AVT הישראלית נמכרת לפי שווי של כ-107 מיליון דולר

החברה עוסקת במערכות בדיקה אוטומטית של איכות הדפסה, בקרת תהליכים, הבטחת איכות ובקרת צבע לשוק האריזות והתוויות ולדפוס המסחרי ■ הרוכשת היא ענקית הטכנולוגיה Danaher

AVT לוגו
AVT לוגו

אקזיט ישראלי נוסף, אבל הפעם של חברת טק הרבה יותר ותיקה, וציבורית בבורסת פרנקפורט: AVT, המפתחת פתרונות עבור בקרת איכות בתהליך הדפוס, נמכרת לקבוצת Danaher תמורת 107 מיליון דולר במזומן. החברה נמכרת לפי מחיר למניה של 14.5 אירו כאשר מחיר המניה לפני היוודע המכירה היה 12 אירו, כלומר פרמיה של 20%. מנגד, המחיר הממוצע של המניה בשלושת החודשים האחרונים היה 11 אירו בערך ולכן מדובר בפרמיה של 30%. כך או אחרת, עבור ציבור בעלי המניות ב-AVT מדובר בתמורה בהחלט נאה, אך חשוב לזכור כי AVT, בחייה הציבוריים הלא הקצרים (17 שנה), נסחרה לפי מחירים גבוהים יותר.

AVT, כאמור, אינה חברת הזנק. היא כבר חיה ובועטת 25 שנה וידעה לא מעט עליות ומורדות בחייה, אך קשה להגיד שפרצה את תקרת הזכוכית שלה, וכנראה שדירקטוריון החברה הבין זאת ולכן הניח אותה על המדף.

החברה, כאמור, מפתחת מערכות לראיית מכונה ממוחשבת (Machine Vision) עבור בקרת איכות של תהליך הדפוס. מערכות אלו מיועדות לשני תחומים בתעשיית הדפוס - דפוס של אריזות ותוויות, החל מקופסאות קורנפלקס, דרך עטיפות של ארטיקים וכלה בתוויות של מוצרים קוסמטיים ורפואיים, ודפוס מסחרי, דהיינו הדפסת מגזינים וקטלוגים. מטרת המערכות של AVT היא לסייע ליצרני אותן אריזות, תוויות וכדומה (וכפועל יוצא ליצרן של אותו מזון או תרופה) להדפיס אותן נקיות מכל פגם, החל מפגמי צבע וכלה בפגמי טקסט - פגמים שבסופו של דבר עלולים לגרום לנו, הצרכן הסופי, לא לרכוש לדוגמה קופסת קורנפלקס שצבעה מעט דהוי מהרגיל, מתוך חשש שאיכות הקורנפלקס שבתוכה נפגמה.

את תשעת החודשים הראשונים של 2016 (עדיין לא דיווחה על תוצאות הרבעון האחרון של 2016) סיימה החברה עם צמיחה שנתית של 10%, והרווח הנקי בתקופה זו עמד על 2.4 מיליון דולר בלבד, דהיינו שולי רווחיות של 6% בערך. בקופת החברה מזומן בשווי של 14.3 מיליון דולר.

AVT תשתלב בתוך חטיבת זיהוי המוצר של Danaher. חלק לא מבוטל מלקוחות החברה הישראלית הם גם לקוחות של החברות Esko ו-X-Rite, מובילות עולמיות השייכות לחטיבת זיהוי המוצר של הרוכשת. לפי הודעת AVT, "שילוב המעמד המוביל של AVT בתחום הבקרה והשליטה באיכות הדפוס, עם פתרונות בקרת צבע ההדפסה של X-Rite ועם הפתרונות לזרימת העבודה בתחום אריזות המוצר (Packaging workflow) של Esko, יאפשרו לשלוש החברות להציע ליצרני האריזות כמו גם לחברות מותגי מוצרי צריכה - פתרונות שיפשטו את ניהול שרשרת האספקה המורכבת של תכנון וייצור האריזות.

Danaher היא חברה ציבורית שנסחרת בבורסת ניו יורק לפי שווי של 60.2 מיליארד דולר. החברה נוהגת לרכוש חברות שמשלימות את השירות שהיא מציעה ללקוחותיה, ומותירה את הנרכשות עצמאיות ללא שינוי בהנהלתן או מיקום מרכז הפיתוח שלהן. חטיבת זיהוי המוצר של Danaher היא קבוצת חברות טכנולוגיות, המסייעת ללקוחות להביא מוצרי צריכה משלב הקונספט עד לצרכן בצורה מהירה ואיכותית יותר. מטרת חברות הקבוצה היא לפשט את שרשרות הערך של תכנון וייצור מוצרי צריכה ברחבי העולם. ירון לוטן, מנכ"ל AVT ציין: "הפיכתנו לחלק מחטיבת זיהוי המוצר של Danaher תחזק מאוד את יכולתנו ליישם את האסטרטגיה הנוכחית שלנו".

בעלת המניות הגדולה ב-AVT היא חברת ההשקעות יוניון - שבעבר נקראה רונין השקעות - של ג'ורג' חורש, המחזיקה ב-43.8% מההון. מלבדה, אין בעל עניין אחר בחברה שאינו מוסדי. חורש, נזכיר, הוא הבעלים של יוניון מוטורס, יבואנית רכבי טויוטה ולקסוס, והוא אחד האנשים העשירים בישראל. חורש נכנס לראשונה להשקעה ב-AVT בקיץ 2008, ולפי בדיקת "גלובס" רכש את החזקתו הנוכחית בשלבים תמורת 14 מיליון אירו בערך. כחצי מהשקעתו בחברה נעשתה לפי מחיר של 7.1 אירו למניה, חצי ממחיר המניה שנקבע במכירה, והיתר לפי מחיר נמוך אף יותר. מכיוון שבאקזיט זה הוא יקבל 44 מיליון אירו, פירוש הדבר הוא שהוא הרוויח 30 מיליון אירו (בערך אותו סכום בדולרים), ולא כולל כמה מיליוני דולרים בודדים מחלוקת דיבידנד של החברה בעשור האחרון. לא רע.

המספרים של AVT במיליוני דולרים
 המספרים של AVT במיליוני דולרים