מדוע נכח מנכ"ל בואינג במשרדו של טראמפ?

נשיא ארה"ב תוקף את תוכנית הנשק היקרה ביותר של משרד ההגנה - מטוס F-35 של לוקהיד מרטין ■ דניס מילנברג, מנכ"ל היריבה בואינג, נכח באחת השיחות של טראמפ בנושא

טראמפ חותם על צו מקסיקו סיטי / צילום: רויטרס
טראמפ חותם על צו מקסיקו סיטי / צילום: רויטרס

כמה ימים לפני השבעתו, הנשיא הנבחר דונלד טראמפ טלפן במפתיע פעמיים לגנרל חיל האוויר שמנהל את תוכנית הנשק היקרה ביותר של משרד ההגנה - מטוס התקיפה F-35 של לוקהיד מרטין. מי שהאזין לאחת השיחות היה לא אחר מדניס מילנברג, מנכ"ל בואינג, יריבתה של לוקהיד מרטין.

טראמפ, שמתח פעמים רבות ביקורת על תוכנית F-35 בהשקעה של 379 מיליארד דולר וטען שהיא "יצאה משליטה", קיים את שיחות הטלפון הבלתי רגילות עם הגנרל כריס בוגדן בפנטגון, ב-9 וב-17 בינואר, לפי שני מקורות יודעי דבר. מילנברג, שחברתו מייצרת מטוס תקיפה שטראמפ הציע שיחליף כמה גרסאות של F-35, נכח במשרדו של הנשיא הנבחר בניו-יורק בשיחה השנייה. הוא הגיע לפגישה עם טראמפ, אך שמע לפחות את סוף השיחה עם הגנרל בוגדן בלי שהתכוון לכך, לפני שני מקורות שביקשו להישאר בעילום שם.

מאז ניצחונו בבחירות, טראמפ מדגיש את ניסיונו בנדל"ן כהוכחה לכך שהוא יכול להשיג למשלם המיסים עסקה טובה יותר בתוכניות הצטיידות יקרות של הפנטגון. גם בואינג ספגה את כעסו כאשר הוא מתח ביקורת על הוצאה אפשרית על גרסה חדשה של המטוס הנשיאותי אייר פורס 1. "אבל הטלפון שהרים טראמפ למנהל תוכנית הצטיידות לדיון בתוכנית שאושרה לפני 16 שנים היתה חסרת תקדים ואולי פוגעת בתהליך, אמר פרשן ביטחוני. "כאשר נשיא מתעלם משרשרת הפיקוד ופונה ישירות למנהל תוכנית - זה יוצר מהומה במערכת", אמר לורן תומפסון, אנליסט במכון לקסינגטון מירלינגטון, וירג'יניה, שעוקב אחרי תוכנית F-35 מאז שלוקהיד גברה על בואינג במכרז לאספקת כל המערכת, באוקטובר 2001. "התנהגות שנראית החלטית בעולם העסקים יכולה לערער ארגון צבאי שתלוי בסדר ובמשמעת", אמר תומפסון, שמייעץ גם ללוקהיד.