ריט 1 הציעה לרכוש את קניוני ארנה גרופ באשדוד ובנהריה

ריט 1 מציעה לרכוש את זכויותיה של ארנה המקרטעת במתחם הסטאר סנטר באשדוד ובקניון ארנה נהריה תמורת 805 מיליון שקל ■ מניית ארנה זינקה בעקבות ההצעה

קרן ההשקעות בנדל"ן ריט 1  הגישה לחברת הנדל"ן ארנה גרופ  הצעה לרכישת זכויותיה בצמד נכסיה העיקריים - מתחם הסטאר סנטר באשדוד (75%) וקניון ארנה נהריה (96%) - תמורת 805 מיליון שקל. מניית ארנה גרופ הגיבה להצעה בזינוק, אחרי שהבוקר (ג') שיקפה המניה שווי של פחות מ-50 מיליון שקל לחברה המקרטעת.

ארנה גרופ (לשעבר מנופים פיננסיים) גם ידעה ימים אחרים. באפריל 2011 הגיע שוויה לשיא זאת של 1.1 מיליארד שקל. מאז קרסה המניה על רקע התדרדרות ניכרת במצבה הפיננסי בעקבות השקעות כושלות בתחום הנדל"ן וחיפושי הנפט. על רקע מצבה הפיננסי המאתגר של ארנה גרופ, היא הציגה בסוף הרבעון השלישי של 2016 גירעון של 115 מיליון שקל בהון החוזר והערת "עסק חי".

מהעדכון שפרסמה ריט 1 בנושא הבוקר, עולה כי בין הצדדים מתנהל מו"מ, "אשר טרם הבשיל לכדי עסקה מחייבת". בהתאם לאישור שהעניק דירקטוריון ארנה גרופ "להתקדם במו"מ מתוך מטרה להתקשר בעסקה מחייבת". בריט 1 צופים לקבל מארנה גרופ התחייבות להימנע מניהול מו"מ עם גורם אחר (NO SHOP).

הצעתה של ריט 1 מגיעה כמה חודשים לאחר שבעל השליטה בארנה גרופ, מרכוס וובר, הציע לרכוש את אותם נכסים מהחברה תמורת 790 מיליון שקל, אולם בתחילת השנה הוועדה שהקים דירקטוריון ארנה גרופ לבחינת העסקה, המליץ לדחות את הצעתו של וובר "עקב היבטי מיסוי היוצרים חוסר ודאות באשר לגובה התמורה".

בתווך הודיעה בסוף השבוע מנכ"לית החברה, מיכל פוקס, על התפטרותה מהתפקיד כשלוש שנים לאחר שהצטרפה אליה. פוקס מונתה ליועצת המשפטית של ארנה גרופ בפברואר 2014, ובחודש אוגוסט של אותה שנה מותנה למנכ"לית.

מיליארד השקלים שהתכווצו לוובר

הנכס העיקרי מבין השניים שמבקש ריט 1 לרכוש, הוא הסטאר סנטר באשדוד, ששוויו בסוף הרבעון השלישי של 2016 עמד על 490 מיליון שקל, עם שיעור תפוסה ממוצע של 96% ושיעור תשואה של 7.6%. ההלוואות עליו באותו מועד עמדו על כ-240 מיליון שקל (191 מיליון שקל, ו-12 מיליון דולר), ומועד פירעונן מתארך זה זמן רב בניסיון לייצר הסכם מימון חדש מול בנק לאומי.

שוויו של קניון ארנה נהריה עמד בסוף הרבעון השלישי של 2016 על 270 מיליון שקל, אחרי הפסדי שערוך בהיקף של 12 מיליון שקל, עם שיעור תפוסה ממוצע של 76% ושיעור תשואה של 3.1%.

עוד עדכנה ארנה גרופ בדוחותיה האחרונים כי היא מנהלת מגעים עם הבנק המלווה לדחיית פרעון הלוואה בהיקף של 80 מיליון שקל שהוענקה לה למימון הקמתו.

קרן ריט 1, שהחזיקה בסוף הרבעון השלישי של 2016 ב-31 נכסים מניבים בשטח של 411 אלף מ"ר ובתפוסה מלאה, נסחרת בבורסה בשווי של 1.9 מיליארד שקל אחרי טיפוס של כ-11% שרשמה מנייתה מתחילת השנה. ריט 1 מנוהלת על-ידי שמואל סייד (מנכ"ל) ודרור גד (יו"ר). במהלך חודש ינואר רכשה הקרן 95% ממתחם "אמניר" בחדרה, הממוקם בצמוד למפעלי נייר חדרה וכולל כמה מבנים לתעשייה ומחסנים, תמורת 56 מיליון שקל.

בעל השליטה בארנה, וובר בן ה-62, הוא רואה חשבון בהשכלתו שהיה ונותר אלמוני מבחינת שוק ההון המקומי. הוא מחזיק בארנה גרופ באמצעות חברת ASTC העוסקת, ככל הידוע, בתחומי הטקסטיל, מסחר ונדל"ן בסינגפור, גרמניה ושווייץ. ביולי 2008 העמיד וובר לארנה מסגרת אשראי של 25 מיליון דולר, ושנה לאחר מכן - בעיצומו של משבר האשראי העולמי שהכה גם במנופים - הפכה ההלוואה להשקעה הונית יוצאת דופן של כ-100 מיליון דולר במניות החברה. השקעת הענק, לצד הלוואות שהעמיד לחברה עד היום בסכום דומה, הגדילו את סך ההשקעה של וובר בארנה עד קרוב למיליארד שקל, בעוד ששווי מניותיו בחברה (62%) עמד הבוקר על כ-30 מיליון שקל בלבד. 

הנכסים שריט 1 מעוניינת לרכוש (נכון לסוף הרבעון השלישי 2016):

סטאר סנטר אשדוד:

שווי: 490 מיליון שקל

שיעור תפוסה: 96%

ארנה נהריה:

שווי: 270 מיליון שקל

שיעור תפוסה: 76%

הצעת רכש מהבעלים נדחתה