חיפה כימיקלים מאיימת בפיטורים המוניים; העובדים יוצאים למאבק

לטענת עובדי חיפה כימיקלים, המנכ"ל העביר להם מסר לפיו מאות עובדים יפוטרו עקב סגירת מכל האמוניה בחיפה ■ "אי-אפשר לתת ליונה יהב הישג עצום בצורת סגירת המכל, אבל אנחנו נשלם את המחיר במקום העבודה שלנו"

מכל האמוניה במפרץ חיפה/ צילום: ערן גילווארג
מכל האמוניה במפרץ חיפה/ צילום: ערן גילווארג

האם מאות עובדי חיפה כימיקלים ישלמו את מחיר סגירת מכל האמוניה, כפי שהורה בית המשפט? אתמול (ג') כינס מנכ"ל החברה, נדב שחר, את העובדים, ולטענתם, מדבריו עולה כי אם מכל האמוניה ייסגר ב-1 לאפריל, כפי שהורה בשבוע שעבר בית המשפט המחוזי בחיפה - מאות עובדי החברה יפוטרו.

חיפה כימיקלים מעסיקה כ-900 עובדים בשני אתרים, במפרץ חיפה ובמישור רותם ושם אומרים כי המשמעות של סגירת מכל האמוניה - היא סגירת פעילות החברה.

על רקע החששות הכבדים לעתיד מקום עבודתם, הודיע הערב (ג') יו"ר ועד העובדים בחיפה כימיקלים, יהודה פרץ על הקמת מטה מאבק של עובדי החברה ועל שורה של פעולות מחאה שבהם הוועד יפתח החל ממחר בדרישה שמשרדי הממשלה יפתרו את בעיית מכל האמוניה.

כך, בכוונת העובדים להפגין מול ביתו של שר האוצר, משה כחלון: "אנחנו לא מתכוונים לשתוק ולא ייתכן שמישהו שמנסה לפתור בעיה, ייצור בעיה אחרת וגדולה יותר. אי-אפשר לחנוק אותנו, אי-אפשר לתת ליונה יהב, ראש עיריית חיפה, הישג עצום בצורת סגירת המכל אבל אנחנו נשלם את המחיר במקום העבודה שלנו. זה לא עובד ככה", אמר פרץ ל"גלובס".

לדבריו "אנחנו שותפים לחרדות ולדאגות הציבור ולא מתווכחים עם החלטות בית המשפט. אנו מבקשים זמן קצוב שבמהלכו כל הגורמים הרלוונטיים ישבו ויחליטו על הפתרון הדרוש. אי-אפשר בערב חג פסח לזרוק הביתה מאות עובדים".

בתוך כך, בעלי ויו"ר חיפה כימיקלים, איש העסקים ג'ולס טראמפ, הגיע בעקבות המשבר לישראל. במכתב ששיגר באחרונה לשר האוצר, כחלון ולשר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן הוא הציע שחיפה כימיקלים תוביל תכנית להקמת מפעל אמוניה באופן שיאפשר אספקה שוטפת של אמוניה למשק, וזאת בהליך מזורז שיהיה מתואם עם משרדי הממשלה ובהשקעה של כ-350 מיליון דולר. על פי ההצעה של טראמפ, המדינה תממן מחצית מהפרויקט. 

מעיריית חיפה נמסר בתגובה: "חיפה כימיקלים מנסה להלך אימים על המשק, אלא שבית המשפט קבע נחרצות כי מערך האמוניה מהווה סכנה ממשית לחייהם של מאות אלפי תושבים, ולכן חובה לסגור אותו. קיימות חלופות מיידיות ונגישות לאמוניה, אלא שחיפה כימקלים דואגת רק לרווחיה ולא לעובדיה. מוטב שמדינת ישראל תשקיע את כספה לא באילי הון, כי אם בעובדי המפעל".