יציבות בהכנסות כיל ב-2016; עברה להפסד של 122 מיליון דולר

מחיקות ענק ברבעון השלישי העבירו את כיל להפסד שנתי של 122 מיליון דולר, לעומת רווח נקי של 509 מיליון דולר ב-2015

מפעלי ים המלח / צילום: איל יצהר
מפעלי ים המלח / צילום: איל יצהר

חברת כימיקלים לישראל (כיל) חוזרת להרוויח. לאחר הפסד ענק של 340 מיליון דולר שרשמה ברבעון השלישי של 2016, דיווחה היום (ד') כיל , שבשליטת החברה לישראל, כי סיימה את הרבעון הרביעי של השנה עם רווח נקי של 32 מיליון דולר, ותחלק בשל כך לבעלי מניותיה דיבידנד של 57 מיליון דולר. עם זאת, עדיין מדובר בירידה של 67% ברווח הנקי לעומת הרבעון המקביל ב-2015, שמשקפת את שחיקת מחירי המוצרים שמוכרת כיל, ובראשם האשלג.

כיל, שמייצרת מינרלים וכימיקלים מיוחדים, חשפה היום כי מכרה ברבעון הרביעי של 2016 את האשלג במחיר ממוצע של 202 דולר לטונה, לעומת מחיר ממוצע של 268 דולר לטונה שבו נמכר האשלג ברבעון המקביל. ב-2016 כולה עמד המחיר הממוצע לטונה על 211 דולר, לעומת 280 דולר ב-2015.

עם זאת, בחברה הדגישו כי ברבעון הרביעי חל גידול במשלוחי האשלג, וזאת בהמשך לחתימה המאוחרת על חוזים ליצוא הסחורה ללקוחות בסין ובהודו. נוסף על כך הדגישה כיל, כי מחירי האשלג התאוששו במידת מה בחודשים האחרונים, בעיקר בשווקים בברזיל ובארה"ב.

הכנסות כיל הסתכמו ברבעון הרביעי ב-1.34 מיליארד דולר, ושיקפו ירידה של 6% בהשוואה לרבעון המקביל. לדברי החברה הושפעו ההכנסות לטובה מביצועים חזקים של חטיבת הפתרונות המיוחדים ומכמויות שיא של אשלג, שמכרה חטיבת המינרלים החיוניים. הרווח התפעולי המתואם של כיל התכווץ בשיעור חד יותר של 40% ברבעון הרביעי, ל-140 מיליון דולר, וזאת כתוצאה משחיקת מחירי האשלג בעולם.

חטיבת המינרלים המיוחדים כוללת בעיקר את מוצרי האשלג והפוספט של כיל, והייתה אחראית ברבעון הרביעי ל-48% מהכנסות החברה (לפני קיזוז מכירות בין-חטיבתיות) ול-44% מהרווח התפעולי המתואם שלה. שאר מוצרי החברה, ובהם הברום, מעכבי הבעירה ותוספי המזון, מרוכזים בחטיבת הפתרונות המיוחדים, שסיפקה כאמור את מרבית ההכנסות ברבעון. חטיבה זו הציגה עלייה של 12% ברווח התפעולי המתואם, ל-126 מיליון דולר, בזכות מגמות חיוביות במספר קווי עסקים.

את 2016 כולה סיימה כיל עם הכנסות של 5.36 מיליארד דולר, ששיקפו ירידה קלה של 1% בהשוואה לרבעון המקביל. עם זאת, בשורה התחתונה הציגה החברה הפסד שנתי של 122 מיליון דולר ב-2016, לעומת רווח נקי של 509 מיליון דולר שנרשם שנה קודם לכן. להפסד השנתי הגדול תרמו מחיקות ענק של 437 מיליון דולר, שביצעה החברה ברבעון השלישי על השקעותיה במערכת מחשוב ארגונית מרכזית (ERP) ובחברת אלאנה שמחזיקה במכרה אשלג באתיופיה.

"לצמצם את השפעת המחירים"

כיל מנוהלת כיום בידי אשר גרינבאום, המשמש כמנכ"ל בפועל, לאחר שהמנכ"ל הקודם סטפן בורגס עזב את תפקידו בחודש ספטמבר האחרון. לדברי גרינבאום, פועלת ההנהלה לשלוט בקפדנות בעלויות ובהון החוזר של החברה, וזאת במטרה למתן את ההשפעה השלילית של ירידת מחירי חומרי הגלם והסחורות בעולם.

"אמנם אין באפשרותנו לשלוט במחירים, אולם אנו יכולים לצמצם את השפעתם באמצעות שיפור תחרותיות הנכסים שלנו, בסיס העלויות והתמהיל העסקי. במקביל, אנו מתמקדים בצמיחה של עסקי הפתרונות המיוחדים של החברה, אשר סייעו לצמצם במידת מה את האתגרים המשמעותיים שבהם נתקלנו השנה בצד הקומודיטי", הדגיש גרינבאום.

כך, למשל, מציינת כיל כי השיגה ב-2016 תזרים מזומנים חופשי חיובי של 346 מיליון דולר, לעומת תזרים חופשי שלילי של 27 מיליון דולר שנרשם 2015. בכיל הסבירו את ההפרש בגבייה חזקה בעסקי האשלג מלקוחות בהודו ובברזיל לקראת סוף 2016, אל מול ירידה בהשקעות בהשוואה לרבעון המקביל. נכון לסוף 2016, ההתחייבויות הפיננסיות נטו של כיל הסתכמו ל-3.27 מיליארד דולר, ותזרים המזומנים מפעילות שוטפת כיסה ויותר את ההוצאות ההוניות ואת תשלומי הדיבידנד.

בנוגע לאתגרים המרכזיים שיעמדו בפניה ב-2017, ציינה הנהלת כיל את מחירי האשלג בעולם, שנותרו נמוכים למרות התאוששות קלה בחודשים האחרונים, וכן לחצי המחירים המתמשכים בחלק משרשרת הערך של מוצרי הפוספט. לדברי גרינבאום, ב-2017 תפעל ההנהלה להפחתה של 100 מיליון דולר בעלויות החברה, באמצעות צעדי התייעלות, שיפור בניצולת כושר הייצור, הרחבת המכירות של מוצרים ושירותים חדשים ושיפור בתמחור.