פריגו מצמצמת בישראל: מעוניינת למכור את המפעל ברמת חובב

פריגו הודיעה אמש בשיחת ועידה עם משקיעים כי היא מחפשת חלופות אסטרטגיות לפעילות ייצור חומרי הגלם שלה המתבצעת בישראל ■ בתשובה לשאלת "גלובס" הבהירה היום החברה כי ההעדפה היא למכירת המפעל ברמת חובב ולא לסגירתו

בשיחת הוועידה שלה אמש (ב') הודיעה חברת פריגו  כי במסגרת הצמצומים שהיא מבצעת היא מחפשת חלופות אסטרטגיות לפעילות ייצור חומרי הגלם שלה המתבצעת בישראל. מדובר בפעילות המתבצעת בעיקר במפעל של החברה ברמת חובב, המעסיק מאות מתוך 1,100 העובדים שמעסיקה החברה בישראל. בתשובה לשאלת "גלובס" הבהירה היום (ג') החברה, כי ההעדפה היא למכירת המפעל ברמת חובב, כיחידה אחת, כולל עובדי המפעל, ולא לסגירתו. החברה מסרה כי: "המפעל היום רווחי ואין דחיפות לסגור אותו, אלא יש סבירות גבוהה למצוא קונה ושהמפעל ימשיך וישגשג".

לפריגו חמישה מוקדי פעילות בישראל בתחום הייצור, השיווק והמו"פ, שהעיקריים שבהם הם שני מפעלי ייצור - מפעל בירוחם ומפעל ברמת חובב. בימים האחרונים החלו גורמים שונים מפריגו ישראל לחפש עבודה בחברות מתחרות, כך שנראה כי התקבל המסר בתוך החברה כי מצב הפעילות בישראל רעוע.

בשיחת הוועידה התייחסה פריגו לאפשרות מכירה של הפעילות ברמת חובב בלבד, ונראה כי במפעל בירוחם יתבצעו פיטורי צמצום בלבד - החברה מסרה כי בכוונתה לצמצם כ-14% מכוח האדם בכל העולם. שני המפעלים דווקא זכו להשקעות נרחבות בשנים האחרונות. בשנת 2012 הודיעה פריגו על השקעה של 40 מיליון דולר נוספים בשני המפעלים, ועל גיוס של 100 עובדים נוספים לשניהם, וזאת לאחר כמה שנים שבהן צמח מספר העובדים במפעלים הללו ב-40%. באותה הזדמנות אמרה פריגו, כי השקיעה בשנים שקדמו למהלך מעל 280 מיליון דולר בפעילות בישראל. ב-2016 השיקה פריגו את המפעל החדש שלה בירוחם.

עובדי מפעלי פריגו, הן בעלי התארים והן העובדים ללא תארים, עברו הכשרה ארוכה לעבוד בטכנולוגיות ייצור התרופות של פריגו, בתחום הגנריקה הכימית בדרך כלל, ויש להם מעט מאוד משרות אחרות שאליהן הם יכולים להיקלט במרחק סביר מערי מגוריהם בתחום הזה. ב-2012, עם ההחלטה להרחיב את המפעל, אמר ג'ון הנדריקסון, אז סגן נשיא בכיר לתפעול בפריגו העולמית, כי העובדים במפעלים הם חרוצים, מחויבים ומשכילים, וכי התמריצים הממשלתיים "מקילים על ההחלטה" להמשיך להחזיק מאות עובדים במדבר במזרח התיכון.

בתגובה להודעת החברה, מתוך הנחה שקיימת אפשרות שהפעילות תיסגר, אמרה היום חברת הכנסת שלי יחימוביץ', כי "מנהלי פריגו הונו אותנו כשגייסו אותנו להיאבק נגד השתלטות עוינת של מיילן בהבטחה שישמרו על העובדים הישראלים. מנהליה הישראלים והבינלאומיים של החברה פעלו לשכנע אותי אישית כי אם מיילן תשתלט על פריגו היא תמכור את פעילותה בישראל בחלקים למרבה במחיר, ותביא לפיטורים המוניים, שעה שפריגו מחויבת כביכול לשוק הישראלי ולשמירה על אלפי העובדים שלהם, בעיקר בירוחם וברמת חובב.

"אני תובעת מראשי פריגו לעמוד במילתם, או במקרה הגרוע להתנות כל מכירה בשמירה על העובדים ובהבטחת המשך העסקתם. עליהם לזכור כי השוק הישראלי הוא זה שמנע את ההשתלטות העוינת. לא נעבור לסדר היום על כוונות זדון כאלה", אמרה יחימוביץ'.

אולם, ההעדפה של פריגו היא כאמור לחפש קונה. מפעלי טבע ברמת חובב, השכנים לפריגו, נמצאים אמנם בעודף כושר ייצור, וכך טבע, שהייתה אולי המועמדת הטבעית לרכישת פעילות זו, אינה צפויה לעשות זאת, אך ייתכן כי חברת גנריקה בינלאומית, או חברת גנריקה ישראלית בגודל בינוני כמו דקסון או תרו, תעשה זאת.

אפשרות אחרת היא רכישה של החברה על-ידי חברת ביומד אשר נמצאת בשלבים מתקדמים לקראת הכניסה לשוק עם המוצרים שלה. הקמה של מפעל ייצור ראשוני בתחום התרופות שאינן תרופות ביוטק עולה כ-20-30 מיליון דולר, וייתכן כי במכירת חיסול פריגו תוכל להציע את מפעליה הגדולים והמשופצים בסכום משתלם, אולי יחד עם העובדים.

חברות שיכולות להתעניין במפעל כזה הן, למשל, פואמיקס, כיטוב, קמדיס, אינטק (אשר השלימה לאחרונה בניית מפעל משלה), פוליפיד, מדיוונד, רדהיל ואחרות.