פברואר בשווקים: החודש של קייט ביופארמה והביוטכנולוגיה

החודש החולף היה חודש שלישי רצוף של עליות משמעותיות במדדי המניות בארה"ב ■ בניגוד לינואר, העליות לא פסחו על מגזר הביומד ■ במגזר הטכנולוגיה וויקס הכתה את תחזיות האנליסטים ועלתה ב-19%

בפברואר המשיכו השווקים העולמיים במגמה החיובית שהורגשה מתחילת 2017, כשמדד "גלובס-פרומתאוס" נסחר במגמה מעורבת מול מדדי ההשוואה. למול תשואה חיובית של 2.7% במדד "גלובס - פרומתאוס", מדד הנאסד"ק טיפס ב-3.8%, ומדד ת"א 125 רשם עלייה מתונה יותר, של 1.8%.

מדובר בחודש שלישי רצוף של עליות משמעותיות במדדים האמריקאיים, שלהערכת מרבית האנליסטים, נובעות משילוב של תחושת "סביבה ידידותית לעסקים" מאז בחירתו של דונלד טראמפ לנשיא ארה"ב, ותהליך התאוששות טבעי לאחר חודשי דשדוש שעברו על שוק ההון האמריקאי. בהקשר זה נציין כי מדד דאו ג'ונס חצה לראשונה את מחסום 21 אלף הנקודות, ואילו מדד נאסד"ק קרוב מאוד לחצות לראשונה את רף 2,400 הנקודות.

גם בתחום הטכנולוגיה פברואר היה חודש חיובי, והחברות הישראליות בנאסד"ק נסחרו במגמה מעורבת מול מדדי ההשוואה. מדד "גלובס - פרומתאוס טכנולוגיה" עלה בחודש שעבר ב-2.5%, בעוד שמדד נאסד"ק טכנולוגיה עלה ב-3.9%, ואילו מדד ת"א טכנולוגיה הוסיף 0.5% בלבד. אחת החברות שבלטו לרעה בחודש שחלף היא אורבוטק, שצנחה ב-9% בעקבות פרסום דוחות לרבעון הרביעי, שלא הצליחו לעמוד בציפיות האנליסטים. לעומתה, חברת וויקס (Wix) הכתה את תחזיות האנליסטים ועלתה ב-19%. גם אלביט מערכות חוותה חודש חיובי ועלתה ב-7%, לאחר שדיווחה על חוזים חדשים בהיקפים משמעותיים שנחתמו מול צבא ארה"ב ומדינות שונות באסיה-פסיפיק.

חודש מאכזב לאיתמר מדיקל

בניגוד לינואר, העליות בחודש החולף לא פסחו על מדדי הביומד. תת-מדד "גלובס-פרומתאוס" מדעי החיים השיג תשואה מרשימה של 6.2%. עלייה זו נרשמה על רקע החודש החיובי שעבר על כלל המגזר, כשמדד הנאסד"ק ביוטכנולוגיה עלה ב-6.8%. בניגוד לשוק האמריקאי, מדד ת"א ביומד ירד בפברואר ב-3.3%. החברה הבולטת ביותר בחודש שעבר בתת-המדד היא קייט פארמה, שעלתה ב-35% והגיעה לשווי של 3.5 מיליארד דולר, לאחר הצלחה בניסוי במוצר הדגל שלה לטיפול בחולי סרטן הדם.

חברה בולטת נוספת היא סלקט ביוטכנולוגיה, העוסקת בתחום תאי הגזע, שכמעט הכפילה את שווייה ועלתה ב-96%, לאחר שדיווחה על תוצאות חיוביות בניסוי בטכנולוגיית הדגל שלה, המאפשרת לעשות שימוש בתאי גזע בטיפולים בתחום הרפואה הרגנרטיבית - שהוכחה כבטוחה ועקבית לשימוש קליני.

חברת המכשור הרפואי איתמר מדיקל ספגה בפברואר ירידה של כ-16%, ונכון לסוף החודש שווי השוק שלה הסתכם בכ-360 מיליון שקל. בחברה מושקעים גופים בולטים, ובהם ענקית המכשור הרפואי העולמית מדטרוניק (14%), שרכשה עד היום עשרות חברות בישראל, וכן קרן ויולה (25%), שנכנסה להשקעה בסוף 2015 במסגרת הנפקה פרטית והנפקת זכויות.

לדברי אייל שבח, שותף מייסד בפרומתאוס וראש תחום הטכנולוגיה בפירמה, "הירידות החדות בשווי מניית איתמר מדיקל בפברואר מפתיעות במיוחד, שכן הן מגיעות על רקע הודעת החברה בשבוע האחרון של החודש על קבלת אישור FDA לשיווק גרסה חדשה של מוצר הדגל שלה, לאבחון לא פולשני בהפרעות שינה".

שבח מציין כי ייתכן שהשוק אינו מעריך פוטנציאל גידול רב בפתרונות הקיימים של איתמר מדיקל, לאור העובדה שרוב הלוקים בהפרעות שינה כלל אינם מודעים לכך ואינם פועלים לקבלת טיפול. "בנוסף, לפי דיווחי החברה, מדובר בשוק קטן של 250 מיליון דולר בארה"ב. עם זאת, מניית החברה היא תנודתית ביותר, ולא ברור מה יהיה הכיוון של השוק בהמשך", הוא מוסיף. "החברה הונפקה ב-2007 לפי שווי של כ-100 מיליון שקל. בזמן המשבר של 2008 ירד שווייה לכ-20 מיליון שקל, ומאז טיפס מחיר המניה, כך שברגעי השיא שלה הגיע שווי החברה לכ-460 מיליון שקל".

לפי ניתוח של כלכלני פרומתאוס, אתגר עיקרי שבפניו עומדת החברה הוא חינוך השוק. נקודה זו באה לידי ביטוי, בין השאר, בהוצאות המכירה והשיווק הגבוהות שלה. ב-2016 הוצאות השיווק והמכירה שלה היו בשיעור של כ-80% מהמחזור. המקור העיקרי למימון הוצאות השיווק הגיע לאורך השנים מהמכירות הגדלות והולכות של איתמר מדיקל, שרשמה הכנסות של קרוב ל-17 מיליון דולר ב-2015. ב-2017 נראה כי החברה תציג הכנסות גבוהות יותר. שיעור הרווח הגולמי של החברה מרשים: כ-75%. "אין ספק שהמשקיעים מקווים כי ההשקעות האדירות בשיווק יישאו פרי, והחברה תשיג את הפריצה המיוחלת", מסכם שבח.

המדד, שהורכב על ידי כלכלני פרומתאוס ייעוץ כלכלי, מייצג את כלל החברות הישראליות הנסחרות בבורסות המרכזיות בארה"ב - נאסד"ק ובורסת ניו-יורק - ובכלל זה חברות ישראליות שנרשמו ברישום כפול. חישוב המדד החל בתחילת 2015 ועמד על 1,000 נקודות ביום השקתו. משקל כל חברה נקבע בהתאם לשווי השוק שלה, אך לא יעלה על 10% מסך המדד. פרומתאוס ייעוץ כלכלי ומנהליה ביצעו בשנים האחרונות עבודות כלכליות לחברות הכלולות במדד. העבודה אינה מהווה ייעוץ ואין לראות בה תחליף לייעוץ השקעות

גלובס-פרומתאוס פברואר 2017
 גלובס-פרומתאוס פברואר 2017