שוק האג"ח בחודש פברואר: ה"רנסנס" של חברות הנדל"ן הזרות

היקף הגיוסים עמד על כ-7.2 מיליארד שקל - עלייה של 63% לעומת פברואר 2016 ■ חברות הנדל"ן ממשיכות לככב עם גיוסים בהיקף כולל של כ-9 מיליארד שקל בחודשיים

ג'ף סאטון / צילום: מצגת החברה
ג'ף סאטון / צילום: מצגת החברה

רמת הפעילות הגבוהה בשוק גיוסי האג"ח הקונצרניות נמשכת על רקע הריבית הנמוכה והזרימה השוטפת של כספים רבים לאפיקי החיסכון לטווח ארוך מידי חודש, ה"מאלצת" את המשקיעים המוסדיים לנתב את הכספים לאפיקים שיניבו תשואה סבירה בסיכון לא גבוה.

בחודש שעבר הסתכמו הנפקות האג"ח הקונצרניות בכ-7.2 מיליארד שקל, עלייה של 63% לעומת פברואר 2016 ושל 166% בהשוואה לחודש פברואר 2015. בהשוואה לחודש ינואר השנה נרשמה ירידה של 16% בהיקף הגיוסים. כך עולה מנתוני חברת מידרוג.

ההנפקות הבולטות החודש היו של חברות ההחזקה - אי.די.בי פיתוח גייסה חוב (לא מדורג) בהיקף של כמיליארד שקל, וקבוצת דלק  גייסה אף היא כמיליארד שקל בהנפקת סדרה ל"א. חברות הנדל"ן הזרות בלטו אף הן החודש, עם היקף גיוסים שצפוי להסתכם בכ-2.2 מיליארד שקל ושתי חברות חדשות (וורטון פרופרטיז בבעלותו של ג'ף סאטון וסאות'רן פרופרטיז בניהולו של דניאל מוס), המצטרפות ל-19 חברות נדל"ן זרות שכבר הנפיקו אג"ח בשוק החוב המקומי.

ירידה בגיוסים במגזר הפיננסי

מספר ההנפקות הפרטיות למשקיעים מוסדיים המשיך בפברואר את מגמת העלייה מחודש ינואר (11 הנפקות בסכום צפוי כולל של 417 מיליון שקל החודש) ומהווה ביטוי נוסף לביקושים הגבוהים של המשקיעים המוסדיים, הבאים לידי ביטוי גם בביקושי היתר בהנפקות הציבוריות.

ערן היימר, מנכ"ל מידרוג, התייחס לגאות המחודשת בהנפקות של חברות הנדל"ן הפועלות בארה"ב, שחזרו לגייס בת"א במלוא המרץ ואמר כי "המרווחים בחברות האמריקאיות שמנפיקות אג"ח בישראל מצטמצמים ומתאימים עצמם בהדרגה לרמת הדירוג שלהן. היקפי הגיוס מאפשרים לחברות להקדים גיוסים ולהבטיח לעצמן את רמות הריבית הנוכחיות לטווח ארוך".

בחודשיים הראשונים של 2017 הונפקו בת"א אגרות חוב קונצרניות בהיקף של כ-15.7 מיליארד שקל, עלייה של 54% לעומת 2016. הגידול בהיקף הפעילות בשוק החוב הקונצרני המקומי בולט עוד יותר כאשר לוקחים בחשבון את הירידה בהיקף הגיוסים של המגזר הפיננסי במהלך החודשים ינואר-פברואר 2017.

כך, בחודשיים הראשונים של השנה גייס המגזר הפיננסי כ-2 מיליארד שקל (12.5% מסך החוב שהונפק בחודשים אלו), בהשוואה ל-5.1 מיליארד שקל (51%) ו-4.6 מיליארד שקל (45%) בפברואר של השנים 2016 ו-2015, בהתאמה. בחודש פברואר, המגזר הפיננסי גייס כ-52 מיליון שקל בהנפקה יחידה למוסדיים של כתבי התחייבות נדחים עם מנגנון לספיגת הפסדים ("קוקו") של הבנק הבינלאומי.

היקף הגיוסים הכולל צמח בשל גידול בהיקף ההנפקות של ענף הנדל"ן והסקטור העסקי (תאגידים לא פיננסיים מחוץ לסקטור הנדל"ן) בשוק החוב הקונצרני. חברות הנדל"ן הנפיקו במהלך פברואר אגרות חוב בהיקף של כ-4.8 מיליארד שקל, קפיצה של 166% לעומת פברואר 2016. בחודשיים מתחילת השנה, גייסו חברות הנדל"ן בשוק החוב הקונצרני המקומי כ-8.9 מיליארד שקל (57% מסך החוב שהונפק מתחילת השנה), בהשוואה ל-2.2 מיליארד שקל (כ-22%) בתקופה המקבילה אשתקד.

כאמור, חברות הנדל"ן הזרות בלטו בחודש שעבר עם גיוס מצטבר של 2.2 מיליארד שקל (כ-46% מסך החוב שגייס הענף החודש). סך החוב של חברות הנדל"ן הזרות צפוי להסתכם כעת בכ-14 מיליארד שקל.

היקף הגיוסים של חברות הסקטור העסקי הסתכם בכ-2.3 מיליארד החודש, קפיצה של 167% לעומת פברואר אשתקד. מתחילת השנה, גייס הסקטור העסקי חוב בהיקף של כ-4.8 מיליארד שקל (כ-33% מסך החוב שגיוס מתחילת השנה), בהשוואה ל-1.3 מיליארד שקל (12.3%) בתקופה המקבילה אשתקד. כאמור, חלקו הארי של החוב גויס בשתי הנפקות של חברות החזקה - חברת אי.די.בי פיתוח וקבוצת דלק.

ירידה באיכות האשראי

במידרוג מציינים כי הגיוסים שבוצעו בפברואר היו באיכות נמוכה יחסית, בעיקר על רקע היעדר גיוסים של המגזר הפיננסי (המאופיין לפי רוב באיכות אשראי גבוהה) וכן בשל ההנפקה הלא-מדורגת של אי.די.בי פיתוח.

כך, מסך החוב שגויס החודש (ללא אשראי לזמן קצר), כ-19% בלבד דורגו בקבוצת הדירוגים הגבוהים Aa3 ומעלה, כ-56% מהחוב דורג בקבוצת הדירוגים הבינוניים A3 עד A1 ו-6% דורגו בקבוצת הדירוגים הנמוכים (ההנפקה הבולטת היא של חברת הנדל"ן הזרה סאות'רן פרופרטיז) וכ-19% מהחוב לא דורג.

היקפי ההנפקות
 היקפי ההנפקות

המגייסות הגדולות בפברואר
 המגייסות הגדולות בפברואר