נגב קרמיקה: ההתעניינות בחברה פחתה, אייפקס במירוץ

אייפקס מציעה, לפי ההערכות, כ-250 מיליון שקל תמורת רכישת החוב של נגב מהבנקים וקבלת כל מניותיה ללא תמורה מאפריקה תעשיות

נגב קרמיקה / צילום:איל יצהר
נגב קרמיקה / צילום:איל יצהר

חרף ההתעניינות הראשונית מצד מספר רב של גופים ברכישת חברת "נגב קרמיקה", מתברר כי מצבה העסקי המאתגר של החברה הספיק לצנן את ההתלהבות של רוב אותם גופים, שלא הגישו הצעה כלל. ל"גלובס" נודע, כי מי שעדיין נותרה במירוץ, ומקיימת בימים אלה דיו דיליג'נס בחברה, היא קרן הפרייבט אקוויטי אייפקס, שמובילה זהבית כהן.

הצעתה הראשונית של אייפקס עומדת על פי ההערכות בטווח הנמוך של ההצעות שלהן ציפו הבנקים שהעמידו את נגב למכירה. מקורב למכרז טען היום בתגובה, כי אייפקס אמנם קיבלה קדימות בהליך רכישתה של "נגב", אולם שמלבדה נותרו עוד לפחות שני גורמים שהגישו הצעות לרכישת החברה, והכוונה ככל הידוע היא לקרן ההשקעות ויולה ולגורם פרטי.

על פי ההערכות, מציעה אייפקס כ-250 מיליון שקל תמורת רכישת מלוא החוב הקיים של נגב קרמיקה מהבנקים וקבלת כל מניותיה ללא תמורה מידי החברה האם אפריקה תעשיות. מכירה בתמורה שכזו תקבע מבחינת הבנקים הנושים הפסד של קרוב ל-400 מיליון שקל על האשראי שהעניקו ל"נגב קרמיקה" (אשר על פי ההערכות כבר הופרש ברובו בדוחותיהם).

"נגב קרמיקה" עוסקת בייצור ושיווק אריחי גרניט פורצלן לריצוף, ומהווה את אחת משתי הזרועות של אפריקה תעשיות (הזרוע השנייה היא חברת פקר פלדה, שעוסקת בעיבוד ושיווק מתכות למגזרי הבנייה והתעשייה). בשנתיים האחרונות נקלעה "נגב" לקשיים כלכליים כבדים עקב הפסדי עתק שנוצרו לה מהקמתו של מפעל הייצור החדש בירוחם.

הפסדים אלה הצטברו לכרבע מיליארד שקל בין ינואר 2014 לספטמבר 2016, והובילו להרעה ניכרת גם במצבה הפיננסי של החברה האם, אפריקה תעשיות, שלדוחותיה הכספיים הוצמדה הערת "עסק חי". מלוא מניותיה של "נגב" אמנם מוחזקות בידי "אפריקה תעשיות", אולם היא שייכת הלכה למעשה לחמשת הבנקים המממנים שלה (הפועלים, לאומי, מזרחי טפחות, אגוד והבינלאומי) עקב חוב עתק של 680 מיליון שקל. לאחרונה סיכמה "נגב קרמיקה" עם הבנקים על מתווה להסדר של דחיית עיקר חובותיה בשנים רבות, תמורת מתן אשראי נוסף של 50 מיליון שקל.

עם זאת, מדובר בסכום השקול למעט יותר מעלויות הריבית השנתיות של "נגב", שעומדות על 46 מיליון שקל בשנה, ולכן הוא אינו מספיק לחלצה מהבוץ. מסיבה זו, בבנקים מעדיפים לקבל כבר כעת לפחות חלק מהחוב, על פני המתנה של שנים רבות. עקב כך, הסכימו הבנקים לקיים מכרז להעברת השליטה ב"נגב" תמורת מחיקת חלק מהחוב.

ככל הידוע, לפחות 20 מציעים פוטנציאליים קיבלו גישה לחדרי המידע האינטרנטיים וקיבלו סקירות ממנהליה הבכירים של "נגב קרמיקה". עם המתעניינים הבולטים נמנו ככל הידוע חברות חמת וטמבור, וקרנות הפרייבט אקוויטי ויולה ואייפקס.

תיק החקירה הועבר לפרקליטות

החברה האם של "נגב", "אפריקה תעשיות", נסחרת כיום בשווי של 120 מיליון שקל. מניית החברה איבדה בשלוש השנים האחרונות כ-70% מערכה, על רקע הקשיים העסקיים ב"נגב קרמיקה, וחקירת פרשה שהתפוצצה לפני כשנתיים, שבה נחשפו אי-סדרים כספיים חמורים בנגב קרמיקה וחשדות לניפוח הכנסות ומלאים בדוחות הכספיים על-ידי מנכ"ל "אפריקה תעשיות" דאז, אבי מוטולה (ששימש גם כמנכ"ל "נגב"), ובכירים נוספים בחברה.

היום העבירה רשות ניירות ערך את תיק החקירה בעניינה של "אפריקה ישראל" תעשיות ומנהליה לפרקליטות מחוז ת"א (מיסוי וכלכלה), לצורך בחינת הגשת כתבי אישום נגד המעורבים בפרשה. מממצאי חקירת הרשות עולה, כי נמצאה תשתית ראייתית מספקת למעורבותם של החשודים המרכזיים לביצוע עבירות על חוק ניירות ערך וחוק העונשין, ובכלל זה הכללת פרטים מטעים בדוחות כספיים, קבלת דבר במרמה, רישום כוזב במסמכי תאגיד, עבירות מנהלים בתאגיד ושיבוש מהלכי משפט.

מממצאי החקירה עולה כי בשנים 2011-2014 כללו הדוחות הכספיים של החברה פרטים מטעים מהותיים, אשר הנם תוצאה של פעילות תרמיתית מכוונת ושיטתית שהובלה על-ידי מספר נושאי משרה בחברה ובכלל זה המנכ"ל מוטולה וסמנכ"ל הכספים, אביהו איבשיץ. עוד עולה מממצאי החקירה, כי היקף הפרטים המטעים בדוחות החברה מסתכם בעשרות רבות של מיליוני שקלים.

הרשות טוענת כי מוטולה ואיבשיץ פעלו תוך שהם מסתייעים בגורמים רבים בקבוצה, בכירים וזוטרים, על מנת להבטיח את תוכניתם התרמיתית כדי לכלול בדוחות הכספיים פרטים מטעים, ובכלל זה הכרה ביתר ורישום כפול של הכנסות, הכרה מוקדמת בהכנסות, רישום מטעה של סעיפי לקוחות וגידול מלאכותי בסעיף המלאי.