ואז קטעה את המחווה שעשתה לג'ורג' מייקל בגלל בעיות סאונד, והתחילה שוב את השיר "Fastlove", כי, כפי שאמרה בעצמה, "אני לא יכולה לקלקל את זה".

ביונסה, בהיריון בולט עם תאומים, ביצעה מחרוזת שירים שכללה את "Love Drought" ו"Sandcastles".

אחד האמנים האחרים של קולומביה - דיוויד בואי - רשם תיקו עם אדל במונחי המספר הגבוה ביותר של פרסים שבהם זכה אתמול בלילה. הוא מת אשתקד, והיה כלול ברשימת האמנים של החברה מ-2002.

"Blackstar" של בואי זכה בכל חמשת הפרסים שלהם היה מועמד - המספר הגבוה ביותר עבור אלבום כלשהו. "Blackstar", שיצא יומיים לפני מותו של בואי, זיכה אותו בפרס הראשון שלו עבור אלבום ספציפי. בואי זכה בפרס עבור הקליפ הטוב ביותר ב-1985 ובפרס מפעל חיים ב-2006.

המאבק בשירותי הסטרימינג נמשך

סטרינגר יתחיל לכהן כמנכ"ל סוני מיוזיק באפריל - תקופת מעבר גם לתעשיית המוזיקה וגם לסוני מיוזיק עצמה. מייקל לינטון, שבחר בסטרינגר לתפקיד, התפטר לאחרונה מתפקיד מנכ"ל סוני, והחברה עדיין מחפשת לו מחליף.

בינתיים מסתגלת תעשיית המוזיקה לעלייתם של שירותי הסטרימינג ספוטיפיי ואפל מיוזיק, שמציעים עשרות מיליוני שירים על-פי הזמנה. תמלוגים משירותי הסטרימינג הניבו הכנסות גבוהות יותר ממכירות המוזיקה בחנויות פיזיות ומקוונות בארה"ב אשתקד. צמיחתם של שירותים אלה הגדילה את הכנסות תעשיית המוזיקה זה שנתיים ברציפות, לראשונה מאז שיא מכירות התקליטורים בסוף שנות ה-90.

אך חברות המוזיקה עדיין נאבקות בשירותי הסטרימינג בסוגיה של כמה מהמוזיקה צריכה להיות זמינה למנויים משלמים בלבד, או להיות זמינה בחינם לכולם ולהיתמך בפרסום - פורמט שהוא פחות רווחי לתעשייה. שירותי סטרימינג כמו פנדורה, יוטיוב וספוטיפיי מציעים תמהיל של מוזיקה בחינם ובתשלום.

מרבית המועמדים המובילים בטקס הגראמי מעורבים במאבק זה, ומנסים למקסם את מכירות האלבומים האחרונים שלהם באמצעות עקיפת שירותי הסטרימינג באופן כלשהו. אדל וביונסה סירבו תחילה להפוך את אלבומיהן לזמינים במרבית שירותי הסטרימינג, ו"Lemonade" עדיין אינו זמין בספוטיפיי ובאפל מיוזיק, שני שירותי הסטרימינג בתשלום הפופולריים ביותר. האלבום זמין בטיידל (Tidal), שירות הסטרימינג שבו מחזיק בעלה של ביונסה, ג'יי.זי.

דרייק, ריהאנה וצ'אנס הראפר שחררו כולם את יצירותיהם באופן בלעדי לפרק זמן קצר באפל או בטיידל - שני שירותי סטרימינג שאינם מספקים שירים חינמיים.

ספוטיפי, יוטיוב ואפל מיוזיק החלו לחזר אחר אמנים, מנהלי אמנים וחלק ממנהלי חברות המוזיקה באמצעות קידום מכירות חינמי ומידע על אודות המאזינים. זה יוצר אתגר נוסף לחברות המוזיקה, שמתקשות לשמור על מעמדן בעולם שבו יכולים אמנים מובילים רבים להפיק את יצירותיהם בעצמם, וכן לקדם אותן באתרי המדיה החברתית ולהפיץ אותן באמצעות שירותי סטרימינג.

אחד המנצחים הנוספים אתמול בלילה הוכיח באיזו מהירות משתנה עולם המוזיקה. בשנה הראשונה שבה שתתפו בטקס אלבומים ששוחררו אך ורק בשירותי סטרימינג, זכה הראפר צ'אנס ב-3 פרסים, בהם פרס אלבום הראפ הטוב ביותר ופרס האמן החדש הטוב ביותר. הראפר משיקגו שחרר את "Coloring Book", שמשלב אלמנטים של גוספל, באפל מיוזיק באופן בלעדי במשך כמה שבועות, לפני שהפך אותו לזמין בשירותי סטרימינג אחרים - ואף חברת מוזיקה גדולה לא הייתה מעורבת בתהליך.

"אני יודע שאנשים חושבים שפירושה של עצמאות הוא לעשות דברים בעצמך, אבל עצמאות פירושה חופש", אמר האמן, ששמו האמיתי צ'נסלור בנט.