התאגדות עובדי ארנסט אנד יאנג הכריזה על סכסוך עבודה

בדרך להסכם קיבוצי ראשון בפירמת ראיית חשבון בישראל? התאגדות עובדי ארנסט אנד יאנג הכריזה כי "יש התקדמות במו"מ, אך עדיין יש מספר נושאים מהותיים במחלוקת" ■ "ההנהלה גוררת רגליים במו"מ"

משרדי ארנסט אנד יאנג ישראל / צילום: דוברות ההסתדרות
משרדי ארנסט אנד יאנג ישראל / צילום: דוברות ההסתדרות

בשבועות האחרונים מצויים עובדי פירמת רואי החשבון ארנסט אנד יאנג ישראל (EY ישראל) בסכסוך עבודה מול הנהלת הפירמה, על רקע סירוב ההנהלה - כטענת העובדים - לדרישותיהם להעלאת שכרם ותנאי עבודתם במסגרת משא-ומתן לקראת חתימה על הסכם קיבוצי - כך נודע ל"גלובס".

הסכסוך הוכרז ואושר על-ידי הסתדרות העובדים, לאחר שנטען על-ידי הוועד כי הנהלת הפירמה גוררת את רגליה ולא מוכנה להיעתר לדרישות שונות שמעלים נציגי ועד העובדים לשיפור תנאי ושכר העובדים.

נזכיר כי עובדי פירמת EY ישראל היו החלוצים להקים ועד יציג ראשון בקרב פירמות ראיית החשבון, והתארגנו בשורות ההסתדרות. כעת לוחצים נציגי הוועד על הנהלת הפירמה לחתום על הסכם קיבוצי, במסגרתו תתחייב ההנהלה לשיפור תנאי העובדים.

היום (א'), כפי שנודע ל"גלובס", חלה התפתחות במשא-ומתן לחתימה על ההסכם. בהודעה ששיגר יו"ר התאגדות עובדי EY, אהד כהן, לכ-2,000 עובדי הפירמה, נטען כי ישנה "התקדמות במשא-ומתן, אך עדיין ישנם מספר נושאים מהותיים במחלוקת".

גל התאגדויות העובדים בפירמות רואי החשבון נחשף לראשונה ב"גלובס" ביוני 2015, כאשר עובדי פירמות שונות, ב-"ביג 5" (חמשת הפירמות הגדולות בשוק) החלו לפעול להקמת ועד. הראשונים לפתוח במהלך היו עובדי EY ישראל, זאת תוך העלאת טענות חמורות נגד הנהלת הפירמה בנוגע לשכר הנמוך ולתנאי העבודה.

כחצי שנה מאוחר יותר, ופחות מיממה לאחר שיצאו לשלב הגלוי של התאגדות העובדים וגיוס החברים, השלימו עובדי הפירמה הגדולה בארץ את הליך הקמת הוועד היציג הראשון בפירמות ראיית החשבון, והתארגנו בשורות ההסתדרות. זאת לאחר ששליש מעובדי הפירמה, כנדרש בחוק, חתמו על טופסי ההצטרפות להסתדרות. מאז, ניהלו נציגי הוועד משא-ומתן מול ההנהלה לצורך חתימה על הסכם קיבוצי, אך עד כה לא נרשמה התקדמות משמעותית במגעים.

בראשית החודש הודיע יו"ר ההתאגדות, כהן, לעובדים כי הוועד, בתמיכה ההסתדרות, הכריז על סכסוך עבודה מול ההנהלה, לאחר שלטענת הוועד, ההנהלה לא נעתרה לבקשות בסיסיות שהציגו בפניה בנוגע לשיפור תנאי השכר והרווחה.

נזכיר כי בעת ההתארגנות העלו עובדי הפירמה טענות קשות כנגד ההנהלה, ובין היתר התלוננו על שכרם הנמוך (מתחת ל-5,000 שקל) ועל העובדה שאין להם מקום ישיבה קבוע, מחשב נייח ותנאי עבודה נוחים - כל זאת כאשר הפירמה גורפת רווחי-עתק מעסקאות שהם שותפים לגיבושן.

