יוג'ין קנדל: מחירי הדירות יירדו בשנתיים הקרובות

פרופ' יוג'ין קנדל: "כשהריבית תעלה, מחירי הדירות יירדו משמעותית" ■ "מחירי הדירות לא יכולים לעלות בקצב שעלו, כי בסופו של דבר אנשים לא יוכלו להרשות לעצמם לקנות" ■ מחירי הדירות

המחירים היו צריכים לרדת כבר ב–2013, והם ירדו ב–2017-2018 / צילום: איל יצהר
המחירים היו צריכים לרדת כבר ב–2013, והם ירדו ב–2017-2018 / צילום: איל יצהר

פרופ' יוג'ין קנדל, לשעבר יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה וכיום ראש עמותה לחיזוק ישראל כאומת סטארט-אפ, הוא לא מחסידי ההשקעה בנדל"ן. לו עצמו אין דירה, ולפני חמש שנים קרא לציבור שלא לרכוש דירות כי המחירים בדרך למטה. מאז, המציאות טפחה על פנינו, אבל קנדל לא שינה את התחזיות.

- איך אתה רואה את שוק הדירות בישראל כיום?

"בארה"ב מחירי הנדל"ן התחילו לרדת בתחילת 2007, אבל מספר העסקאות התחיל לרדת בתחילת 2006. הדבר המעניין הוא שהמחירים המשיכו לעלות, למרות שמספר העסקאות ירד. מי שמכר תפס קונים לחוצים או כאלה שאהבו את הדירה במיוחד.

"בישראל הייתה סיטואציה דומה ב-2011 - מספר העסקאות החל לרדת אחרי שהממשלה עשתה כמה צעדים, ולמרות זאת המחירים לא ירדו. מה שקרה זה שבאה המחאה והרגה לגמרי את העסקאות, שמספרן הגיע כמעט לאפס. אחר כך באה תקופה שבה אם משרדים שונים של הממשלה היו פועלים בתיאום, יכול להיות שהיינו יכולים לבלום את זה. היינו צריכים לשכנע את הקונים לחכות ואת הקבלנים לבנות".

- יכולה להיות ירידת מחירים של עשרות אחוזים?

"אני לא יודע. בחשבון של משקיע, היום תשואה של 3%-4% אחוז היא סבירה כי הריבית אפס. אם הריבית תעלה ל-2%-3%, אז התשואה צריכה להיות 6%. כשהריבית תעלה, מחירי הדירות יירדו בצורה משמעותית. זה ברור. אם הריבית של בנק ישראל תהיה 5%, הירידה יכולה להיות גם 30%.

"מחירי הדירות לא יכולים לעלות בקצב שעלו, כי בסופו של דבר אנשים לא יוכלו להרשות לעצמם לקנות. השכר לא עולה בקצב הזה. לפי חישובים של קרן המטבע, מחירי הדירות בסביבה רגילה יכולים לרדת 15%-30% ומשך הזמן תלוי בקונים. אם הקונים יהיו סבלניים ולא ירכשו דירות - זה יהיה מהיר יותר".

- מה דעתך על מחיר למשתכן?

"כחלון הולך על כל הקופה ומנסה להראות לציבור שזה יימשך והוא עקבי. אני מאוד מעריך את זה. אני בעד הדומיננטיות של כחלון בתחום, כי לא משנה מה עושים, כדאי שכל הגורמים בממשלה ידברו בקול אחד".

- עד שיבוא שר חדש עם תוכנית חדשה.

"אם יבוא שר אוצר חדש ויאמר שהוא הולך על תוכנית הזויה כמו מע"מ אפס ולא מחיר למשתכן - אז יהיה עוד גל של עליות".

- ב-2012 הצהרת שאתה מציע לבת שלך להמתין ולא לרכוש דירה - עד כמה אתה מתחרט?

"זאת לא באמת הייתה המלצה. הבת שלי הייתה באמצע תואר ראשון ובכלל לא היו לה כוונות לרכוש דירה. פשוט נכנסתי לוועידת הנדל"ן של "גלובס", ולא רציתי לחזור על מה שאמרו לפני. מה שכן, האמנתי לממשלה, בניגוד ל-98% מהאנשים בקהל שאמרו שכדאי לבת שלי לקנות - וכנראה צדקו. אמרתי שהממשלה לא יכולה לחיות עם מחירים כאלה, ולא יכולה לחיות עם ציבור שלא יכול לסבול את זה, ולכן היא תמשיך להכות בעניין עד שהמחירים יירדו. טעיתי, כי עובדה שהציבור התלונן אבל המשיך לקנות.

"המחירים היו צריכים לרדת כבר ב-2013-2014, ויירדו ב-2017 או 2018 - אבל אין ספק שזה יגיע.

"בכל מקרה, הכל תלוי בכל כך הרבה גורמים, שאני כבר לא מוכן להתנבא. כל אחד שיעשה לעצמו תחזיות ויחיה עם התוצאות".