ביהמ"ש: "החשד נגד ראש עיריית כפר-סבא בן-חמו - ממשי"

ראש עיריית כפר-סבא, יהודה בן-חמו, נעצר אתמול עם עוד 13 בכירים בעירייה וגורמים עסקיים, בין היתר בחשד לקידום מיזמי נדל"ן בעיר בתמורה לשוחד וטובות הנאה ■ אמש האריך ביהמ"ש את מעצרו

יהודה בן–חמו בביהמ"ש, היום / צילום: אמיר מאירי
יהודה בן–חמו בביהמ"ש, היום / צילום: אמיר מאירי

"לדאבון הלב' פעם נוספת מובא לבית המשפט ראש עיר עצור החשוד בעבירות שוחד ומירמה ועמו חשודים נוספים הקשורים לביצוע עבירות אלה. לפי חומר החקירה, לא מדובר באמירות כלליות או בחשד כללי אלא בחשדות ספציפיים כלפי כל אחד ואחד מהחשודים, שהמשותף לכולם הוא הקשר שלהם לחשוד העיקרי, ראש עיריית כפר-סבא, יהודה בן-חמו" - כך פתח אתמול (ב') שופט בית המשפט השלום בראשון-לציון, עמית מיכלס, את החלטתו להיעתר לבקשת המשטרה ולהאריך בשבוע את מעצרו של בן-חמו, עד ליום ראשון הבא.

בן-חמו נעצר אתמול על-ידי חוקרי היחידה הארצית לחקירות הונאה של המשטרה (יאח"ה), בחשד כי נטל חלק "בתעשיית שוחד בעיר כפר-סבא", כלשון בקשת המעצר בעניינו. בן-חמו חשוד בעבירות של לקיחת שוחד, מתן שוחד, סיוע לשוחד, גניבה, קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, מירמה והפרת אמונים ועבירות הלבנת הון.

יחד עם בן-חמו נעצרו גם עוזרו האישי, דותן חנסנסון, החשוד בקבלת שוחד, סיוע לשוחד, גניבה, מירמה והפרת אמונים; והקבלן רמי שבירו; קבלן עבודות העפר מאהר ג'אעבר; ואנשי העסקים מאיר איתן ורפאל כחלון - החשודים כולם בעבירות של מתן שוחד והלבנת הון.

"שחיתות שיטתית"

חקירת השחיתות לכאורה בעיריית כפר-סבא החלה כחקירה סמויה לפני כשנתיים, ועברה אתמול לשלב הגלוי שלה עם מעצרם ועיכובם לחקירה של 14 חשודים ופשיטות פתע וחיפושים שביצעו החוקרים בבתיהם של החשודים ובמשרדיהם.

בקשות המעצר בעניינם של החשודים אינן מפורטות וכוללות רק את הטענה כי החשודים כולם נטלו חלק "בתעשיית שוחד" בכפר-סבא. עד כה נודע כי חלק מן החשדות נוגעים לקידום מיזמי נדל"ן בעיר בתמורה לשוחד ולטובות הנאה, וכן קיימים חשדות נוספים ליחסי "תן-קח" בין ראש העיר לבעלי אינטרסים בעיר בתחומים שאינם נדל"ן. ראש העיר והקבלנים העצורים חשודים כי ביצעו שורה של עסקאות במעורבות העירייה, שבהן, על-פי החשד, ניתנו אישורי בנייה והיתרי בנייה מוגדלים, בניגוד לחוק, בתמורה לשוחד ולטובות הנאה.

במהלך דיון הארכת המעצר טען נציג המשטרה, פקד גיל ראכלין, כי "ממצאי החקירה מעלים חשדות חמורים מאוד שמגלמים בתוכם שחיתות ציבורית שמבוצעת באופן מובנה ושיטתי בתוך עיריית כפר-סבא. הדבר נעשה תוך ניצול מעמדו של ראש העיר ועוזרו - וכל זאת מול גורמים חיצוניים".

בדיון ניסו באי-כוח החשודים להבין מהן טובות ההנאה שאותן קיבלו ראש העיר ועוזרו לכאורה ומהו השוחד שניתן להם, אך במשטרה מסרבים לחשוף בשלב זה את הבסיס לחשדות.

בא-כוחו של בן-חמו, עו"ד בועז בן-צור, טען כי אם נטען כי הועברה לראש העיר דירה על-ידי מי מהקבלנים כשוחד, ניתן לבדוק ולמצוא כי לא רשומה על-שמו דירה. בא-כוח המשטרה השיב על כך כי טרם נבדקו כלל נכסיו של בן-חמו, והפנה את בית המשפט, בין היתר, לדוח סודי, ובו העברות בנקאיות חשודות המעוררות חשד לקבלת שוחד.

עו"ד בן-צור ביקש להסתפק בחלופת מעצר עבור בן-חמו, ובין היתר טען כי "נדמה שיש פער עצום בין הרטוריקה לבין הנסיבות במקרה הזה, גם בעניינו של ראש העיר וגם שאני שומע את הדברים הנוספים שישנם כאן".

לטענתו, "בדרך-כלל כשיש 'תעשייה', צריכים להראות תעשייה של 'תן-קח'. משהו שיוצא ממשהו ומגיע עד כדי תעשייה. עד כמה שאני מצליח להבין זה לא קיים...

"החקירה נמשכת כבר שנתיים, וזה הרבה מאוד זמן. יש כנראה תהליך מודיעיני שנמשך לפני כן. אני נוטה להניח שבמשך שנים, שיש משהו שהוא רחב, בסופו של דבר צריך לגבש אותו לכדי תמונה ראייתית ראשונה, וכשאני שומע שלא העלו שמץ של טענה בחקירה לראש העיר לגבי מעורבותו - אז יש פה קושי בתזה הבסיסית".

עוד הוסיף הסנגור כי "ראש העיר נקרא לחקירה, מסר גרסה, שיתף פעולה בצורה המרבית. מדובר באדם נורמטיבי... אין ספק שיש השלכות רבתיות גם לתפקידו הציבורי, וצריך לשקול האם אין חלופת מעצר".

אולם, בית המשפט דחה את הבקשה לחלופות מעצר בשלב זה. השופט מיכלס ציין בהחלטה כי מצא ש"קיים חשד סביר הקושר את כלל החשודים לעבירות המרכזיות המיוחסות להם", תוך שהוא מסתמך על מסמכים סודיים המבססים, לדבריו, את החשד הסביר.

עוד הוסיף השופט כי "נגד כלל החשודים קמה עילת מעצר של חשש לשיבוש החקירה. חשש זה נובע ונלמד מאופי המעשים שביצעו החשודים על-פי החשד, וכן מאופי העבירות המיוחסות להם".

בנוגע לראש העיר ציין השופט כי מדובר בחשד ממשי, וכי החשד הסביר בתיק מבוסס על יותר מ"מקור חקירתי אחד".