"בקשותינו קיבלו מענה דל"

"כידוע לכם, במהלך השנה האחרונה צוות מיוחד מטעם התאגדות העובדים מנהל משא-ומתן מול נציגי הפירמה בכל הנוגע לחתימה על הסכם קיבוצי ראשון והיסטורי עבור העובדים שלנו, הסכם שיעניק לנו תנאי שכר ורווחה טובים הרבה יותר מהמצב כיום", נכתב בהודעה על סכסוך העבודה, ונטען כי "כמקובל בדיונים על שיפור תנאי השכר והרווחה, ביקשנו מההנהלה להציג בפנינו נתונים בנוגע לתנאים הקיימים כיום בפירמה, אך בקשותינו קיבלו מענה דל, ועד היום אין להתאגדות מידע מדויק ומפורט בעניין, מידע שהינו קריטי לדיונים ולהתקדמות התהליך. על אף שהצגנו מספר מתווים לפרק הכלכלי של ההסכם הקיבוצי, ההנהלה שוללת את מרבית הצעותינו ולא מייחסת חשיבות לנושאים 'היקרים' לליבם ולרווחתם של מרבית העובדים".

כהן ציין עוד כי הוועד הגיע למשא-ומתן עם ההנהלה "בטוהר לב אמיתי, אך לא נסכים לקבל זלזול וגרירת רגליים בתמורה".

על הרקע הזה, ב-6 בחודש הוגשה בקשה לסכסוך עבודה בשם התאגדות העובדים של EY להסתדרות הכללית, וזו אישרה הבקשה. הכרזת סכסוך עבודה משמעו כי בתום פרק זמן "צינון" של 14 יום, התאגדות העובדים תוכל לנקוט צעדי מחאה ועיצומים, ככל שאלה יימצאו נכונים.

"אנו עומדים בפני תקופה מורכבת ומאתגרת עבור כולנו, אך אנו בטוחים כי פירות המאמץ המשותף יבשילו בקרוב", כתב כהן לעובדים בראשית החודש.

הבוקר, כאמור, חלה תפנית לכאורה במגעים. אל עובדי הפירמה שוגרה הודעת עדכון שזו לשונה: "עובדות ועובדים יקרים, כפי שבוודאי שמעתם, אנו נמצאים במשא-ומתן אינטנסיבי מול ההנהלה לחתימת הסכם קיבוצי ראשון ופורץ דרך בפירמה ובענף ראיית החשבון. חשוב לנו לציין כי על אף סכסוך העבודה שאושר על-ידי ההסתדרות לפני כשבועיים, החלטנו לפעול באיפוק תקשורתי וציבורי כדי למצות עד תום את הדיאלוג עם ההנהלה. ההסכם הקיבוצי צפוי להשפיע על אלפי עובדים ומתמחים אצלנו בפירמה, ובטווח הנראה לעין גם על עובדי פירמות אחרות בתחום. דווקא מהסיבה הזאת, חשוב לנו להבטיח את זכויותינו ושיפור תנאי ההעסקה של כולנו".

כהן הודיע לעובדים כי "אנו יכולים לבשר לכם על התקדמות במשא-ומתן, אך עדיין ישנם מספר נושאים מהותיים במחלוקת", והוסיף: "תקוותנו שהנהלת החברה תפנים את גודל השעה ותענה בחיוב להצעות שהנחנו על השולחן לפתרון המחלוקות. יחד עם זאת, אם אלה לא יהיו פני הדברים - נוכיח שוב, כפי שעשינו בעבר, כי התאגדות העובדים ב-EY חזקה ואיתנה, ובכוחה לשנות את המציאות בפירמה".

עוד הבטיח כהן כי אם ההנהלה לא תיענה לדרישות העובדים, הם לא יהססו להפעיל כלים משפטיים וארגוניים במסגרת סכסוך העבודה. "עומדים לצידנו מספר כלים ארגוניים ומשפטיים שלא נהסס להוציא מהכוח אל הפועל בבוא העת. הדברים נכונים במיוחד לנוכח הסיוע והרוח הגבית שאנו מקבלים מיו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, שעוקב ומעורה בתהליך", נכתב בהודעה לעובדים.

מהנהלת EY נמסר בתגובה: "אנו מנהלים דיאלוג אינטנסיבי מול נציגות העובדים, מתוך מטרה משותפת להגיע להסכם קיבוצי ראשון בענף. ההידברות מתנהלת באופן פתוח וענייני, ואנו סבורים כי בסופו של דבר נגיע לתוצאות אשר יהיו לשביעות-רצון כל הצדדים".