טראמפ לנתניהו: "הפלסטינים וישראל יצטרכו להתפשר במו"מ"

טראמפ לנתניהו: ישראל צריכה למתן הבניה בהתנחלויות ■ במסיבת עיתונאים משותפת, נמנע נתניהו לומר אם הוא תומך בפתרון שתי מדינות או מתנגד לו: אלה רק תוויות; אני עוסק במהות ■ טראמפ: ישראל צריכה לגלות גמישות

דונלד טראמפ ובנימין נתניהו/ צילום:רויטרס
דונלד טראמפ ובנימין נתניהו/ צילום:רויטרס

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, קרא הערב (ד') לישראל למתן את הבניה בהתנחלויות.

במסיבת עיתונאים משותפת עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בבית הלבן, פנה טראמפ לאורחו ואמר: "הייתי רוצה לראות אותך ממתן במקצת את ההתנחלויות".

"ארה"ב תעודד שלום, עסקת שלום גדולה ממש", אמר טראמפ. "נעבוד על כך בשקידה. אך הצדדים עצמם חייבים לנהל מו"מ ישיר ביניהם על הסכם כזה".

הוא הדגיש, כי כדי לממש עסקה כזו, "הישראלים יצטרכו להראות גמישות מסוימת... הם ייצטרכו להראות שהם באמת רוצים להגיע לעסקה". לדבריו, התפיסה החדשה של ממשלו לגבי יישוב בסכסוך תאפשר לישראל לגלות גמישות רבה יותר משגילתה בעבר. "אני מאמין בכך; אחרת לא הייתי פה ולא הייתי אופטימי כל כך".

ומה לגבי הפלסטינים? - "גם לגביהם אפשר לדבר על גמישות ... (אך) הם חייבים להיפטר מקצת מהמשטמה שהוטמעה בהם מגיל צעיר... הם צריכים להכיר בישראל, אחרת לא תוכל להתממש שום עסקה. אני חושב שהם יהיו מוכנים לעשות זאת".

טראמפ - וגם אורחו - נמנעו מלומר האם הם תומכים בפתרון של שתי מדינות. טראמפ אמר: "אני בוחן רעיון של מדינה אחת, אני בוחן רעיון של שתי מדינות. בשלב מסוים הייתי מרוצה מפתרון של שתי מדינות, אך עתה אני מעדיף את הרעיון שבו יבחרו שני הצדדים".

נתניהו אמר, כי עיסוק בפתרון שתי מדינות הוא עיסוק ב"תוויות", בעוד שהוא מעדיף לעסוק במהות. לדבריו, למהות יש שני מרכבים עיקריים: הפלסטינים צריכים להכיר בישראל כמדינה יהודית ולהפסיק את ההסתה והחינוך למשטמה; הרכיב האחר הוא, שישראל חייבת לשמור בידה את השליטה הבטחונית בגדה המערבית.

בתשובה על שאלה של כתב ישראלי לגבי עליה בתקריות אנטישמיות בארה"ב מאז תחילת ממשלו, התפאר טראמפ שוב בנצחונו בבחירות. "אנו מאוד גאים בנצחון שלנו, 306 אלקטורים הצביעו בעדנו", הוא אמר. "לא ציפינו לעבור את סף 220 האלקטורים... יש התלהבות עצומה בארץ הזו".

הוא הוסיף, כי יעשה כל מה שיוכל כדי לבלום גזענות. "כאשר מדובר ביהודים (יש לי) חברים כה רבים, הבת שלי, שנמצאת פה, חתני ושלושה נכדים יפהפיים. אני חושב שנראה שוני בארה"ב בשלוש, ארבע השנים הבאות... תראו פה הרבה אהבה".

בתחילת מסיבת העיתונאים, ביקש טראמפ משרה נתניהו לעמוד והודה לה על היחס הנאה שגילה לאשתו, מלניה.