4 שנים שמחצבת הר השחר נטושה: "אין מניעה לקדם מכרז"

יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, אוהד דנוס: "מחצבת הר השחר מהווה דוגמה חיה להתנהלות המדינה בשיווק מקרקעין למחצבות"

מחצבה / צילום:רויטרס
מחצבה / צילום:רויטרס

רקע:

לפני כחודש כתבנו כאן ב"גלובס" כי עיוות בשוק המחצבות מביא לכך שיותר מעשור ההתנהלות בתחום אינה תחרותית. זו אחת הסיבות המרכזיות לעלייה של מאות אחוזים במחיר חומרי החציבה בשנים האחרונות.

כך, מחצבת הר השחר, הסמוכה לקיבוץ משאבי שדה שבצפון הנגב, עומדת כבר 12 שנים נטושה חלקית ו-4 שנים נטושה לחלוטין. לפני תקופת חובת המכרזים על המחצבות בשנת 2005, הפעילו את מחצבת הר השחר שני מפעילים: חברת חיים-צרפתי וחברת אליקים בן ארי. ועדת ביין, שהוקמה בעקבות כניסת חוק חובת המכרזים גם לענף המחצבות, החליטה ב-2005 שחיים-צרפתי, שהחזיקה בכ-50% משטח המחצבה, אינה זכאית להמשיך ולהפעיל אותה, ולגבי בן ארי פסקה כי יוכל להמשיך ולהפעיל את חלקו במחצבה לשמונה שנים נוספות, בכפוף להארכת התוכנית המפורטת ועד לשנת 2013.

בשנת 2010 הוציאה רמ"י מכרז חדש לכרייה וחציבה בחלקו של חיים צרפתי במחצבה לתקופה של 10 שנים, עם אופציה להארכה ל-10 שנים נוספות. אלא שמכרז זה יצא על בסיס תוכנית שאינה מאפשרת הקמת מתקני גריסה בשטח המחצבה, וללא דרך גישה סטטוטורית ממנה לכביש הארצי מספר 40. במכרז זכו במשותף שתי חברות, אך כמה עתירות בנושא זה הוגשו לבית המשפט וגם מכרז זה בוטל.

לדברי יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, אוהד דנוס, שכבר שלח כמה מכתבים בעניין לממונה על ההגבלים העסקיים, "מחצבת הר השחר מהווה דוגמה חיה להתנהלות המדינה בשיווק מקרקעין למחצבות", כך דנוס. "המדינה 'הלאימה' בפועל את ומאז הן לא חוזרות לשוק. גם כשזה כן קורה, היא עושה זאת באופן לקוי, וכך מכרזים מבוטלים או נדחים שוב ושוב. שר האוצר משה כחלון, האחראי על רמ"י, מנסה לעצור את רכבת המחירים המשתוללת בענף הבנייה, אך לצערי בנושא המחצבות טרם נעשה דבר".

מה קרה מאז:

שש שנים עברו בלי שקרה דבר, עד שבדצמבר 2016 הוציאה רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) מכרז נוסף על שני חלקי המחצבה לתקופה מקסימלית של שש שנים - עד לשנת 2023. אלא שגם הפעם הקמת מתקני הגריסה וסלילת דרך הגישה לכביש 6 נותרו ללא מענה ראוי, והיו מעורפלים ביותר. וכך, כמו במכרז הקודם, לפני כשבועיים הודיעה רמ"י שמועד הגשת ההצעות למכרז נדחה "עד להודעה חדשה".

בשבוע שעבר, ולאחר בקשת "גלובס" לקבל תגובה על דחיית המכרז, התקיימה ישיבה בין נציגי רמ"י לרשות ההגבליים העסקיים, והאחרונה נתנה את אישורה להוצאת המכרז שכעת צפוי לצאת לדרך. פגישה זאת הייתה אמורה להתקיים, כאמור, בטרם יצא המכרז, ובכך הייתה כעת זוכה שעולה על הקרקע ומפעילה את המחצבה. אלא שגרירת הרגליים וחוסר התקשורת עשו את שלהם.

מה הלאה:

מרשות ההגבלים העסקיים נמסר כי "במהלך משותף של רמ"י והרשות להגבלים עסקיים ומחתירה של שני הגופים לקדם תחרות בשוק המחצבות הוסכם בין רמ"י לרשות ההגבלים שהאחרונה תהיה מעורבת בייעוץ תחרותי בהליכים של פתיחת מחצבות חדשות. בהליך פתיחת מחצבת הר שחר ייעצה רשות הגבלים עסקיים בענייני תחרות. אנו רואים את שיתוף הפעולה עם רמ"י בנושא זה כשיתוף פעולה בעל חשיבות גדולה ומברכים עליו".

מרמ"י נמסר: "בהתאם להסכמות שבין מנהל רמ"י לממונה על ההגבלים העסקיים, הועברו מסמכי המכרז בהר שחר לעיון הממונה על ההגבלים העסקיים ולבקשתו נדחה מועד המכרז. ב-12.2 התקיימה ישיבה עם נציגי הממונה על ההגבלים העסקיים בה שמענו את עמדת הממונה ביחס למכרז ולאור עמדתו אין מניעה מלקדם את המכרז לשיווק מחצבת הר שחר".