מופז: אזריה לא פעל לפי החוק, צה"ל לא יהפוך לצבא רוצחים

השר והרמטכ"ל לשעבר שבר שתיקה והתייחס לדוח החמור על מבצע צוק איתן - "היו הדלפות קשות מתוך הקבינט" ■ מתח ביקורת חריפה על ההנהגה והתייחס גם למשפט אזריה: "הוא לא פעל לפי חוקי מדינת ישראל"

משפט אלאור אזריה /  צילום: תומר אפלבאום "הארץ"
משפט אלאור אזריה / צילום: תומר אפלבאום "הארץ"

מאז שפרש מהחיים הפוליטיים לפני כשנתיים שאול מופז ממעט להתראיין, אך הערב (שבת) הוא הגיע לאולפן "פגוש את העיתונות" ובריאיון מיוחד התייחס להתנהלות הקבינט במבצע "צוק איתן", לדוח המבקר החמור וגם לגזר הדין של אלאור אזריה.

"אני לא מתגעגע - שואף אוויר צח בעולם העסקי ועוסק בטכנולוגיות פורצות דרך", אמר בתחילת הריאיון בהתייחסות לשאלה האם הוא מתכוון לחזור לפוליטיקה. "אני בעסקים עד להודעה חדשה".

מופז הדף את המתקפות על מבקר המדינה: "המבקר עושה את תפקידו, אי אפשר לקיים מדינה דמוקרטית בלי מוסד ביקורת. אני חושב שזה לא נכון לא לקבל מסקנותיו - כל מבוקר צריך ללמוד את מסקנות הדוח וליישם אותן, זו הדרך הנכונה במדינה שלנו. המבקר הוא לא אויב העם ולא אויב השרים, הוא עושה את תפקידו בסמכות ובאחריות".

השר והרמטכ"ל לשעבר סיפר כי נכח ב-10 קבינטים שונים במסגרת תפקידיו, ואמר כי "לא הדליפו כפי שהדליפו מהקבינט של 'צוק איתן'. הקבינט הזה התנהל בהפקרות גדולה - זה הפורם המדיני-ביטחוני הבכיר ביותר, והוא עוסק בגורלות ולכל חבר קבינט יש אצבע ואחריות אדירה - לא יכול להיות שרצים לספר לחבר'ה. הם היו רעים זה לזה - תקפו אחד את השני, זה לא היה קורה אצל רבין או פרס או שרון או ברק".

"ראש הממשלה היה צריך להעמיד אותם על מקומם, משום שהם ניסו לקושש קולות", הוסיף יו"ר קדימה לשעבר. "היו הדלפות קשות מתוך הקבינט, ונתניהו היה צריך לאכוף מנהיגות ואת המשמעת. אני ראיתי שחברי הקבינט לא הבינו מה הם היו צריכים להחליט", אמר מופז - שכיהן כאותם ימים בוועדות המשנה של ועדת חוץ וביטחון.

"התכלית האסטרטגית איתה יצאו לפעולה זה שקט תמורת שקט - ככה לא מנצחים טרור. צריך לסכם את הסוגיה לפני המערכה - ולהנחות את צה"ל להשיג את היעדים הבאים, וזה לא דבר שקרה ב'צוק איתן'", הדגיש מופז. "בפועל יצאנו למערכה ארוכה, ואי אפשר לצאת למערכה בלי לדעת מה רוצים".

"לא התכוונו לפעולה קרקעית, רצו לסגור את העניין בפעולה אווירית. לאחר שיצאו מחבלים ממנהרה, הוחלט להפעיל את צה"ל בכל עוצמתו נגד המנהרות", טען השר לשעבר. "אני חושב שממשלה שלא עושה מאמצים גדולים מאוד כדי לא לדחות מלחמה - היא מועלת בתפקידה. המאמצים הללו לא קרו, לא בקבינט הזה".

"הטיפול במנהרות היה המקסימום שצה"ל היה יכול לעשות - היה מקום לשקול את הפירוק של חמאס", סיכם. "ישראל לא פועלת מול המצוקה ההומניטרית בעזה - אם תהיה התפרצות, אנחנו נהיה האשמים".

 

משפט אזריה - אירוע חריג מאוד"

על משפט אלאור אזריה אמר מופז: "הוא לא פעל לפי חוקי מדינת ישראל. אני רוצה לשבח את איזנקוט על העמידה האיתנה שלו בפרשה: הוא בחר בהליך המשפטי מכיוון שזה היה אירוע חריג מאוד. אנחנו לא רוצים שצה"ל שלנו יהפוך להיות צבא של שכירי חרב ורוצחים. אזריה לא רוצח, אבל מה שקבע בית הדין זו אמת המדינה הנכונה - אם חלילה ייפרצו הגבולות האלה, ניראה כצבא של שכירי חרב".

"חלטוריסטים שרצו חשיפה השתמשו במשפחה, ועכשיו הם באולפנים אחרים", אמר בעקיצה לח"כ לשעבר שרון גל. "הולכים על ערעור למרות שיש אפשרות לחנינה. אני חושב שזו פרשיה מביכה וקשה אבל העמידה האיתנה של צה"ל היא הנכונה. נראה שהציבור תומך בחייל וזה בסדר - זה רגשי, זה מהבטן - בטווח הארוך השמירה על ערכי צה"ל היא הנכונה".